nieuw en project op het oog

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
stijn.leenknegt
Berichten: 1
Lid geworden op: ma feb 01, 2016 8:12 pm

nieuw en project op het oog

Bericht: # 160309Bericht stijn.leenknegt »

Beste mensen,

Mijn naam is Stijn Leenknegt uit België. Van auto's heb ik geen verstand maar ik wil er mij aan wagen om een nieuw project te proberen. Via een veiling website kan ik aan een Renault 4 geraken voor een prikje. Ik heb er enkele foto's van maar of hij het nog doet, weet ik niet. Hoelang hij daar al staat, weet ik ook niet. Op de foto's is een rode versie te zien maar hij heeft nog een witte broer voor dezelfde prijs. Ik had gedacht om beide te kopen en te kijken welke de beste is en dan uit de andere onderdelen te gebruiken die ik kan hergebruiken.

Ik heb gelezen op jullie website dat je een onderdelen stock hebben. Dus daar kan ik ook langs? Zijn er beginners tips?

Klik op de link voor de foto's.

https://www.dropbox.com/sh/r1i0wcgoo1lk ... uyQKa?dl=0

Groeten
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160310Bericht JelleP »

De prijs van losse onderdelen voor de Renault 4 ligt heel laag vergeleken met onderdelen voor andere auto's, klassiek en modern. Zelfs een goed lopend motorblokje is voor maximaal 200 euro wel te vinden, meestal goedkoper zelfs. Het probleem is dat het chassis op bepaalde punten vaak erg rot is, zodanig dat eraan gelast moet worden wil je niet op een gegeven moment met je derriere op het asfalt zitten. Dat los je niet op door twee R4's te kopen, want dan zul je net zien dat ze beiden een rot chassis hebben.
Waar het bij mij heel erg was, was het achterste einde van de dorpels inclusief de bevestigingen van de silent blocks, de dwarsbalk vooraan (waar de versnellingsbak aan vast zit), de middelste balken onder de kofferbak en de driehoeken aan de buitenzijdes van de voetenruimtes bij de voorstoelen. Zelfs de zwenkarmen van de achteras waren bijna doorgeroest.

Ik ben bij lange na geen expert in het restaureren van R4's, ik ben alleen op bovenstaande punten zelf hard op m'n bek gegaan en was dus een stuk meer geld kwijt dan begroot. Wel rij ik inmiddels met veel plezier rond en vind ik het een leuk idee dat ik een slecht exemplaar van de sloop heb gered. Toch zou ik als ik jou was, als je toch budget hebt voor twee auto's, doorzoeken naar een betere met redelijk chassis. Ik weet niet hoe de auto uit je Dropbox link eraan toe is, maar de algemene staat van verzorging voorspelt weinig goeds.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 464
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160311Bericht ervaar.R4 »

KLIK: http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Tips, met dank aan: Roberto)

KLIK: http://www.melun-retro-passion.com/rech ... ey=chassis" onclick="window.open(this.href);return false; (onderdelen Frankrijk)

KLIK: http://www.r4club.nl/algemene-informati ... lt-4-club/" onclick="window.open(this.href);return false; (magazijn R4-club)

KLIK: https://www.franzose.de/de/Renault/R4/" onclick="window.open(this.href);return false; (onderdelen Duitsland)

KLIK: http://www.r-quatre.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; (onderdelen Nederland)


En mocht je een R4-tje kopen...: We zijn gek op foto's :D
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160318Bericht jurjenz »

Hallo Stijn,

Ten eerste welkom. Als ik je bericht lees 'Van auto's heb ik geen verstand maar ik wil er mij aan wagen om een nieuw project te proberen. ' dan zou ik me van tevoren heel goed inlezen in de standaard aandachtspunten van een R4. Als de historie van de auto niet bekend is, dan moet je je altijd op het ergste voorbereiden! Als je nog niet veel verstand hebt van auto's en een renault 4 als project neemt, dan kan je wel is van een koude kermis thuiskomen. Zodra er bijvoorbeeld laswerk moet worden verricht, en je hebt hiervoor niet zelf de faciliteiten, dan kunnen de kosten al snel flink oplopen. Een auto opknappen, tja, je komt altijd meer ellende tegen dan verwacht! Dit geldt dan ook gelijk voor de kosten en tijd die je eraan moet besteden.

Dus als je de auto gaat bekijken, wees heel kritisch. Het loont vaak ook om door te sparen en een beter exemplaar aan te schaffen.

Succes! Ik ben benieuwd naar je keuze en de foto's!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160321Bericht Rudolf2 »

Hallo Stijn,

Er zijn heel wat auto's veel lastiger om mee te beginnen dan een viertje. Ik begon ook met nul kennis eraan, en ben na 8 jaar toch al een heel stuk verder. Lees eerst alle links maar eens door, daar wordt je ook al wijzer van. En alles wat je nodig hebt is te koop, hoewel een compleet chassis wel wat begrotelijk gaat worden met een 1700 euro.

Succes, Rudolf

PS: foto's graag
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160325Bericht R4F6GTX Automaat »

Waar ergens in België zit je?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160329Bericht BVDP »

Stijn,

Ik heb de veiling ook gezien. 100 euro voor beide wagens is op zich niet veel en enkel voor de onderdelen zeker een koopje. Wil je wagens terug op de weg krijgen komt er wat meer bij kijken. Roest aan het dragend gedeelte kan inderdaad zeer lastig zijn om te herstellen. Met de huidige belgische regeling voor oldtimers is een roestig chassis meestal geen showstopper maar het gaat wel om je eigen veiligheid dus de wagen zou in orde moeten zijn. Verder staat er ook niet vermeld dat er de nodige documenten bij zijn. De wagens staan op franse nummerplaat dus je moet ze nog invoeren in belgie voor ze op de weg kunnen. Geen idee hoe dat moet maar dat is via google vast te vinden.
Als je in je buurt hulp hebt van mensen die weten hoe je een restauratie aan pakt en je wat op weg willen zetten kan het een leuk project zijn. Ga zeker naar de kijkdag om in te schatten hoe goed of slecht de wagens zijn voor je een bod doet. Best iemand meenemen die wel wat van wagens en nog beter R4 kent.
Succes ermee, Bart
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: nieuw en project op het oog

Bericht: # 160487Bericht BVDP »

En Stijn? Heb je het hoogste bod?

groeten, Bart
Plaats reactie