Pagina 1 van 1

354 versnellingsbak

Geplaatst: wo apr 15, 2015 6:26 pm
door jandoe1000
Ik moest voor het eerst in mijn leven aan de gang met de 354 bak. Ik heb bij mijn 1976 R4 decouvrable de fuseekogels vervangen. Daartoe heb ik de aandrijfassen aan de wielzijde gedemonteerd. Bij de 334 bak zitten de assen aan de bakzijde met een pen geborgd dus dat blijft zitten. Aftappen van de bak is niet nodig. Helaas kwamen de assen van de 354 bak iets naar buiten en begon de bak olie te lekken.
Vraag: is het normaal dat de aandrijfassen bij een 354 bak niet geborgd zitten?
En zoja, zou het lekken dan na montage weer moeten stoppen of moet ik nog iets doen met de oliekeerringen?
Wie kan me vertellen hoe dit zit?

Re: 354 versnellingsbak

Geplaatst: wo apr 15, 2015 10:48 pm
door RVIER
Bij de 354 bak zijn de aandrijfassen inderdaad niet geborgd. Dat is niet meer nodig omdat er veerkracht van de hoes aan de bakzijde de homokyneet licht in de bak duwt/op zijn plaats houdt.
Lekken is een veel voorkomend probleem en het vervangen van de keerringen (36x54x7,5) help dan wel (ook kun je de spankracht van het veertje van de keerring dan wat strakker zetten).
Kant voor kant demonteren! en diffrentieellagers daarna spelingvrij afstellen. Je moet de bestaande totaalspeling van links en rechts dan gelijkelijk verdelen over de beide kanten.

succes

Re: 354 versnellingsbak

Geplaatst: do apr 16, 2015 10:39 am
door jandoe1000
Hartelijk dank!

Re: 354 versnellingsbak

Geplaatst: do apr 16, 2015 3:06 pm
door Bertje
RVIER schreef: Kant voor kant demonteren! en diffrentieellagers daarna spelingvrij afstellen. Je moet de bestaande totaalspeling van links en rechts dan gelijkelijk verdelen over de beide kanten.

succes
In praktijk betekent dit dat je de pot waar de keerring in valt in precies dezelfde stand terugplaatst. Dus aantal omwentelingen bij demontage goed tellen!