Sander Stelt zich voor

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157023Bericht R4osch »

Beste,

Ik ben Sander van Osch, woonachtig in Brabant ergens tussen Venlo en Eindhoven, ik heb met mijn vrouw Marjolein 2 zoons. Sil van 3.5 en Tuur geboren op 23-04 van het afgelopen jaar. De 2de is een voorbeeldig kind waardoor ik in mijn "vaderschapsverlof" teveel tijd heb gehad voor het zoeken naar leuke oldtimers. Sinds zaterdag zijn we daardoor, na een mini1995 en een landrover 1974 (beide verkocht (uhh)), eigenaar van een R4 uit 1976 met schuifdakje (zie foto hoop ik :wink: ). 850cc

Afbeelding

Ik ben zelf techneut (WTB) en werkzaam in de automotive (proto) dus ook ik wil zelf het eea optimaliseren aan mijn R4. Daarbij hoop ik natuurlijk op jullie hulp 8). Mij eerste vraag is al waar ik eenvoudig onderdelen kan bestellen, voor mijn land rover dit ik dat altijd online en dat beviel prima, hopelijk kan dit voor de R4 ook, zag dat diegene voor mij (Tjeerd) ook al had gevraagd om werkplaats instructies en dergelijk. de aanwijzingen daar ga ik dan ook maar volgen

Mogelijk zijn er mensen op dit forum die het door mij gekocht R4tje al eens hebben gezien en me er meer over kunnen vertellen, als dit zo is dan hoor ik het graag.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag. Ik zal vooral in het "sleutelen aan een Renault 4" gedeelte te vinden zijn met vervelende vragen

Groeten Sander
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157024Bericht Hanz »

Ziet er netjes uit.. Stond deze pas op marktplaats? Bijzonder geval qua datering. Ik meen dat er veel aan zit dat niet 1976 is.
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 234
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157025Bericht Paul Oud »

Het is een bijzonder geval, een combi van jaartallen. Maar er is een mooi resultaat, en zeker leuk met dat dakje! Geniet er van!
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157026Bericht R4osch »

Ik had bij aankoop al begrepen dat er van alles aan en op gesleuteld is. Ik heb ook niet specifiek naar een R4 gezocht als oldtimer. Meer naar een leuk karretje om van de zomer mee te toeren waarbij ik ook vrouw en kinderen mee kan nemen. Ik ben ook niet echt een purist als het daar op aan komt, al probeer ik als iets stuk gaat het te maken zoals het hoort bij het bouwjaar.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157031Bericht dirkoosterhoff »

Onderdelen bij R quatre.nl en in het magazijn van de club.
Afgezien van het schuifdak lijkt de rest mij toch behoorlijk 1976.
Mooi wagentje! :D
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157032Bericht Hanz »

Meer foto's!
Gebruikersavatar
MikeR4
Berichten: 27
Lid geworden op: do mei 23, 2013 5:22 pm
Locatie: Elsendorp

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157046Bericht MikeR4 »

Welkom! Weer een mooi 4tje in het Brabantse land!
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157094Bericht R4osch »

nou het heeft even geduurd maar zie onderstaand nog een paar foto's, ik heb ook direct een paar vraagjes erbij, mocht iemand het antwoord weten dan graag. Verder Wil ik vragen welke de beste webshops zijn voor R4 onderdelen, tot nu toe ben ik R-quatre.nl en franzose.de tegen komen. Bij de laatste lijkt het assortiment wat groter, ik weet niet of er ook mensen uit nl bij hen bestellen?

Afbeelding
Eerst een plaatje van de voorzijde

Afbeelding
Zonnescherm op hoedenplank

Afbeelding
Waar is dat rubber lipje voor

Afbeelding
Motor 850 cc. is 90 km/h een normale maximale snelheid voor een R4 met 850cc

Afbeelding
bij het handrem mechanisme lijkt een stuk tape te zitten, dit lijkt mij niet standaard, mist er iets?

Afbeelding
Ruitenwissensproeier is kapot. Waar kan ik deze halen?

Afbeelding
Wat is dit?

Misschien kunnen de kenners nog iets zeggen aan de hand van de nummers
Motornr is boven 138370 (slecht leesbaar) onder R 0 4458
Ovaal plaatje boven R1126 onder 0475719
Wieber plaatje Boven R1126 (grootste in het midden) 072 S 75

Dit was het wel voor nu, bedankt voor de reacties alvast en een prettige avond voor iedereen

Groet Sander
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157098Bericht Mark4GTL »

Rubber lipje = koplamp stellen. Als de auto beladen is dan schijnt je licht anders en moet je die iets bijstellen. Dat kan met het lipje. Moet met de APK werken

90km/U is n goeie snelheid. Meeste 4tjes (een enkeling daargelaten) halen max de 110-120. En dan heb je t verschil in de 1108cc en de 850cc.

De tape hoort niet bij je handrem, de kabels staan ook aardig scheef. Werkt de handrem op beide voorwielen? Vermoeden dat dat niet het geval is.

Ruitensproeier kan bij iedere automaterialenzaak en autosloop, haal de oude er eerst even uit zodat je goed kunt zien hoe het voetje zit zodat je dezelfde weer meeneemt.

Als ik mij niet vergis (correct me if I`m wrong) is de je achteruitrijd schakelaar.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157102Bericht Hanz »

O ja, dat was me opgevallen aan de foto's op MP - jouw auto lijkt een plastic luchtklep te hebben onder de voorruit (hoewel hij niet zwart maar carrosseriekleur is). Die klep werd in 1978 ingevoerd. Verder zie ik dat
- je accu voor in de motorruimte staat ipv tegen het schutbord,
- je deurscharnieren intern zijn (v/a 1983)
- de achterklepscharnieren ook van een later type zijn (v/a 1983).
Ik denk dus dat een vorige eigenaar een post-1982 carrosserie heeft opgebouwd op een 1976 chassis.

Dat lipje hoeft niet te werken, zolang de koplamp maar goed gericht is en dat kan ook met de schroefjes die ernaast zitten (1 voor L-R, een voor hoog-laag).

De ruitensproeier zit wel vaker een beetje los, maar dat hoeft een goede werking niet te belemmeren. Vaker ligt het aan het pompje dat links in je dashboard zit.

Het handremmechanisme ziet i.d.d. een beetje scheef maar dat is vaker zo, ook dat hoeft de werking niet in de weg te staan. Zie hieronder een plaatje van hoe het zit. Je ziet dat de twee kabels met een nokje ergens in haken
Afbeelding

R-quatre en Franzose zijn goede onderdelenleveranciers. Verder komen Melun Retropassion en Voormalig Steunpunt Noordoost mij toevallig voor de geest.

De 1126 is trouwens gebouwd van 1972 t/m 1982.

Met een goed afgestelde motor moet je met 850cc ook best de 100 kunnen halen. Denk ook eens aan nieuwe condensator, puntjes, rotor. Kost weinig maar levert veel op.
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157138Bericht R4osch »

Hanz en Mark,

Bedankt voor jullie reactie, toch handige info als ik onderdelen moet bestellen.
Het ruitensproeiertje werk overigens wel maar zoals het er nu bij hangt sproeit hij recht om hoog en niet tegen de ruit. Recht omhoog -->rijwind --> dakje open (ehh) de rest kun je zelf wel invullen denk ik. Ga dus snel even een nieuw nozzletje halen.

Verder even de ontsteking nagekeken, bobine en kabels zijn nieuw, alleen de contactpuntjes lijken flink versleten. Laatst stotterde hij ook wat, dus zal komend weekend eens goed het benzine toevoer gedeelte schoonmaken.

De handrem werkt dus daar ga ik me van de winter wel mee bezig houden
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157159Bericht Eelco »

90 km/u is het maximum wat ik met mijn 4 rijd. Alles daarboven was leuk toen de auto nog nieuw was, maar dat doe ik een beestje van 47 jaar niet meer aan.

Leuke 4!

Hou haar heel en netjes!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157167Bericht BVDP »

Ik heb een latere 850, van 86, met grote 32 IF7 carburateur type R1123. Loopt op de teller netjes 125 km/h. Geen idee wat jouw setup is maar 90 lijkt me toch wat aan de lage kant.
Ik ben geen expert maar staat er op de foto van de versnellingsbak/pook een contact voor een achteruitrijlamp?
Het mechanisme van de handrem zit bij mij ook niet netjes recht. Eén kabel is waarschijnlijk wat te lang of te kort want bij mijn weten zijn ze niet te regelen.
Groeten, Bart
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157393Bericht R4osch »

Beste,

Even een update-je.
De motor inmiddels voorzien van nieuw bougies, kabels, bobine en contactpuntjes. Sleutel omdraaien is weer direct starten, daarna nog maar een top van net tegen de 100. Het pedaal had ook zijdelinkse slag, dus even de slag van het pedaal vergeleken met de slag van de Carburateur. Bij "pedal to the metal (joow) " nog 1/4 slag over op de Carburateur. Heb nu een busje om het pedaal houder gelast en het eea afgesteld. Nu netjes 110 zonder al te veel moeite, heb denk ik nog wel wat over, maar zoals hierboven al gepost 90 is hard zat.
Mijn vader (zijn eerste auto was een R4) zei nog dat hij ooit 180 heeft gereden in zo'n ding, we zullen het er maar op houden dat ik geluk heb dat ik er ben :lol:

Radio opbouw vordert gestaag. Heb een Speakersetje gekocht met een versterker waar je een MP3 speler op aan kan sluiten (dat werkt). Nu ben ik nog bezig mijn oude Phillips autoradio met cassettedek hier ook op aan te sluiten. Ik moet hierbij van speaker uitgang (2 kabels) naar een tulpstekker (1 kabel). Heb al een omvormer gekocht moet alleen nog testen of het werkt. daarna alles inbouwen en weg werken.

Heb ik nog een vraag. Ik krijg mijn buiten spiegels op geen enkele wijze afgesteld zodat ik ook werkelijk nuttige info er in kan zien. Hebben meer mensen dit probleem? of zit er iets verkeerd bij mijn R4. Ik ben wel vrij lang weet niet of het daar aan kan liggen?

Dat was het wel weer

Groet Sander
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Sander Stelt zich voor

Bericht: # 157395Bericht Mark4GTL »

lengte boven de 1.80m? Dan is t te weiten aan je vader :lol:

Met 1.75 kon ik de spiegels wel goed krijgen, maar zaten wel op max bijgedraaid...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie