accukabels

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17787Bericht twan »

Gisteren was mijn accu plat.
Om 'm te laden heb ik de accu uit mijn R4 GTL gehaald.
Alleen nu weet ik niet meer zeker welke kabels waar moeten.
Naast twee kabels is er een derde waarvan ik niet weet aan welke pool deze moet zitten.
Ik vermoed de pluspool...
Wie weet aan welke pool dus twee kabels horen?
Grtn,
twan
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 17789Bericht Tommy »

asl dat derde kabeltje die van je startmotor is moet hij op de plus
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 17793Bericht jbeekmann »

volgens mij moet er één kabel naar je chassis lopen, dat is de min...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17797Bericht twan »

Dat lijkt mij ook het meest logisch.
Bedankt.

Later,
twan.
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17804Bericht twan »

verteld net iemand me dat als ik het verkeerd aansluit dan de accu ontploft.
Kan niet iemand ff onder zijn/haar motorkap kijken.
Of zijn er standaard maar twee kabels?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17819Bericht Ron »

Het ploft niet.
Als je maar één massakabel hebt (en dat heb je), kan je het niet laten ploffen, zo even logisch nagedacht. Corrigeer me als het wel zo is.
Probeer in elk geval, want dat is de truc, de + en de - pool van elkaar gescheiden te houden. Niet per ongeluk allebei tegelijk met elkaar verbinden. Dat kan bijvoorbeeld heel makkelijk per ongeluk met een steeksleutel die je in je hand hebt.

Stroom gaat lopen als de cirkel rond is. In het normale geval gaat het in deze volorde :
* + van de accu,
* via snoer naar object
* object naar carrosserie, of kabeltje van object naar carrosserie
* van carrosserie via kabeltje naar - van de accu
* cirkel is nu rond
Al naargelang het soort object zit er nog een schakelaartje tussen.

Als er aan kabeltje zonder object (=weerstand) van de + naar de - loopt heb je vuurwerk.
Mooi gezicht, maar echt levensgevaarlijk.

Als ik aan de electrieke rommel moet sleutelen haal ik altijd 1 accupool los.
Gaat dan zelden mis (die rot-condensators ook...).
Als ik klaar ben met een klus dan doe ik als laatste de kabel op de accupool weer vast. Altijd eerst even schuchter er tegenaan tikken met m'n ogen half dicht. Als er niks of weinig gebeurt durf ik hem pas weer aan te sluiten.
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17845Bericht twan »

Ik heb gisteren de boel gewoon zonder problemen weer aangesloten.
Gewoon gekeken waar welke kabel heenloopt en dan logisch nadenken.
Toch bedankt voor alle uitleg.
Ik klonk misschien wat onwetend maar ik weet van plus en min en kortsluiting en massa enz.
Anyway hij startte weer zonder problemen.
Nu nog uitzoeken waarom de accu leeg raakte.
Misschien alleen ff koolstofborstels vervangen ofzo...
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 17856Bericht Supersuus »

Dat kan je dynamo zijn die de accu niet meer oplaad .
Dit kun je heel simpel checken:je start de auto en terwijl die loopt haal je de pluspool
eraf ,slaat de motor af dan is je dynamo dus stuk.
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17860Bericht twan »

Hm, dat is handig.
Ik was van plan om de laadstroom te meten maar jou tip werkt sneller.

dank en groet,
twan.
eik
Berichten: 22
Lid geworden op: za jan 04, 2003 2:00 am

Bericht: # 17878Bericht eik »

Ik heb altijd begrepen dat je dynamo kapot gaat als je de accukabels bij een lopende motor losmaakt.
Ik gebruik altijd een voltmeter (gewone universeelmeter, stand 0 - 20 volt gelijkstroom)) om dynamo te testen. Motor draait niet = 12 volt op de accu. Motor draait wel (eventueel wat gasgeven) = 13 a 14 volt op de accu.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 17898Bericht Folkert »

Eik, dat doe je goed! Overigens hebben de latere GTLletjes ook een laadstroomcontrolelampje
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17908Bericht Ron »

En om te testen of die werkt hoef je alleen het contact maar aan te zetten. Handig!
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17911Bericht twan »

had ik maar zo'n lampje...
Als de motor loop dan is de accu toch niet belast? Dus als je de spanning over de accu polen meet dan geeft je spanningszoeker toch meer aan dan 12V.
Misschien helpt t als je je autoradio en verlichting aanzet?
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 17916Bericht The_Underd0g »

Je kunt het ook gewoon op gehoor testen als de dyname nog werkt moet de motor meet moeite doen om te draaien als er grote belastingen zijn zoals bv grootlichten, ventilator,.. tevens als je snachts lichtjes gas geeft kan je je lichten harden zien branden hetgeen teken is dat je dynamo nog werkt.
twan
Berichten: 30
Lid geworden op: wo nov 20, 2002 2:00 am
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 17953Bericht twan »

ok, dus de dynamo werkt.
bedankt.
Plaats reactie