Kapotte uitlaat (t.h.v. de motor)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Kapotte uitlaat (t.h.v. de motor)

Bericht: # 148823Bericht Bart-S »

Beste mensen,

Sinds gisteren hoorde ik wat geluiden die duiden op een lek in de uitlaat, ik kon het niet direct vinden dus besloten om er later eens naar te kijken. Vandaag tijdens het rijden op een 80 km weg ineens een enorm lawaai.. Gelijk gestopt, motorkap open. Er blijkt een volledige breuk te zijn, ter hoogte van het bevestigingspunt voor de slang van het luchtfilter:

Afbeelding

In de buurt van de motor is de uitlaat in het verleden al meerdere keren opgelapt (niet door mij overigens). Omdat het allemaal nogal roestig is denk ik dat ik het beste het hele eerste deel van de uitlaat kan vervangen, dus het deel dat aan de motor zit.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Heb ik dan ook een nieuwe pakking nodig tussen uitlaat en motor (vast wel..)? Iemand ervaring met dit probleem? Ik neem aan dat de kwik-fit dit deel van de uitlaat en de pakking niet in het assortiment heeft (al zeggen ze 'alle merken en typen')?

Ik moest trouwens nog ruim een half uur rijden om thuis te komen, die herrie trok aardig wat bekijks onderweg..haha :D. Voorlopig laat ik hem staan, voordat oom agent mij aan de kant zet..
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Kapotte uitlaat (t.h.v. de motor)

Bericht: # 148824Bericht Rudolf2 »

Hoi,

Ga naar een enigszins erkende automaterialenhandel bij jou in de buurt. Daar kunnen ze de hele uitlaat voor jouw 4tje vinden. Mijn ervaring: vervang de hele uitlaat van voor tot achter met de ophangrubbers. Dat kost je ongeveer 100 Euro, en scheelt een heleboel geklooi bij het loskrijgen van de drie pijpstukken. Vaak zijn er trouwens meer stukken wat slechter. Oh ja, en neem gelijk een tube uitlaatcement mee om de verbindingen mee in te smeren..
Er zit overigens geen pakking tussen dat stuk motor (is het spruitstuk) en de eerste pijp met de bochten. De pijp heeft een hol uiteinde en dat past precies over de bol van het spruitstuk.

Rudolf
Laatst gewijzigd door Rudolf2 op ma mar 17, 2014 5:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Kapotte uitlaat (t.h.v. de motor)

Bericht: # 148845Bericht Bart-S »

Dankjewel!
Binnenkort maar mee aan de slag. Eerst even wat anders aan mijn hoofd, er is gisteren een auto tegen mijn geparkeerde 4 gereden. Flinke deuk in het spatbord en de motorkap (die gaat nu moeilijk open), knipperlicht ligt er ook af... De dader is niet bekend, maar er staat wel een camera in de straat, dus ik heb hoop.

Dus dat moet ik eerst maar eens oplossen.
Balen!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kapotte uitlaat (t.h.v. de motor)

Bericht: # 148865Bericht Tweety »

Dat is echt geen stijl... :( dat doe je toch niet tegen een 4-tje aanrijden ! in die van mij hebben ze zelfs een keer ingebroken....
Plaats reactie