Zware koppelingspedaal

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146697Bericht marcGTL.BE »

Ik ben sinds een maand in het bezit van een R4 GTL bouwjaar 1989.Zelf ingevoerd vanuit Frankrijk en ingeschreven in België (https://www.facebook.com/R4.GTL/photos_albums" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ik ben geen ervaren auto mecanicien maar wens alles zelf te doen en te kunnen.
Eén van de problemen waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vindt is het zware ontkoppelingspedaal.
Is dit eigen aan een R4,maar ik was van mening dat dat soepeler ging. (meer dan 30 jaar geleden was mijn eerste auto ook een R4) kan het helpen om een nieuwe koppeling te plaatsen (de huidige loopt op zijn einde maar ik hoopte de vervanging nog even uit te stellen) Bij het indrukken hoor je het mechanisme kraken.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146704Bericht R4F6GTX Automaat »

Hetzelfde heb ik aan mijn R4 maar omdat ik nog geen zin heb om de motor eruit te nemen om de boel te vervangen schakel ik meestal zonder de koppeling... (behalve de 1 en achteruit natuurlijk) maar het moet los om de boel te vervangen want gewoonlijk gaat de koppeling heel soepel. Ik denk dat de drukgroep of het druklager kapot is of (te) droog loopt. Of er zit een verkeerde in. Ik zie dat wel als ik de boel gedemonteerd heb. De koppelingskabel kan het ook nog zijn maar in mijn geval is het dat niet. Koppelingskabel kan ook roesten en stukjes breken als het droog loopt en die is eenvoudiger te controleren, aan de bak even loshalen en dan voelen hoe die zich beweegt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Marc B
Berichten: 32
Lid geworden op: zo jan 20, 2002 2:00 am
Locatie: Brummen

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146708Bericht Marc B »

Dag Marc,

Zelf rij ik in een R4TL uit '84. Ook ik had een koppelingspedaal dat vrij zwaar ging. Het bleek dat de staaldraad stroef door de mantel ging. Ik heb dit opgelost door de koppelingskabel onder de motorkap los te maken en er een hoeveelheid derailleurolie in te doen. Vervolgens de kabel een tijdje omhoog gehouden om de olie verder de kabel in te laten kruipen en het geheel weer gemonteerd. Sindsdien is het koppelingspedaal weer lekker licht te bedienen!

Groet,

Marc
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146710Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat is een goede manier, helaas heeft het bij mijn 4tje niet geholpen dus ik moet 'm verder uit elkaar halen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146727Bericht marcGTL.BE »

Dank u wel, ik zal eerst alles is oliën(niet de koppeling)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 146778Bericht marcGTL.BE »

sleutelmoment gehad, probleem opgelost. Mekanieker op het werk stelde zelf voor de kabel bij te regelen (beetje te lossen) zodat de koppeling zeker goed tegen elkander zit. Het gevoel van doorslippen is nu ook weg. Mijn R4 wordt met de dag beter. :lol:
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
lordje
Berichten: 679
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 147005Bericht lordje »

Zelf heb ik al twee keer een koppeling uitgebouwd welke veel te stroef ging aan de ingaande koppelingshevel. Na veel heel en weer gewurm en wd 40 ging hij wel soepel lopen, dus voor niets uitgebouwd, motor en bak. Groeten Lordje
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 147369Bericht RVIER »

heren,

herken wat Lordje beschrijft.
Als je de bak eraf heb liggen, demonteer je het koppelingslager. Je kunt de gaffel dan omhoog draaien en kunt hem dan ook zijdelings bewegen, schoonmaken en smeren met molykote. Uiteraard ook de stop waarover het lager schuift schoonmaken! en smeren.
Kabel liever met versnellingsbakolie smeren :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 147371Bericht jeffr4 »

Ja, maar dan heb je de bak er af, zou je niet aan de ingaande gaffelzijde en door de sleuf bovenin, WD 40 kunnen spuiten ( met dat rietje) en op de as/lager, zodat de boel los/soepel komt/gaat , dan hoef je niets te demonteren..???
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Zware koppelingspedaal

Bericht: # 147384Bericht R4F6GTX Automaat »

WD 40 smeert niet... dat maakt goed los maar heeft geen smeereigenschappen. Dus evt eerst WD40 gebruiken maar daarna met de vettigheid aan de gang!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie