stotterende motor

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jomajos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 9:24 am

stotterende motor

Bericht: # 147512Bericht jomajos »

Hoi mensen,
Misschien komt iemand mijn probleem bekend voor. Mijn 4GTL start en loopt prima, maar als de motor warm is begint hij onwillekeurig te stotteren/schokken (oioi) . Dit verdwijnt ook ineens weer na ontkoppelen en wat gas te hebben gegeven. Alle ontstekingsonderdelen (bougies, kabels, condensator, punten, verd.kap en rotor) heb ik al vervangen, de carburateur is schoongemaakt. 't Wordt wel steeds erger en frequenter. Ik denk aan contact-corrosie ergens in 't laagspanningscirquit (contactslot, boubine kabels o.i.d.). Wie heeft een idee?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: stotterende motor

Bericht: # 147516Bericht harbourseal »

Je zou het spruitstuk kunnen checken op lekkage met wd 40. Als hij warm is en onregelmatig gaat lopen, dan wat wd 40 over allen naden spuiten. Als hij dan weer mooier gaat lopen heb je een valse lucht lekkage. Pakkingen vervangen dan.

Een andere zou kunnen zijn dat je water in de tank hebt. Wynns heeft daar een spulletje voor.
Succes,
Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: stotterende motor

Bericht: # 147523Bericht deutz »

En, niet onbelangrijk, klepspeling controleren/afstellen!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
jomajos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 9:24 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147524Bericht jomajos »

Bedankt voor de reacties tot zover..... 'k zal inderdaad het inlaatspruitstuk even nalopen op lekkage en de klepspeling controleren.... goeie tips, mannen. Toch vind ik het vreemd dat de motor van heel goed 'lopen' ineens zo extreem stottert en zelfs afslaat. Dit gebeurt altijd tijdens het rijden. Met snel ontkoppelde motor slaat ie af en als je dan de koppeling weer op laat komen slaat ie aan en loopt weer als een zonnetje, soms een paar minuten, maar soms ook veel langer. Als er water in de bezine zou zitten, denk ik niet, dat het steeds erger zou worden.... dan zouden er ook momenten zijn, dat hij niet meer start. En starten doet ie nou ieder keer juist weer wel. Maar goed, jullie tips zal ik eerst even checken.
Rustige dagen en groet,
Hans
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147526Bericht Tweety »

Check ook ff het slangetje dat van het spruitstuk naar het T-stuk carbi-carterventilatie loopt.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: stotterende motor

Bericht: # 147531Bericht RVIER »

@jomajos,

Ik dacht even dat je misschien de benzine door Jomanda zou kunnen laten instralen :-)

Mogelijk zit er vuil in de carburateur!

Laagspanning kan ook een probleem zijn:
0) controleer eerst eens alle connectoren en draden, schuren ze nergens tegenaan? Is de draad naar de bobine niet ergens kaal waardoor er af en toe massasluiting ontstaat?

1) controleer eens de massa van de bobine (zowel de beugel naar het bobinehuis als het beugel naar het scherm
Als dat niet helpt

2) trek tijdelijk! een draad direct van de + van de accu naar de + van de bobine en kijk of het probleem dan weg is. Als dat zo is, is er iets mis in de spanning voorziening via het contactslot.
Je kunt ook in de auto een lampje zetten tussen de geschakelde + die naar de bobine gaat en de massa. Als de motor begint te stotteren en het lampje gaat uit is er iets met het contactslot.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: stotterende motor

Bericht: # 147533Bericht Hanz »

ik wel eens vergelijkbare syptomen gehad en toen zat 1 van de draden van de bobine niet goed vast (overigens deed de wegenwacht er ook een uur over voor dat duidelijk was..)
jomajos
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 9:24 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147537Bericht jomajos »

Tjonge..jonge, wat een Ka..Uu..Tee zondag..... in de regen klepspeling controleren en inlaatspruitstuk nagekeken. Zelfs m'n buurman, die monteur bij Peugeot is weet het niet 1,2,3. Hij stottert nog steeds.
Morgen maar van die brandstoftank/systeemreiniger scoren en kijken of dat wat uitmaakt. Dank RVIER, dat zijn weer bruikbare tips... de boubinemassa, da's een idee en die rechtstreekse plusdraad. Carburateur heb ik al schoongemaakt. Verder is alle bedrading goed. Dit is echt een F*..ing storing, hoor. Wordt vervolgd......
Groet, Hans.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147553Bericht Tweety »

"t is geen klusje voor in de regen, maar troost je met de gedachte dat bijna alle 4 rijders hier weleens me te maken hebben gehad.. ontstekings draden ook ff goed checken, condensator kan ook versleten zijn ofzo..
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147833Bericht atak »

Ik heb het zelfde in mindere mate. Maar heb een velleman kit erin zitten. Ook dan kan het de bobine (bedrading) zijn?

Bedankt, Ad.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: stotterende motor

Bericht: # 147836Bericht deutz »

Goed mogelijk dat de bobine niet 100% is! stotteren kan vele oorzaken hebben!
Dat wordt gericht zoeken,alles stuk voor stuk afhandelen.
gr Jan.
niet geschoten is altijd mis!
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: stotterende motor

Bericht: # 147910Bericht atak »

Ik heb het gevonden. Het is namelijk wel vreemd dat de bougies een ruimte tussen de elektroden mogen hebben van 55 to 65. Ik heb ze afgesteld op 55 en dan komt de vonk dus iets eerder dan de afstelling met de versleten bougies. Ik heb de afstelling dus later gezet en uitgeprobeerd. En na een aantal keer rijden en verstellen gaat het nu uitstekend.

Bedankt, Ad
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: stotterende motor

Bericht: # 147916Bericht deutz »

Voor een optimaal resultaat moet je de ontsteking een stuk vroeger zetten als orgineel, dit in
verband met de verbrandings snelheid van je brandstof, is tegenwoordig een stukje langzamer
als in de tijd van de r4 bouwjaren.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie