Project Koekie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Project Koekie
Nou, na een drukke werkperiode had ik gisteren eindelijk weer tijd om wat te knutselen. Nu was de rechter C-stijl aan de beurt. Deze kant is minder aangedaan dan de linker kant. Aan de linkerkant moest ik de C-stijl wel wegslijpen in verband met roestschade om vervolgens vanaf de bovenkant laagje voor laagje weg te halen en te vervangen. Aan de rechterkant is de C-stijl zelf is nog in orde, dus daar wilde ik niet aankomen. Ik heb het vlakke aangetaste gedeelte vanaf de onderkant van de koets weggehaald. Om wat ruimte voor de slijptol te krijgen heb ik een beitel tussen de koets en chassis gezet. Met een slijpschijfje op de dremel kon ik de krappe hoekjes doorslijpen.
De volgende keer ga ik verder met het maken van de reparatiedelen om het geheel weer te kunnen opbouwen!
De volgende keer ga ik verder met het maken van de reparatiedelen om het geheel weer te kunnen opbouwen!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
Vorig weekend had ik bezoek van 2 vorige eigenaren. Ik hoop dat ze niet al te erg zijn geschrokken...
Als klap op de vuurpijl mocht ik even in het viertje van Sam rijden. Erg leuk om te voelen hoe een viertje ook al weer rijdt. Bedankt Sam, ik weet weer waarvoor ik het allemaal doe!
Daarna ben ik vol goede moed weer aan de slag gegaan:
Reparatiedeel dorpel op maat maken:
Vlakke stukje laadvloer er tegenaan gelast. Oorspronkelijk loopt het stukje laadvloer onder de dorpel door. Ik wilde hier geen dubbel plaatwerk.
Dorpel vastgelast:
Tijdens het lassen van de bodem en de C-stijl aan de dorpel.
Als klap op de vuurpijl mocht ik even in het viertje van Sam rijden. Erg leuk om te voelen hoe een viertje ook al weer rijdt. Bedankt Sam, ik weet weer waarvoor ik het allemaal doe!
Daarna ben ik vol goede moed weer aan de slag gegaan:
Reparatiedeel dorpel op maat maken:
Vlakke stukje laadvloer er tegenaan gelast. Oorspronkelijk loopt het stukje laadvloer onder de dorpel door. Ik wilde hier geen dubbel plaatwerk.
Dorpel vastgelast:
Tijdens het lassen van de bodem en de C-stijl aan de dorpel.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: do apr 21, 2016 4:53 pm
Re: Project Koekie
Beter als nieuw.
Re: Project Koekie
Ik vond het super leuk om bij je langs te komen en te zien wat je met het 4tje van mijn vader doet. Wordt vast heel mooi.
groetjes Sam
groetjes Sam
Re: Project Koekie
Ik heb niet stilgezeten! De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de bodem te ontdoen van roest, oude kitlagen en allerlei andere troep. Een saaie en langdurige klus. Maar het werk zit er bijna op. Ook het laatste laswerk aan de koets is gedaan. Dan kan ik eindelijk de bodem gaan behandelen en met de deuren aan de slag!
Ondertussen kwam ik er achter dat het rechter voorscherm een slechte pasvorm heeft. Het stukje dat aansluit bij het voorraam sluit slecht aan en heeft een andere ronding dan het origineel, waardoor het spatbord te hoog uitkomt. Dit aanpassen uis vast mogelijk maar zal heel wat uurtjes gaan kosten. Heeft iemand goede ervaringen met aftermarket spul van franzose.de of r-quatre.nl? Of een goede originele liggen? Ik wil er graag verder mee!
Ondertussen kwam ik er achter dat het rechter voorscherm een slechte pasvorm heeft. Het stukje dat aansluit bij het voorraam sluit slecht aan en heeft een andere ronding dan het origineel, waardoor het spatbord te hoog uitkomt. Dit aanpassen uis vast mogelijk maar zal heel wat uurtjes gaan kosten. Heeft iemand goede ervaringen met aftermarket spul van franzose.de of r-quatre.nl? Of een goede originele liggen? Ik wil er graag verder mee!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
Ok, ik zit heel erg in dubio wat betreft het rechter voorscherm...de originele is best ver heen, het imitatiescherm past slecht, met name bij de aansluiting bij het raam. Daar is de ronding niet dezelfde als die van de koets. Ik heb een aantal opties maar welke is de beste?
