Eindelijk!

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Eindelijk!

Bericht: # 147019Bericht Eelco »

Zo, nu ik ook de eigenaar ben van een Renault 4, kan ik mezelf eindelijk goed voorstellen.

Eelco is de naam, 41 jaar, en ben sinds vandaag (vandaag bekeken en akkoord bevonden en volgende week ophalen) de eigenaar va neen Renault 4 uit 1968. Origineel NL en als ik het goed heb, is de vorige tweede eigenaar waar ik hem nu van koop, lid geweest van de R4 Club alhier (kwam uit Breda en de auto is al eens hier voorbijgekomen zag ik bij het register van Viertjes voor 1975.
Dus als mensen extra info hebben over dit karretje, hoor ik het graag.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vorige eigenaar heeft hem 25 jaar in bezit en kocht hem van de 1e eigenaar toen die er 17 jaar mee had gereden vanaf nieuw. Er is in die tijd een hoop gebeurd aan het karretje.

- Body en frame zijn los geweest en alles is opnieuw gelast, netjes gemaakt en gespoten (2007).
- Motor en bak zijn uit elkaar geweest. Motor is aangepast voor Euro loodvrij en iets opgeboord met overmaat zuigers erin. (ivm bougie schade o.i.d.)
- Stoelen opnieuw bekleed, nwe accu.

En nog veel meer, maar dat komt later wel.

Heb de auto gekocht zonder een meter er mee gereden te hebben. Had er een goed gevoel over en volgende week de auto terug rijden vanuit Breda naar Elst, bij Rhenen.

Er zijn een paar kleine dingen die ik ga doen deze winter aan de auto.

- vervangen koplamp ivm roest op reflector.
- kijken naar mogelijkheid voor inbouwen gordels achterin voor mijn dochter van 3 jaar oud. (inbouwen zonder originaliteit te veel aan te tasten)
- Hoedenplank erin maken
- Werkplaatshandboek op de kop tikken


Bestuderen wat een ombouw naar 12v met zich meebrengt,


Tevens wil ik jullie vragen om mee te kijken naar zaken die niet origineel zijn.
Ik zag zelf al de voorbumper, daar hoort een gat in voor de zwengel.
Verder schuifraampjes achter, maar dat vindt ik wel makkelijk. Origineel rubber van originele raampjes heb ik ook nog.

De rozetten aan de voorkant? Heb ook nog rozetten voor de achterbumper meegekregen.

Buitenspiegel? Wil graag een chromen, maar waren die er toen al?

Hoor het graag!

Verder zijn alle tips and tricks welkom mbt bovenstaande plannen.

Grt.,

Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147020Bericht Hanz »

Ik denk dat je een type Export 4CV hebt (R1120 itt de luxere Export 5CV R1123 - je zou even kunnen checken wat er op het ovale plaatje staat). Dat zou betekenen origineel hangmatstoelen en geen schuifruiten achter, en geen hoedenplank. De 5CV heeft luxere stoelen en wel schuifruiten en hoedenplank. De ronde plastic spiegel is OK voor dit jaar maar het zou best kunnen dat de 4CV geen spiegel had. De chromen spiegel kwam pas in 1972 of 1973.

Probeer anders deze folder te pakken te krijgen, daar staat precies in hoe het eruit moet zien (foto's zijn dan wel weer voor de 5CV, de 4CV-versie werd meestal niet getoond). Ik heb de foto's van die folder wel digitaal maar dat is een beetje veel om hier te plaatsen.

Het jij die ET waarvan de voorbumper ondersteboven zit?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147021Bericht Hanz »

Zo te zien zit je linkerspiegel ondersteboven of het is een verkeerd type of een (zeer zeldzame) rechterspiegel (moet vanuit de bevestiging eerst naar beneden en buigt dan naar boven. De achterklepgreep moet chroom zijn. Voor meer details, zie hier
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147022Bericht Eelco »

Bedankt Hanz.

Heb begrepen (na rondlezen op het forum) dat jij een zeer scherp oog hebt voor originaliteit tot in de details ,dus dankjewel voor je reactie.

Voor wat betreft de voorbumper? hoe bedoel je met ET met de voorbumper ondersteboven?

Spiegel kan je wel eens gelijk in hebben. Dit is een rechterbuitenspiegel, die ondersteboven is gemonteerd.


p.s. ik heb de folder waar je naar verwijst gelijk gekocht, bedankt voor de tip.

Kenteken check zegt R 1123 vreemd genoeg. Terwijl de auto origineel NL geleverd is in 1968.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147024Bericht Hanz »

Op de foto van jouw auto die op het topic 'origineel nederlandse viertjes pre-1975' lijken de bumperrozetten wel heel schuin naar achteren te leunen, de voorkant moet vertikaal staan. De bumper zelf lijkt trouwens toch niet op zijn kop te zitten, dat moet ik terugnemen, maar er klopt iets niet... Vergelijk deze twee foto's maar eens:
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan er even niet de vinger op leggen.

1123 en 1968 en NL bijt elkaar volgens mij niet ;-) maar ik denk wel dat het ovale plaatje onder de motorkap meer zegt dan het kenteken. Overigens is het wel bekend dat in Nederland geleverde auto's soms afweken van de franse specificaties. Iig zou het zo moeten zijn dat een 1123 origineel luxe stoelen en achter schuifruiten heeft, wsl ook een hoedenplank, en de 1120 hangmatten en vaste ruiten achter .

Details interesseren me idd, maar om het echt goed te weten moet je Boerammetje vragen. Boeken als Album Renault 4, Vierkant Renault 4, Le guide de la Renault 4 etc zijn ook zeer nuttig. En de PR808, die kan je ook zonder al te veel moeite wel vinden.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147025Bericht Eelco »

Had gelukkig toch onbewust foto van plaatje gemaakt.

Afbeelding

Raar, de mijne lijkt wel een hybride tussen de twee.
Maar ik weet wel dat ik hem dan ook compleet conform een 1123 wil gaan maken in de loop der jaren!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147026Bericht Hanz »

Hier dan alvast de blauwe versie uit de folder:
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet net de stoelen, de spiegel, en (geen) hoedenplank.

Ik zie nu ook dat jij plastic raamlijsten hebt, die zou ik zeker vervangen door de metalen. Superonpraktisch en een roestmagneet maar esthetisch top.
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147029Bericht Quatro lata »

Hallo Eelco,

Super leuk 4-tje. Ziet er leuk uit.

Kom gerust eens langs in Loenen in het magazijn. We hebben onlangs een oud type 4-tje gedemonteerd. Er is onder andere nog een rood stuur / schakelpook, spiegel is lastiger denk ik maar is er misschien ook.

Over twee weken, 8 december, wintersale, dus zowiezo gezellig!

Groet,
Maarten
R4 club magazijn
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147030Bericht Eelco »

Dan ga ik zeker langskomen! Gezellig!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147032Bericht R4F6GTX Automaat »

Is dat niet een achterbumper die er voor op zit?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147034Bericht Eelco »

Zou zo maar kunnen nu je het zo zegt! Verklaart een hoop!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 458
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147107Bericht Jan1962 »

Hallo Eelco,

Ik wil je even feliciteren met de aankoop van een mooie (grotendeels orginele) R4. :)
Hij lijkt in prima staat, ben benieuwd om hem eens in het echt te bewonderen.
Wat de bumper betreft lijkt het inderdaad wel een achterbumper waar de uiteinden iets korter zijn gemaakt. Maar een kleinigheidje hou je toch.
Veel plezier ermee!

Jan
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147142Bericht Eelco »

vandaag opgehaald! Liep als een droom!

Alleen..net voordat ik thuis was, ongeveer 300mtr....hield ze er ineens mee op...waarschijnlijk, omdat ze voor het eerst zo'n lang stuk heeft gereden sinds jaren, wat vuil in de carburateur wat de boel blokkeert....afijn...even met 1 hand aan de kant geduwd (wat is zo'n karretje licht!) en even gewacht alvorens nog een keer proberen te starten. En voilà, daar gingen we weer!

De restauratie van 2007 houd zich heel goed. Zag maar een paar hele kleine aandachtplekjes wat weer een leuk projectje oplevert volgend jaar.
Verder nog wat puntjes op de i zetten.

- correcte voorbumper
- correcte krik (incl .bevestigingsbeugel op binnenscherm)
- Nwe koplampen
- chromen achterklep greep

En nog wat kleine zaken.

Oh ja, en het benzine filter moet idd weg op die gevaarlijke plek. Bedankt voor de tip!

Wat me opviel toen ik plaats nam achter het stuur, ik moest me tussen onderkant stuurwiel en de zitting van de voorbank wurmen waarna ik met mijn hoofd vast tegen het dak zat en met mijn knieën tegen het dashboard.
Na 10 km. kreeg ik al last van mijn rug en kramp in mijn "gas geef" voet. De hoek waaronder deze staat in mijn zit positie is niet echt comfortabel.

Alhoewel ik originaliteit erg belangrijk vind, moet ik er wel normaal in kunnen rijden.

Dus...ga ik de voorbank in het voorjaar aanpakken. Dwz, een stukje ertussen uit zagen in de hoogte, opnieuw aan elkaar lassen zodat de algehele zit lager word, daarna in de juiste kleur spuiten en terug monteren. Tevens ga ik de buizen die op de bodem op de geleiders staan, voorzien van extra gaatjes zodat de bank nog een cm of 5 naar achteren kan.

Hier een sfeer foto en een foto van mijn zitpositie.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zat er nog bij, ontzettend oldskool!

Afbeelding
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147143Bericht Eelco »

oh ja, hier nog even een blik op die voorbumper:

Afbeelding
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1683
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Eindelijk!

Bericht: # 147157Bericht jandoe1000 »

Leuke vier, uit een historisch jaar! Ik zag op de foto van je dashboard dat de meest rechtse van de drie schakelaars die voor de parkeerlichtjes is. Dat is vreemd voor een originele NL R4, die dacht ik altijd oranje zij-clignoteurs had. Daarom zat er een dummy schakelaar. Het instructieboekje vermeldt dan ook dat bij sommige export modellen de schakelaar niet is aangesloten, zo ook in NL.
Plaats reactie