ombouw 6V naar 12 v

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147055Bericht Bertje »

Precies. Als je alles vervangt van 6V naar 12V behalve de bedrading, dan moet dat qua stoomsterktes goed gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147062Bericht Tweety »

Hanz schreef:Ik denk dat het wel zou kunnen uitmaken. Uiteraard moeten dynamo en accu matchen. Maar met P = V * I bepaalt niet alleen V de I maar ook P. Met een tweemaal zo groot vermogen is I hetzelfde bij gehalveerde V dus dat zal waarschijnlijk wel goed gaan.
:o nee, eh ja, dat wel, maar als de dynamo vervangen wordt voor een 12v (meestal 30 of 40 Amp) dan is dat toch altijd genoeg om de 12v bobine plus andere stroomtrekkers tevreden te stellen, anders zou 't toch op een gewone 4 nooit gewerkt hebben ! blijft alles bij elkaar een hoop gedoe, denk ook aan de dashbordlampjes en de zekeringen, je moet ff kijken of die waardes nog ongeveer kloppen, ik weet niet wat er voor 'n zekeringen in die 6v zaten, toen dacht ik nog de radiateur ventilator, maar das onzin natuurlijk, want 't zal wel een 850cc zijn. :D
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147064Bericht dirkoosterhoff »

Ik lees in andere topics van je dat je de auto zo origineel mogelijk wilt hebben.
Met de chrome versieringen enz.
Waarom dan van 6 volt naar 12?
Voor de 4 die ik nu heb had ik er een op 6 volt uit 68. Dat werkte allemaal prima en in het magazijn zijn nog voldoende 6 volt onderdelen verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147065Bericht Eelco »

Hele goede vraag. Ik dacht zelf dat er meer voordelen aan zitten als alles 12v is. Idd met betrekking tot onderdelen voorziening, maar die zorg is dus ongegrond. Andere kant was dat het ook makkelijk is met bijvoorbeeld een verborgen 12V aansluiting voor navigatie, telefoonlader e.d. Ook de kracht van koplampen en remlichten dacht ik eigenlijk te verbeteren met 12v?
Laatst gewijzigd door Eelco op di nov 26, 2013 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147075Bericht dirkoosterhoff »

Dat is inderdaad ook wel weer waar.
Als je het dan gaat doen denk dan ook nog aan de benzinetank vlotter electriek (ik heb toevallig net mijn tank onder de auto vandaan i.v.m het verwijderen van de achterassen vandaar).
En ook de remlicht schakelaar op de hoofdremcilinder.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147077Bericht jandoe1000 »

Schakelaars, bedrading en zekeringen zijn voor 12 volt niet anders dan voor 6 volt. Wel de accu, de dynamo, de bobine, de spanningregelaar en alle lampjes. In de meeste gevallen kun je op zes volt zonder probleem je navigatie en telefoon laden. Die gebruiken namelijk meestal minder dan zes volt en er zit in de meeste laders en sigarenpluggen een stukje intelligentie dat de laadstroom automatisch aanpast.
Benzinemeterzender vervangen kan, maar is niet nodig als je bedenkt dat de tank bij een die meter op half staat in werkelijkheid leeg is. Benzinemeter zelf vervangen is sowieso niet nodig. 12 volt geeft wel wat meer licht en ook meer startkracht. Origineel is het echter niet en dat zou voor mij de doorslag geven.
Plaats reactie