- Het oude scherm opknappen met behulp van het imitatiescherm. Voordeel is dat ik zoveel mogelijk het originele scherm behoudt en dus ook de pasvorm. Nadeel is dat ik in 2 schermen moet gaan slijpen en lassen, met mogelijk kromtrekken door de hitte van het slijpen en lassen. Als het niet lukt moet ik alsnog een extra scherm kopen.
- het imitatiescherm zo aanpassen dat het mooi past. Ik heb echter wat zitten meten en ik kan er maar niet achter komen waar het imitatiescherm afwijkt van het origineel. Met andere woorden, waar moet ik beginnen?
- Een gebruikt origineel scherm kopen/ruilen.
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar het behouden van het originele scherm maar ik begin wat ongeduldig te worden na al het laswerk dat ik al heb gedaan. Dus als het veel werk scheelt zou ik eventueel ook het imitatiescherm willen aanpassen.
Wat plaatjes bij het praatje:
Het imitatiescherm:
- Het oude scherm opknappen met behulp van het imitatiescherm. Voordeel is dat ik zoveel mogelijk het originele scherm behoudt en dus ook de pasvorm. Nadeel is dat ik in 2 schermen moet gaan slijpen en lassen, met mogelijk kromtrekken door de hitte van het slijpen en lassen. Als het niet lukt moet ik alsnog een extra scherm kopen.
- het imitatiescherm zo aanpassen dat het mooi past. Ik heb echter wat zitten meten en ik kan er maar niet achter komen waar het imitatiescherm afwijkt van het origineel. Met andere woorden, waar moet ik beginnen?
- Een gebruikt origineel scherm kopen/ruilen.
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar het behouden van het originele scherm maar ik begin wat ongeduldig te worden na al het laswerk dat ik al heb gedaan. Dus als het veel werk scheelt zou ik eventueel ook het imitatiescherm willen aanpassen.
Wat plaatjes bij het praatje:
Het imitatiescherm:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
in het clubmagazijn zijn nog diverse originele schermen aanwezig !!
Re: Project Koekie
Dank je voor je reactie Loeka, ik neem het in overweging maar mijn gevoel (en portemonnee) zegt dat ik al iets heb liggen dat ik hopelijk kan aanpassen.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
Ik heb trouwens nog carrosserielijm liggen. Misschien kan ik daar nog mee gaan experimenteren. Het zou in ieder geval vervorming door hitte voorkomen.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
Ha Rik, aan dat originele spatscherm zou ik niet meer beginnen. Zeer veel werk en grote kans dat het eindresultaat uiteindelijk toch niet naar je zin is. Ik zou het nieuwe scherm aanpassen. Of anders een origineel scherm op de kop tikken (met eventueel een beetje laswerk), je portemonnee zal daar weinig last van hebben.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Koekie
Ok, dank voor alle adviezen! Ik ga proberen een mooi gebruikt exemplaar te vinden. Ondertussen staat de bodem in 2 lagen Rustoleum Combicolor. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de verwerking en het gladde resultaat. Ik zie wel zakkers maar ik ben ook niet zuinig geweest en door de lage temperaturen droogt het ook langzaam. Zo ligt Koekie er nu bij:
De volgende stap is kitten (met Teroson 2759, gewoon omdat ik dat nog had van een camperdakafdichtingsklus) van de onderzijde. De volgende plekken wil ik gaan kitten. Iemand nog aanvullingen/opmerkingen (behalve dat ik moet opruimen... )
De volgende stap is kitten (met Teroson 2759, gewoon omdat ik dat nog had van een camperdakafdichtingsklus) van de onderzijde. De volgende plekken wil ik gaan kitten. Iemand nog aanvullingen/opmerkingen (behalve dat ik moet opruimen... )
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
Ziet er netjes uit (de koets dan)!
De belangrijkste plek heb je denk ik aan aangegen: de driehoekjes vooraan. Misschien ook achteraan nog wat kitten, om spatwater vd achterwielen buiten te houden:
De belangrijkste plek heb je denk ik aan aangegen: de driehoekjes vooraan. Misschien ook achteraan nog wat kitten, om spatwater vd achterwielen buiten te houden:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Koekie
Tjonge wat zal ik hier nu weer doen...de gele gaan lassen of de rode. De gele is de originele en heeft aan één kant flink laswerk nodig. Of de rode oplappen, minder roest maar wel over de volle breedte. Kan ik dat felsrandje gewoon openklappen en na laswerk weer dichtvouwen? Even een fotootje erbij:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Project Koekie
ander klepje kopen. lijkt mij handiger.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986