12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147455Bericht RVIER »

heren,

Ik had niet kunnen vermoeden dat jullie zo in de pen zouden klimmen bij deze eenvoudige oplossing voor een geschakelde schone voedingsdraad, die je aangesloten spullen beschermt tegen overspanning.
(het gebruikte relais is overigens een gewoon auto 12v relais). Het is uiteraard
geen oplossing om met een defecte regelaar (langdurig) door te rijden

Het idee erachter is dat de accu , als grote buffer eigenlijk nooit meer dan 14.4 volt zal doorgegeven. Ook niet als de dynamo met bv 20 volt gaat laden. Overigens gaat in dat geval de accu wel na verloop van tijd koken :-( maar je telefoon doet het dan wel nog :-)
Overigens merkte Jeffr terecht op dat Tom kennelijk tot 24 volt de weg blijft wijzen. Kun je in ieder geval kijken waar je staat

Dat de spanning zonder regelaar flink kan oplopen lees ik in MR175 (blz C56) bij een testboom van de dynamo/regelaar. Ze overbruggen met een shut de EXT en + en schrijven dan. "Zorg dat de lampen niet aanstaan want ze kunnen doorbranden" en "Controleer of de spanning stijgt bij gasgeven. U mag de spanning niet hoger dan 17 volt laten komen, deze test mag slechts kort duren". Ze noemen helaas geen toerental waarbij dat zo is.
Als ik het goed heb neemt de spanning recht evenredig met het toerental toe (gegeven een bekrachtiging van de rotor met 12 volt). Heeft iemand dat als eens ooit geprobeerd (met en sloper :-)
Ben benieuwd

vr gr FOns
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147465Bericht Tweety »

Ik had wel een keer een defcte regelaar, waardoor het voltage behoorlijk opliep. Het werd als eerste zichtbaar bij m'n temperatuur meter die ook lekker mee omhoog liep. toen ik door had wat de oorzaak was heb ik zo veel mogelijk stroomverbruikers aan gezet, maar vrij snel na het vervangen van de dynamo, moest toch ook de accu er aan geloven (en die zijn best duur) bij meting liep de stroom op tot boven de 16 volt en toen heb ik niet verder gecheckt.
Plaats reactie