Pagina 1 van 2

vraagjes aankoop R4 f4

Geplaatst: di jun 17, 2014 5:59 pm
door Fransoos
Hallo iedereen

Ik had wat vraagjes over een f4 ik kan een f4 kopen maar het chassis is erg slecht.
Nu zit er geen achterbank in en dit wil ik wel is dit erin te maken en ook voor de invoerkeuring goed te krijgen gordels etc.
Er zitten nu l en r ramen in kleintjes maar wel grotere dan orgineel.
En is het chassis van een gtl veel anders dan een f4 ik zou de koets over willen zetten op een gtl chassis.
Maar weet niet of dit kan ivm dikte torsiestaven en lengte chassis.
Ook de leeftijd van de auto is mij een raadsel.
Het is een 850cc 4 bak zwarte kunstof gril motorkap en onder de ruit. Bovenste deurschanier zit aan de buitenkant.
Heeft 2de dachboard en stuur en chromen bumpers niet de vierkanten.
Veel vragen maar moet er 1000km voor rijden en weer terug auto kost niet veel maar zit veel werk aan.
Anders laat ik hem staan.


Misschien dat er iemand nog een kenteken voor een f4 te koop heeft bestel of combi laat maar horen liefst in de jaren 70.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: di jun 17, 2014 7:43 pm
door Hanz
'78-'82

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: di jun 17, 2014 9:46 pm
door marcGTL.BE
Hoe krijgen jullie dat nu klaar in Nederland? Jullie wisselen blijkbaar zo maar even van chassis waarbij het type geen rol speelt. Het chassisnummer en de bijhorende documenten als ook het bijhorend typeplaatje in de koets heeft blijkbaar geen belang.Jullie kopen dus een kenteken van een andere auto en het is OK. Dus een geseinde wagen kan zonder problemen legaal op de weg?

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 12:49 am
door R4F6GTX Automaat
Nou, dat is toch niet zo gemakkelijk hoor. het chassis heeft een nummer waar de hele wagen op geregistreerd staat en dat kan (mag) je niet zomaar even veranderen of overzetten. Sommige mensen zijn daar creatief in en hebben er wel een oplossing voor. Laat je fantasie maar los, maar doorgaans mag het niet. De eventuele (aluminium) plaatjes zijn niet echt van belang, daar wordt weinig naar gekeken.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 11:03 am
door Fransoos
Er gebeurd niets iligaals. Heb je een auto met een rotte koets en je vervangt de koets geen probleem mits hij hetzelfde is. Nu komt er een f4 koets op dus moet het huidige kenteken van bijv gtl chassis worden aangepast.
Is het chassis van een auto rot vervang je haar chassis en laat door het rdw het juiste nummer inslaan. Niks iligaals aan.
Ik wil alleen geen dubbel werk als een gtl basis betzelfde is als f4 dan is het koetsje wisselen en kenteken aanpassen het makkelijkst.
Zo niet moet er een ander chassis onder en alles overzetten plus nieuw kenteken aanvragen en daar komt meer bij kijken.
Er word dus geen auto omgekat zoals dat heet alles gaat als nodig via het rdw.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 11:28 am
door Bertje
GTL chassis en F4 chassis zijn gelijk. Een F4 heeft wel een iets andere ophanging: dikkere torsiestaven en versterkte voorwielophanging, bovendien zijn de schokdempers achteraan uitgerust met een interne veer. Maakt mijns inziens allemaal niet zo veel uit, een F4 ga je toch niet meer zo zwaar beladen als vroeger toen het bedrijfsauto's waren.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 12:13 pm
door Fransoos
Kjjk daar heb ik wat aan. Zijn de staven van een f4 over te zetten in een gtl naaf?
En zijn ze dan voor en achter anders?
Is mij alleen nog de vraag moeten er grote ramen achter erin om een bankje achter te mogen plaatsen voor de rdw keuring.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 4:16 pm
door Bertje
Ik denk niet dat je de torsiestaven zomaar kunt omzetten van de ene achteras naar de andere. Los daarvan zou ik de achteras sowieso niet uit elkaar halen, als je wil ombouwen zou ik gewoon de hele achteras verwisselen. Zelfde verhaal met de voorwielophanging.

Wat zijruitjes betreft: ik meen dat je voor een personenuitvoering zijruitjes aan beide kanten moet hebben, maar het formaat doet er niet toe. Ik kan dat zo snel echter niet terugvinden op de site van de RDW.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo jun 18, 2014 5:40 pm
door Fransoos
Kwa raampjes zit het goed dan. De assen wil ik niet overzetten zijn trommels rondom en handrem op de voorwielen.
Ik zou schijven voor willen en dan handrem op de achterwielen ma ja zijn gtl staven.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: do jun 19, 2014 8:38 am
door Bertje
Je kunt ook vooraan enkel de fusees verwisselen en achter de ankerplaten. Op die manier laat je de ophanging in tact maar kun je dus wel de remconfiguratie monteren die je wil (schijven voor, trommels met handrem achter).

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: do jun 19, 2014 1:02 pm
door lordje
Torsie staven zijn verwisselbaar, alleen de diameter is groter bij de bestel en rodeo uitvoeringen, de spiebanen zijn hetzelfde. Groet Lordje.

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: di mei 19, 2015 5:58 pm
door Fransoos
De auto is inmiddels in nl aangekomen. Tot mijn verbazing kan ik nergends een chassis nummer vinden in het chassis. Ik heb een ovale en een ruitplaatje op de koets daar staat wel het nummer Op. Deze is ook korter dan de hedendagse nummers. Is dit een probleem voor het rdw of te wel moet er echt een numner in staan? Het huidige chassis is te slecht om te repareren dus word vervangen door een ander maar daar staat wel een chassisnummer in moet deze er dan uit?

Fransoos

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: di mei 19, 2015 9:38 pm
door R4F6GTX Automaat
voor de RDW moet het nummer erin staan. Originele plaats is op de balk waar de rechterstoel zit, aan de zijkant van de stoel (meestal) maar soms ook midden onder de stoel. Als er nergens een nummer in staat moet het erin geslagen worden bij de douane (kost kleine 100 euro). Als je een ander chassis gaat gebruiken moet daar natuurlijk geen ander nummer in staan...

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: di mei 19, 2015 9:57 pm
door Fransoos
Ok maar als ik uit het (nieuwe) Chassis het nummer verwijder dus wegslijp. En ik sla het originele nummer met slagletters weer op die plek word dat geaccepteerd?

Re: vraagjes r4 f4

Geplaatst: wo mei 20, 2015 2:26 am
door Tweety
Volgens mij is dat fraude en dus verboden, maar als je het netjes doet kan niemand 't zien... wat is er mis met het kenteken van het nieuwe chassis ?