aansluiting bobine
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- kirstenheshusius
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
- Locatie: Amsterdam
aansluiting bobine
Ik heb een nieuwe bobine gemonteerd en twijfel nu of de aansluiting juist is,
dus de plus van de velleman en contactslot naar plus en min van velleman en aarde(?) naar min
alhoewel het bijna niet anders kan dan op deze manier wat denken jullie?
Voorgeschiedenis:
Altijd al slechte koude start gehad. Startmotor is nieuw. Puntjes zijn in orde.
Laatst met behulp van Michiel leCar afgesteld nadat ik koelsysteem had gespoeld en
de nieuwe startmotor had gemonteerd, dit omdat hij niet startte. Erg fijn en uiteindelijk gelukt. Hij reed alleen niet harder dan 90 ivv 120 wat ie kan dus ik heb de ontsteking/verdelerkap nog een beetje verdraaid waardoor hij weer wat beter trok.
Toen ik de stroboscoop erop wilde zetten om te kijken hoe hij nu stond...startte hij niet meer.
Paar dagen geleden de anwb noodgedwongen gebeld, het is mijn enige auto en heb m hard nodig,
was een fijne man die de tijd nam. Conclusie, elektrische ontsteking ok, punten uiteraard nog steeds ok, bobine geeft geen vonk. Bobine vervangen, Accu was leeg, dat deze t probleem is denk ik niet, er zit een test op mijn lader die zegt dat hij ok is en hij geeft 12,9 volt bij meten in rust. Gisteren met startkabels gestart omdat ik de motor wilde horen draaien na vervangen van de bobine, dat lukte. Alleen nu de accu volgeladen is, draait de startmotor na drie keer starten al alsof de accu leeg is.
Dus weer proberen te starten met startkabels, niets.....
Daarom ga ik weer terug en twijfel ik of ik de bobine juist heb aangesloten.
dus de plus van de velleman en contactslot naar plus en min van velleman en aarde(?) naar min
alhoewel het bijna niet anders kan dan op deze manier wat denken jullie?
Voorgeschiedenis:
Altijd al slechte koude start gehad. Startmotor is nieuw. Puntjes zijn in orde.
Laatst met behulp van Michiel leCar afgesteld nadat ik koelsysteem had gespoeld en
de nieuwe startmotor had gemonteerd, dit omdat hij niet startte. Erg fijn en uiteindelijk gelukt. Hij reed alleen niet harder dan 90 ivv 120 wat ie kan dus ik heb de ontsteking/verdelerkap nog een beetje verdraaid waardoor hij weer wat beter trok.
Toen ik de stroboscoop erop wilde zetten om te kijken hoe hij nu stond...startte hij niet meer.
Paar dagen geleden de anwb noodgedwongen gebeld, het is mijn enige auto en heb m hard nodig,
was een fijne man die de tijd nam. Conclusie, elektrische ontsteking ok, punten uiteraard nog steeds ok, bobine geeft geen vonk. Bobine vervangen, Accu was leeg, dat deze t probleem is denk ik niet, er zit een test op mijn lader die zegt dat hij ok is en hij geeft 12,9 volt bij meten in rust. Gisteren met startkabels gestart omdat ik de motor wilde horen draaien na vervangen van de bobine, dat lukte. Alleen nu de accu volgeladen is, draait de startmotor na drie keer starten al alsof de accu leeg is.
Dus weer proberen te starten met startkabels, niets.....
Daarom ga ik weer terug en twijfel ik of ik de bobine juist heb aangesloten.
Re: aansluiting bobine
Ik zie dat de condensator nog gewoon op de verdeler zit. Misschien de Velleman-kit even buiten spel zetten om zeker te weten dat die geen roet in het eten strooit? Het is elektronica, als je toevallig even iets verkeerd aangesloten had, dan kan het zijn dat de Velleman overleden is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- kirstenheshusius
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: aansluiting bobine
De condensator zit er idd nog op maar is niet aangesloten@luiigheid
Ik zal hem er even tussenuit halen, wie weet.
En wat denk je over de aansluiting van de bobine?
Ik zal hem er even tussenuit halen, wie weet.
En wat denk je over de aansluiting van de bobine?
- kirstenheshusius
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: aansluiting bobine
Ik bedoel natuurlijk dat ik de velleman ertussenuit haal, niet de condensator, kan je zomaar verkeerd lezen.
Re: aansluiting bobine
De originele condensator mag NIET aangesloten zijn als de Velleman aangesloten is, en andersom.
De bobine moet zijn + krijgen via de contactpunten, de condensator staat parallel aan de contactpunten en vangt de eerste klap op (zodat de contactpunten geen vonk gaan trekken).
De bobine moet zijn + krijgen via de contactpunten, de condensator staat parallel aan de contactpunten en vangt de eerste klap op (zodat de contactpunten geen vonk gaan trekken).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: aansluiting bobine
Even iets rechtzetten: start niet of slaat niet aan?
Als hij niet aanslaat, kijk of er contactslot spanning op de bobine komt, zo niet dan een draad op de plus van de accu naar de plus van de bobine en nog eens starten.
Niet starten: accu spanning niet voldoende, of slechte massa van de motor naar accu/carrosserie/min klem.
gr.Jan.
Als hij niet aanslaat, kijk of er contactslot spanning op de bobine komt, zo niet dan een draad op de plus van de accu naar de plus van de bobine en nog eens starten.
Niet starten: accu spanning niet voldoende, of slechte massa van de motor naar accu/carrosserie/min klem.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: aansluiting bobine
ik zo eens een andere batterij nemen of de batterij die er in zit loskoppelen als je er de starkabels op zet.
Een perfect opgeladen accu wil niet zeggen dat deze lang stand houd.
Marc
Een perfect opgeladen accu wil niet zeggen dat deze lang stand houd.
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: aansluiting bobine
Haal inderdaad de Velleman er tussenuit al is het alleen om fouten daar uit te sluiten (ik gebruik een serie van 3 relais om dat met een schakelaar te kunnen doen.) aangezien een Bombine alleen bestaat uit 2 spoelen maakt de polariteit niet uit, maar dan gaat toch 1 pool naar de + en de andere naar de puntjes ? (wanneer deze sluiten dan volgt de ontlading) of vergis ik me ?
- kirstenheshusius
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: aansluiting bobine
Velleman ertussenuit gehaald...niets...ook niet met startkabels.
Alsof de startmotor niet meer wil door het vele starten..?
Hij staat nu bij Le Car, en volgende week gaan we eens verder kijken.
Alsof de startmotor niet meer wil door het vele starten..?
Hij staat nu bij Le Car, en volgende week gaan we eens verder kijken.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: aansluiting bobine
Dus nood aan een andere accu.........
Marc
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: aansluiting bobine
Tja dan is de startmotor vermoedelijk de boosdoener
- kirstenheshusius
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: aansluiting bobine
zou wel beetje jammer zijn want die is splinternieuw......
Re: aansluiting bobine
Misschien is er ergens een draadje losgeschoten...
Re: aansluiting bobine
Nu zie ik dat je in Amsterdam woont, dan kan ik misschien wel ff langskomen om te kijken...