Pagina 1 van 2

slangen koelvloeistof

Geplaatst: wo okt 15, 2014 11:56 am
door jan de ruiter
hallo
ik heb mijn motor(850) gekocht met maar de helft van van de slangen
heeft iemand een tekening of schema welke slangen waar moeten?
gr jan

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 9:47 am
door marcGTL.BE
Afbeelding
Afbeelding

Even foto's genomen van mijn 850 motorblok,

Tubes in combinatie met carburateur verwarming hangen er nog aan. de andere uiteinden's gaan naar de verwarming en de radiator

Marc

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 5:31 pm
door jan de ruiter
kijk hier kan ik wat mee
en die slang op de 1e foto het meest in zicht(vooraan) die eigenlijk een cm of 5 onder de carburateur zit waar loopt die heen?

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 5:57 pm
door harbourseal
Die gaat naar de interieur verwarming

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 8:26 pm
door marcGTL.BE
Robert@ ik denk dat Jan de slang op het spruitstuk bedoeld

Deze gaat naar de carburator en dan naar het kleppendeksel via die zwarte T stukken op de carburator in die slangen zitten ook venturie (vernauwingen)stukken

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 8:37 pm
door harbourseal
@Bart die slang bedoelt hij ook hij gaat onder het spruitstuk langs en vanaf de kop naar de carburateurvoet naar de interieurverwarming.

Exact dezelfde slang die we allebei bedoelen.

Het kan zijn dat er geen 32mm carb op de motor van jan zit. dan zit er ook geen nippel op de kop en gaat er alleen maar een slang naar de interieur verwarming

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 9:00 pm
door jan de ruiter
Ik ga er dinsdag mee aan de gang
Als ik nog vragen heb horen jullie het
Ben hier met deze info al erg blij en kijk hoever ik kom
Bedankt gr jan

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: do okt 16, 2014 11:24 pm
door marcGTL.BE
marcGTL.BE schreef:Robert@ ik denk dat Jan de slang op het spruitstuk bedoeld

Deze gaat naar de carburator en dan naar het kleppendeksel via die zwarte T stuk op de carburator in die slangen zitten ook venturie (vernauwingen)stukken
Afbeelding

Het darmpje met de witte pijl is dus een vacuümdarm zoals beschreven. deze zijn dus niet voor koelvloeistof

Afbeelding

De darmpjes met blauwe pijlen zijn voor de voetverwarming van een 32 mm carburator heb je geen voetverwarming dan mag je deze weg denken.

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 12:14 am
door jan de ruiter
Ik heb die voetverwarming dus die slangen heb ik nodig
Dat vernauwde slangetje gaat dus naar het plastic t stuk maar wat sluit ik aan op de andere kant van dat t stuk

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 12:15 pm
door marcGTL.BE
jan de ruiter schreef: Dat vernauwde slangetje gaat dus naar het plastic t stuk maar wat sluit ik aan op de andere kant van dat t stuk
Het slangetje met witte pijl gaat naar het plastiek Tstuk dat op de carburator zit onder de luchtfilter vandaar loopt een dikkere slang naar het kleppen deksel. Ik kan geen foto's tonen want mijn (broos) Tstuk is stuk maar bij een ander R4 is het ongeveer het zelfde. Ook bij de 11000cc motoren

Let wel op voor verwarring in het topic dit zijn GEEN koelvloeistof slangen(witte pijl)maar vacuüm slangen

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 9:08 pm
door R4F6GTX Automaat
marcGTL.BE schreef:
jan de ruiter schreef:
Let wel op voor verwarring in het topic dit zijn GEEN koelvloeistof slangen
Misschien niet om te koelen maar het zit wel aangesloten op hetzelfde koelwatersysteem dus eigenlijk zijn het wel koelvloeistofslangen... (blauwe pijl)
Maar die voetverwarming is met de huidige benzine helemaal niet nodig, werkt zelfs averechts. Je kunt ze er beter vanaf laten. Koelere benzine doet het veel beter als die voorverwarmde...
De motor van de R4 is ontworpen in de '60er tot 80er jaren, toen de normale benzine 87-89 octaan was en de super was 91 octaan. Nu is de normale al 95 octaan wat dus eigenlijk Super-super-super benzine is en dat moet zo koel mogelijk gebruikt worden...

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 9:39 pm
door marcGTL.BE
R4F6GTX Automaat schreef:
marcGTL.BE schreef:
jan de ruiter schreef:
Let wel op voor verwarring in het topic dit zijn GEEN koelvloeistof slangen
Misschien niet om te koelen maar het zit wel aangesloten op hetzelfde koelwatersysteem dus eigenlijk zijn het wel koelvloeistofslangen... (blauwe pijl)
Ja blauwe pijl wel, maar het ging over de witte pijl

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 9:48 pm
door jan de ruiter
Als je degene wat r4f6 zegt niet aansluit(de blauwe pijl)
Wat doe je dan met die 2slangen aan elkaar koppelen??

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 10:49 pm
door marcGTL.BE
jan de ruiter schreef:Als je degene wat r4f6 zegt niet aansluit(de blauwe pijl)
Wat doe je dan met die 2slangen aan elkaar koppelen??
Ja,of de nippel afdichten en Tstuk verwijderen.

Maar is het wel zo. Als meerdere bronnen (liefst onafhankelijk)dit zouden vermelden zou ik volgen.
Bij een Twingo mono injectie zit ook een voetverwarming en dat is toch een recentere wagen.

Re: slangen koelvloeistof

Geplaatst: vr okt 17, 2014 10:54 pm
door harbourseal
Hoi Jan,

Je kunt de aansluiting op de kop eruit draaien en afdoppen met een HP dop voor een ademoutomaat.
Heb ik hier nog wel liggen als je die hebben wilt. dan kan je dat T stuk ook vergeten en gewoon de slang vanaf de waterpomp direct naar de interieur verwarming leggen.

Ik heb overigens de carburateur verwarming op mijn R5 motor gewoon in werking werkt prima om bevriezing van de carburateur na de venturi te voorkomen. Voorverwarmen van de het mengsel is met de huidige benzine idd niet nodig.

Groet, Robert