accukabels
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Gisteren was mijn accu plat.
Om 'm te laden heb ik de accu uit mijn R4 GTL gehaald.
Alleen nu weet ik niet meer zeker welke kabels waar moeten.
Naast twee kabels is er een derde waarvan ik niet weet aan welke pool deze moet zitten.
Ik vermoed de pluspool...
Wie weet aan welke pool dus twee kabels horen?
Grtn,
twan
Om 'm te laden heb ik de accu uit mijn R4 GTL gehaald.
Alleen nu weet ik niet meer zeker welke kabels waar moeten.
Naast twee kabels is er een derde waarvan ik niet weet aan welke pool deze moet zitten.
Ik vermoed de pluspool...
Wie weet aan welke pool dus twee kabels horen?
Grtn,
twan
Het ploft niet.
Als je maar één massakabel hebt (en dat heb je), kan je het niet laten ploffen, zo even logisch nagedacht. Corrigeer me als het wel zo is.
Probeer in elk geval, want dat is de truc, de + en de - pool van elkaar gescheiden te houden. Niet per ongeluk allebei tegelijk met elkaar verbinden. Dat kan bijvoorbeeld heel makkelijk per ongeluk met een steeksleutel die je in je hand hebt.
Stroom gaat lopen als de cirkel rond is. In het normale geval gaat het in deze volorde :
* + van de accu,
* via snoer naar object
* object naar carrosserie, of kabeltje van object naar carrosserie
* van carrosserie via kabeltje naar - van de accu
* cirkel is nu rond
Al naargelang het soort object zit er nog een schakelaartje tussen.
Als er aan kabeltje zonder object (=weerstand) van de + naar de - loopt heb je vuurwerk.
Mooi gezicht, maar echt levensgevaarlijk.
Als ik aan de electrieke rommel moet sleutelen haal ik altijd 1 accupool los.
Gaat dan zelden mis (die rot-condensators ook...).
Als ik klaar ben met een klus dan doe ik als laatste de kabel op de accupool weer vast. Altijd eerst even schuchter er tegenaan tikken met m'n ogen half dicht. Als er niks of weinig gebeurt durf ik hem pas weer aan te sluiten.
Als je maar één massakabel hebt (en dat heb je), kan je het niet laten ploffen, zo even logisch nagedacht. Corrigeer me als het wel zo is.
Probeer in elk geval, want dat is de truc, de + en de - pool van elkaar gescheiden te houden. Niet per ongeluk allebei tegelijk met elkaar verbinden. Dat kan bijvoorbeeld heel makkelijk per ongeluk met een steeksleutel die je in je hand hebt.
Stroom gaat lopen als de cirkel rond is. In het normale geval gaat het in deze volorde :
* + van de accu,
* via snoer naar object
* object naar carrosserie, of kabeltje van object naar carrosserie
* van carrosserie via kabeltje naar - van de accu
* cirkel is nu rond
Al naargelang het soort object zit er nog een schakelaartje tussen.
Als er aan kabeltje zonder object (=weerstand) van de + naar de - loopt heb je vuurwerk.
Mooi gezicht, maar echt levensgevaarlijk.
Als ik aan de electrieke rommel moet sleutelen haal ik altijd 1 accupool los.
Gaat dan zelden mis (die rot-condensators ook...).
Als ik klaar ben met een klus dan doe ik als laatste de kabel op de accupool weer vast. Altijd eerst even schuchter er tegenaan tikken met m'n ogen half dicht. Als er niks of weinig gebeurt durf ik hem pas weer aan te sluiten.
Ik heb gisteren de boel gewoon zonder problemen weer aangesloten.
Gewoon gekeken waar welke kabel heenloopt en dan logisch nadenken.
Toch bedankt voor alle uitleg.
Ik klonk misschien wat onwetend maar ik weet van plus en min en kortsluiting en massa enz.
Anyway hij startte weer zonder problemen.
Nu nog uitzoeken waarom de accu leeg raakte.
Misschien alleen ff koolstofborstels vervangen ofzo...
Gewoon gekeken waar welke kabel heenloopt en dan logisch nadenken.
Toch bedankt voor alle uitleg.
Ik klonk misschien wat onwetend maar ik weet van plus en min en kortsluiting en massa enz.
Anyway hij startte weer zonder problemen.
Nu nog uitzoeken waarom de accu leeg raakte.
Misschien alleen ff koolstofborstels vervangen ofzo...
Ik heb altijd begrepen dat je dynamo kapot gaat als je de accukabels bij een lopende motor losmaakt.
Ik gebruik altijd een voltmeter (gewone universeelmeter, stand 0 - 20 volt gelijkstroom)) om dynamo te testen. Motor draait niet = 12 volt op de accu. Motor draait wel (eventueel wat gasgeven) = 13 a 14 volt op de accu.
Ik gebruik altijd een voltmeter (gewone universeelmeter, stand 0 - 20 volt gelijkstroom)) om dynamo te testen. Motor draait niet = 12 volt op de accu. Motor draait wel (eventueel wat gasgeven) = 13 a 14 volt op de accu.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie