Sander Stelt zich voor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Sander Stelt zich voor
Beste,
Ik ben Sander van Osch, woonachtig in Brabant ergens tussen Venlo en Eindhoven, ik heb met mijn vrouw Marjolein 2 zoons. Sil van 3.5 en Tuur geboren op 23-04 van het afgelopen jaar. De 2de is een voorbeeldig kind waardoor ik in mijn "vaderschapsverlof" teveel tijd heb gehad voor het zoeken naar leuke oldtimers. Sinds zaterdag zijn we daardoor, na een mini1995 en een landrover 1974 (beide verkocht ), eigenaar van een R4 uit 1976 met schuifdakje (zie foto hoop ik ). 850cc
Ik ben zelf techneut (WTB) en werkzaam in de automotive (proto) dus ook ik wil zelf het eea optimaliseren aan mijn R4. Daarbij hoop ik natuurlijk op jullie hulp . Mij eerste vraag is al waar ik eenvoudig onderdelen kan bestellen, voor mijn land rover dit ik dat altijd online en dat beviel prima, hopelijk kan dit voor de R4 ook, zag dat diegene voor mij (Tjeerd) ook al had gevraagd om werkplaats instructies en dergelijk. de aanwijzingen daar ga ik dan ook maar volgen
Mogelijk zijn er mensen op dit forum die het door mij gekocht R4tje al eens hebben gezien en me er meer over kunnen vertellen, als dit zo is dan hoor ik het graag.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag. Ik zal vooral in het "sleutelen aan een Renault 4" gedeelte te vinden zijn met vervelende vragen
Groeten Sander
Ik ben Sander van Osch, woonachtig in Brabant ergens tussen Venlo en Eindhoven, ik heb met mijn vrouw Marjolein 2 zoons. Sil van 3.5 en Tuur geboren op 23-04 van het afgelopen jaar. De 2de is een voorbeeldig kind waardoor ik in mijn "vaderschapsverlof" teveel tijd heb gehad voor het zoeken naar leuke oldtimers. Sinds zaterdag zijn we daardoor, na een mini1995 en een landrover 1974 (beide verkocht ), eigenaar van een R4 uit 1976 met schuifdakje (zie foto hoop ik ). 850cc
Ik ben zelf techneut (WTB) en werkzaam in de automotive (proto) dus ook ik wil zelf het eea optimaliseren aan mijn R4. Daarbij hoop ik natuurlijk op jullie hulp . Mij eerste vraag is al waar ik eenvoudig onderdelen kan bestellen, voor mijn land rover dit ik dat altijd online en dat beviel prima, hopelijk kan dit voor de R4 ook, zag dat diegene voor mij (Tjeerd) ook al had gevraagd om werkplaats instructies en dergelijk. de aanwijzingen daar ga ik dan ook maar volgen
Mogelijk zijn er mensen op dit forum die het door mij gekocht R4tje al eens hebben gezien en me er meer over kunnen vertellen, als dit zo is dan hoor ik het graag.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag. Ik zal vooral in het "sleutelen aan een Renault 4" gedeelte te vinden zijn met vervelende vragen
Groeten Sander
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Sander Stelt zich voor
Ziet er netjes uit.. Stond deze pas op marktplaats? Bijzonder geval qua datering. Ik meen dat er veel aan zit dat niet 1976 is.
Re: Sander Stelt zich voor
Het is een bijzonder geval, een combi van jaartallen. Maar er is een mooi resultaat, en zeker leuk met dat dakje! Geniet er van!
Re: Sander Stelt zich voor
Ik had bij aankoop al begrepen dat er van alles aan en op gesleuteld is. Ik heb ook niet specifiek naar een R4 gezocht als oldtimer. Meer naar een leuk karretje om van de zomer mee te toeren waarbij ik ook vrouw en kinderen mee kan nemen. Ik ben ook niet echt een purist als het daar op aan komt, al probeer ik als iets stuk gaat het te maken zoals het hoort bij het bouwjaar.
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Sander Stelt zich voor
Onderdelen bij R quatre.nl en in het magazijn van de club.
Afgezien van het schuifdak lijkt de rest mij toch behoorlijk 1976.
Mooi wagentje!
Afgezien van het schuifdak lijkt de rest mij toch behoorlijk 1976.
Mooi wagentje!
Re: Sander Stelt zich voor
Welkom! Weer een mooi 4tje in het Brabantse land!
Re: Sander Stelt zich voor
nou het heeft even geduurd maar zie onderstaand nog een paar foto's, ik heb ook direct een paar vraagjes erbij, mocht iemand het antwoord weten dan graag. Verder Wil ik vragen welke de beste webshops zijn voor R4 onderdelen, tot nu toe ben ik R-quatre.nl en franzose.de tegen komen. Bij de laatste lijkt het assortiment wat groter, ik weet niet of er ook mensen uit nl bij hen bestellen?
Eerst een plaatje van de voorzijde
Zonnescherm op hoedenplank
Waar is dat rubber lipje voor
Motor 850 cc. is 90 km/h een normale maximale snelheid voor een R4 met 850cc
bij het handrem mechanisme lijkt een stuk tape te zitten, dit lijkt mij niet standaard, mist er iets?
Ruitenwissensproeier is kapot. Waar kan ik deze halen?
Wat is dit?
Misschien kunnen de kenners nog iets zeggen aan de hand van de nummers
Motornr is boven 138370 (slecht leesbaar) onder R 0 4458
Ovaal plaatje boven R1126 onder 0475719
Wieber plaatje Boven R1126 (grootste in het midden) 072 S 75
Dit was het wel voor nu, bedankt voor de reacties alvast en een prettige avond voor iedereen
Groet Sander
Eerst een plaatje van de voorzijde
Zonnescherm op hoedenplank
Waar is dat rubber lipje voor
Motor 850 cc. is 90 km/h een normale maximale snelheid voor een R4 met 850cc
bij het handrem mechanisme lijkt een stuk tape te zitten, dit lijkt mij niet standaard, mist er iets?
Ruitenwissensproeier is kapot. Waar kan ik deze halen?
Wat is dit?
Misschien kunnen de kenners nog iets zeggen aan de hand van de nummers
Motornr is boven 138370 (slecht leesbaar) onder R 0 4458
Ovaal plaatje boven R1126 onder 0475719
Wieber plaatje Boven R1126 (grootste in het midden) 072 S 75
Dit was het wel voor nu, bedankt voor de reacties alvast en een prettige avond voor iedereen
Groet Sander
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Sander Stelt zich voor
Rubber lipje = koplamp stellen. Als de auto beladen is dan schijnt je licht anders en moet je die iets bijstellen. Dat kan met het lipje. Moet met de APK werken
90km/U is n goeie snelheid. Meeste 4tjes (een enkeling daargelaten) halen max de 110-120. En dan heb je t verschil in de 1108cc en de 850cc.
De tape hoort niet bij je handrem, de kabels staan ook aardig scheef. Werkt de handrem op beide voorwielen? Vermoeden dat dat niet het geval is.
Ruitensproeier kan bij iedere automaterialenzaak en autosloop, haal de oude er eerst even uit zodat je goed kunt zien hoe het voetje zit zodat je dezelfde weer meeneemt.
Als ik mij niet vergis (correct me if I`m wrong) is de je achteruitrijd schakelaar.
90km/U is n goeie snelheid. Meeste 4tjes (een enkeling daargelaten) halen max de 110-120. En dan heb je t verschil in de 1108cc en de 850cc.
De tape hoort niet bij je handrem, de kabels staan ook aardig scheef. Werkt de handrem op beide voorwielen? Vermoeden dat dat niet het geval is.
Ruitensproeier kan bij iedere automaterialenzaak en autosloop, haal de oude er eerst even uit zodat je goed kunt zien hoe het voetje zit zodat je dezelfde weer meeneemt.
Als ik mij niet vergis (correct me if I`m wrong) is de je achteruitrijd schakelaar.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Sander Stelt zich voor
O ja, dat was me opgevallen aan de foto's op MP - jouw auto lijkt een plastic luchtklep te hebben onder de voorruit (hoewel hij niet zwart maar carrosseriekleur is). Die klep werd in 1978 ingevoerd. Verder zie ik dat
- je accu voor in de motorruimte staat ipv tegen het schutbord,
- je deurscharnieren intern zijn (v/a 1983)
- de achterklepscharnieren ook van een later type zijn (v/a 1983).
Ik denk dus dat een vorige eigenaar een post-1982 carrosserie heeft opgebouwd op een 1976 chassis.
Dat lipje hoeft niet te werken, zolang de koplamp maar goed gericht is en dat kan ook met de schroefjes die ernaast zitten (1 voor L-R, een voor hoog-laag).
De ruitensproeier zit wel vaker een beetje los, maar dat hoeft een goede werking niet te belemmeren. Vaker ligt het aan het pompje dat links in je dashboard zit.
Het handremmechanisme ziet i.d.d. een beetje scheef maar dat is vaker zo, ook dat hoeft de werking niet in de weg te staan. Zie hieronder een plaatje van hoe het zit. Je ziet dat de twee kabels met een nokje ergens in haken
R-quatre en Franzose zijn goede onderdelenleveranciers. Verder komen Melun Retropassion en Voormalig Steunpunt Noordoost mij toevallig voor de geest.
De 1126 is trouwens gebouwd van 1972 t/m 1982.
Met een goed afgestelde motor moet je met 850cc ook best de 100 kunnen halen. Denk ook eens aan nieuwe condensator, puntjes, rotor. Kost weinig maar levert veel op.
- je accu voor in de motorruimte staat ipv tegen het schutbord,
- je deurscharnieren intern zijn (v/a 1983)
- de achterklepscharnieren ook van een later type zijn (v/a 1983).
Ik denk dus dat een vorige eigenaar een post-1982 carrosserie heeft opgebouwd op een 1976 chassis.
Dat lipje hoeft niet te werken, zolang de koplamp maar goed gericht is en dat kan ook met de schroefjes die ernaast zitten (1 voor L-R, een voor hoog-laag).
De ruitensproeier zit wel vaker een beetje los, maar dat hoeft een goede werking niet te belemmeren. Vaker ligt het aan het pompje dat links in je dashboard zit.
Het handremmechanisme ziet i.d.d. een beetje scheef maar dat is vaker zo, ook dat hoeft de werking niet in de weg te staan. Zie hieronder een plaatje van hoe het zit. Je ziet dat de twee kabels met een nokje ergens in haken
R-quatre en Franzose zijn goede onderdelenleveranciers. Verder komen Melun Retropassion en Voormalig Steunpunt Noordoost mij toevallig voor de geest.
De 1126 is trouwens gebouwd van 1972 t/m 1982.
Met een goed afgestelde motor moet je met 850cc ook best de 100 kunnen halen. Denk ook eens aan nieuwe condensator, puntjes, rotor. Kost weinig maar levert veel op.
Re: Sander Stelt zich voor
Hanz en Mark,
Bedankt voor jullie reactie, toch handige info als ik onderdelen moet bestellen.
Het ruitensproeiertje werk overigens wel maar zoals het er nu bij hangt sproeit hij recht om hoog en niet tegen de ruit. Recht omhoog -->rijwind --> dakje open de rest kun je zelf wel invullen denk ik. Ga dus snel even een nieuw nozzletje halen.
Verder even de ontsteking nagekeken, bobine en kabels zijn nieuw, alleen de contactpuntjes lijken flink versleten. Laatst stotterde hij ook wat, dus zal komend weekend eens goed het benzine toevoer gedeelte schoonmaken.
De handrem werkt dus daar ga ik me van de winter wel mee bezig houden
Bedankt voor jullie reactie, toch handige info als ik onderdelen moet bestellen.
Het ruitensproeiertje werk overigens wel maar zoals het er nu bij hangt sproeit hij recht om hoog en niet tegen de ruit. Recht omhoog -->rijwind --> dakje open de rest kun je zelf wel invullen denk ik. Ga dus snel even een nieuw nozzletje halen.
Verder even de ontsteking nagekeken, bobine en kabels zijn nieuw, alleen de contactpuntjes lijken flink versleten. Laatst stotterde hij ook wat, dus zal komend weekend eens goed het benzine toevoer gedeelte schoonmaken.
De handrem werkt dus daar ga ik me van de winter wel mee bezig houden
Re: Sander Stelt zich voor
90 km/u is het maximum wat ik met mijn 4 rijd. Alles daarboven was leuk toen de auto nog nieuw was, maar dat doe ik een beestje van 47 jaar niet meer aan.
Leuke 4!
Hou haar heel en netjes!
Leuke 4!
Hou haar heel en netjes!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: Sander Stelt zich voor
Ik heb een latere 850, van 86, met grote 32 IF7 carburateur type R1123. Loopt op de teller netjes 125 km/h. Geen idee wat jouw setup is maar 90 lijkt me toch wat aan de lage kant.
Ik ben geen expert maar staat er op de foto van de versnellingsbak/pook een contact voor een achteruitrijlamp?
Het mechanisme van de handrem zit bij mij ook niet netjes recht. Eén kabel is waarschijnlijk wat te lang of te kort want bij mijn weten zijn ze niet te regelen.
Groeten, Bart
Ik ben geen expert maar staat er op de foto van de versnellingsbak/pook een contact voor een achteruitrijlamp?
Het mechanisme van de handrem zit bij mij ook niet netjes recht. Eén kabel is waarschijnlijk wat te lang of te kort want bij mijn weten zijn ze niet te regelen.
Groeten, Bart
Re: Sander Stelt zich voor
Beste,
Even een update-je.
De motor inmiddels voorzien van nieuw bougies, kabels, bobine en contactpuntjes. Sleutel omdraaien is weer direct starten, daarna nog maar een top van net tegen de 100. Het pedaal had ook zijdelinkse slag, dus even de slag van het pedaal vergeleken met de slag van de Carburateur. Bij "pedal to the metal " nog 1/4 slag over op de Carburateur. Heb nu een busje om het pedaal houder gelast en het eea afgesteld. Nu netjes 110 zonder al te veel moeite, heb denk ik nog wel wat over, maar zoals hierboven al gepost 90 is hard zat.
Mijn vader (zijn eerste auto was een R4) zei nog dat hij ooit 180 heeft gereden in zo'n ding, we zullen het er maar op houden dat ik geluk heb dat ik er ben
Radio opbouw vordert gestaag. Heb een Speakersetje gekocht met een versterker waar je een MP3 speler op aan kan sluiten (dat werkt). Nu ben ik nog bezig mijn oude Phillips autoradio met cassettedek hier ook op aan te sluiten. Ik moet hierbij van speaker uitgang (2 kabels) naar een tulpstekker (1 kabel). Heb al een omvormer gekocht moet alleen nog testen of het werkt. daarna alles inbouwen en weg werken.
Heb ik nog een vraag. Ik krijg mijn buiten spiegels op geen enkele wijze afgesteld zodat ik ook werkelijk nuttige info er in kan zien. Hebben meer mensen dit probleem? of zit er iets verkeerd bij mijn R4. Ik ben wel vrij lang weet niet of het daar aan kan liggen?
Dat was het wel weer
Groet Sander
Even een update-je.
De motor inmiddels voorzien van nieuw bougies, kabels, bobine en contactpuntjes. Sleutel omdraaien is weer direct starten, daarna nog maar een top van net tegen de 100. Het pedaal had ook zijdelinkse slag, dus even de slag van het pedaal vergeleken met de slag van de Carburateur. Bij "pedal to the metal " nog 1/4 slag over op de Carburateur. Heb nu een busje om het pedaal houder gelast en het eea afgesteld. Nu netjes 110 zonder al te veel moeite, heb denk ik nog wel wat over, maar zoals hierboven al gepost 90 is hard zat.
Mijn vader (zijn eerste auto was een R4) zei nog dat hij ooit 180 heeft gereden in zo'n ding, we zullen het er maar op houden dat ik geluk heb dat ik er ben
Radio opbouw vordert gestaag. Heb een Speakersetje gekocht met een versterker waar je een MP3 speler op aan kan sluiten (dat werkt). Nu ben ik nog bezig mijn oude Phillips autoradio met cassettedek hier ook op aan te sluiten. Ik moet hierbij van speaker uitgang (2 kabels) naar een tulpstekker (1 kabel). Heb al een omvormer gekocht moet alleen nog testen of het werkt. daarna alles inbouwen en weg werken.
Heb ik nog een vraag. Ik krijg mijn buiten spiegels op geen enkele wijze afgesteld zodat ik ook werkelijk nuttige info er in kan zien. Hebben meer mensen dit probleem? of zit er iets verkeerd bij mijn R4. Ik ben wel vrij lang weet niet of het daar aan kan liggen?
Dat was het wel weer
Groet Sander
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Sander Stelt zich voor
lengte boven de 1.80m? Dan is t te weiten aan je vader
Met 1.75 kon ik de spiegels wel goed krijgen, maar zaten wel op max bijgedraaid...
Met 1.75 kon ik de spiegels wel goed krijgen, maar zaten wel op max bijgedraaid...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl