Carburateurvoet verwarming????
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Carburateurvoet verwarming????
Wat is het nut van de carburateurvoet verwarming.
Paul roept iets over octaangehaltes uit oude benzine.
Na wat spitten op het internet kom ik verhalen tegen over voorkoming van vaporlock door bevriezing en niets over instabiel benzine door lage octaan gehaltes.
Verder zou de verwarming een snellere verdamping van de benzine geven en daardoor een schonere verbranding.
Wel marginaal hoger verbruik en minder vermogen. door voorverwarming van het mengsel
Wie van de heren technici heeft een plausibele verklaring.
Groet, Robert
Paul roept iets over octaangehaltes uit oude benzine.
Na wat spitten op het internet kom ik verhalen tegen over voorkoming van vaporlock door bevriezing en niets over instabiel benzine door lage octaan gehaltes.
Verder zou de verwarming een snellere verdamping van de benzine geven en daardoor een schonere verbranding.
Wel marginaal hoger verbruik en minder vermogen. door voorverwarming van het mengsel
Wie van de heren technici heeft een plausibele verklaring.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Carburateurvoet verwarming????
Lees het topic van Hans Vooijs van een paar jaar geleden eens door: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft inderdaad met benzinesamenstelling te maken, die hoeft kennelijk niet meer voorverwarmt te worden om het mengsel goed te krijgen (juist verhouding benzine/lucht).
Ik heb dezelfde carburateur als jij (32 Solex Seia) en rijd zonder voetverwarming rond, dit rolt en trekt zeer goed, ook bij vorst nog geen problemen gehad. Ik zie daarom geen reden om de verwarming aan te sluiten, zeker niet als dit tot meer verbruik kan leiden.
Heeft inderdaad met benzinesamenstelling te maken, die hoeft kennelijk niet meer voorverwarmt te worden om het mengsel goed te krijgen (juist verhouding benzine/lucht).
Ik heb dezelfde carburateur als jij (32 Solex Seia) en rijd zonder voetverwarming rond, dit rolt en trekt zeer goed, ook bij vorst nog geen problemen gehad. Ik zie daarom geen reden om de verwarming aan te sluiten, zeker niet als dit tot meer verbruik kan leiden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Carburateurvoet verwarming????
Zou je mij dan even kunnen wijzen waar het staat over die verwarming. Heb gisteren alle 13 pagina's van hetzelfde topic minutieus weer eens doorgelezen en niets gevonden over de voorverwarming van het mengsel.Bertje schreef: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft inderdaad met benzinesamenstelling te maken, die hoeft kennelijk niet meer voorverwarmt te worden om het mengsel goed te krijgen (juist verhouding benzine/lucht).
Het probleem van vaporlock heb je ook niet tijdens de vrieskou. Dan zit er relatief maar weinig waterdamp in de lucht.
Wat ik nu gewonnen heb is dat mijn choke veel sneller uit kan. mijn motor loopt ook een stuk rustiger.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Carburateurvoet verwarming????
Het nut van de voetverwarming is het voorkomen van bevriezing in de carb bij lage buitentemperaturen. De lucht wordt daar versneld, en dat betekent dat hij expandeert kouder wordt (als in de fietspomp die je uittrekt), dus de temp in de carb wordt lager dan de omgevingstemperatuur en de waterdamp in de lucht bevriest dan. Ik weet niet precies wat er dan dichtvriest, ik denk de plek waar de benzine binnenkomt.
In de R4's (1100) heb ik er nog nooit last van gehad, maar op mijn 1400 motor des te meer. Daarmee kreeg ik irritante problemen in de winter (van stotteren naar afslaan) zelfs met voetverwarming!
Ik had toen ook erg veel mayo achtige sludge die via de carterontluchting omhoog kwam.
Beide verschijnselen verdwenen als sneeuw voor de zon nadat ik de winterflap voor de gril plaatste.
Of die voetverwarming daarmee nog echt nodig is weet ik niet, ik heb die verwarmingsslangen er nog nooit afgehaald.
In de R4's (1100) heb ik er nog nooit last van gehad, maar op mijn 1400 motor des te meer. Daarmee kreeg ik irritante problemen in de winter (van stotteren naar afslaan) zelfs met voetverwarming!
Ik had toen ook erg veel mayo achtige sludge die via de carterontluchting omhoog kwam.
Beide verschijnselen verdwenen als sneeuw voor de zon nadat ik de winterflap voor de gril plaatste.
Of die voetverwarming daarmee nog echt nodig is weet ik niet, ik heb die verwarmingsslangen er nog nooit afgehaald.
Re: Carburateurvoet verwarming????
Kan inderdaad dat het niet in dat topic staat... Ik meen dat Paul automaat er ooit eens iets over gezegd heeft. Punt blijft dat het topic van Hans Vooijs aangeeft dat benzine van nu anders is dan die van vroeger, dit heeft niet alleen invloed op de hoofdsproeier maar (kennelijk) ook op het nut van carbvoetverwarming.harbourseal schreef:
Zou je mij dan even kunnen wijzen waar het staat over die verwarming. Heb gisteren alle 13 pagina's van hetzelfde topic minutieus weer eens doorgelezen en niets gevonden over de voorverwarming van het mengsel.
Een motor die snel van de choke af kan is naar mijn idee niet persé een goed teken. Als het mengsel bij halve bedrijfstemperatuur al goed is, dan zou het bij volledige bedrijfstemperatuur wel eens te rijk kunnen zijn, met nadelige gevolgen voor het verbruik.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Carburateurvoet verwarming????
Van wat ik gevonden heb op het internet vriest de gasklep dicht. Of vast. Vandaar het stotteren en volledig afslaan door gebrek aan benzine.
Uit de duikwereld ken ik het effect van dichtvriezende venturi's en kleppen die daardoor vast vriezen door uitzettende lucht na die zelfde venturi.
Luister maar eens naar het aanzuigen van een 32mm carb en een 28mm zo'n 32mm slurpt erg veel lucht naar binnen door een vrij smalle venturi. Dat komt op hoge snelheid lang de gasklep en zet weer uit. Daardoor temperatuur val.
Als je dan ook nog een beetje vochtige buitenlucht binnenhaalt heb je zo ijsvorming op de gasklep lijkt mij. En het boeltje vriest vast.
Die verwarming zal dan puur zijn om die bevriezing te voorkomen in het natte seizoen.
Ik kwam ook allerlei kitjes tegen voor brommer carburateurs om de lucht te verwarmen zou dat voor dezelfde reden kunnen zijn.
Uit de duikwereld ken ik het effect van dichtvriezende venturi's en kleppen die daardoor vast vriezen door uitzettende lucht na die zelfde venturi.
Luister maar eens naar het aanzuigen van een 32mm carb en een 28mm zo'n 32mm slurpt erg veel lucht naar binnen door een vrij smalle venturi. Dat komt op hoge snelheid lang de gasklep en zet weer uit. Daardoor temperatuur val.
Als je dan ook nog een beetje vochtige buitenlucht binnenhaalt heb je zo ijsvorming op de gasklep lijkt mij. En het boeltje vriest vast.
Die verwarming zal dan puur zijn om die bevriezing te voorkomen in het natte seizoen.
Ik kwam ook allerlei kitjes tegen voor brommer carburateurs om de lucht te verwarmen zou dat voor dezelfde reden kunnen zijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Carburateurvoet verwarming????
reactie uit 2011
@zwergje,
je hebt het hoogste rendement van een automotor als de lucht er zo koud mogelijk ingaat. Dan gaat er namenlijk de meeste lucht in. Daarom worden er ook interkoelers gebruik bij turbomotoren.
Er zijn echter twee probleempjes:
1) De lucht wordt door de motor aangezogen en expandeert na het venturi. Daardoor zakt de temperatuur van de lucht (adiabatische expansie). Als je een gasfles snel opendraait heb je hetzelfde effect. Je kunt dan afhankelijk van het vocht in de lucht ijsvorming krijgen;
2) De verdampende benzine onttrekt warmte aan zijn omgeving (anders kan hij niet verdampen).
Daardoor zakt de temperatuur van die omgeving (de doorstromende lucht) nog verder.
Het gevolg daarvan is dat de carburateur (bij heel bizondere omstandigheden) kan bevriezen.
Door de voet te verwarmen voorkom je dat.
Maar als die carburateur op een inlaatspruitstuk staat, gecombineerd is met het spruitsuk van de uitlaat, zoals bij onze Renaults, treedt dit effect eigenlijk niet meer op.
Met het verwarmen van de carb voet koop je dus comfort (in heel uitzondelijke gevallen), maar dat kost continu (een beetje) vermogen. Eigenlijk is de zomer/winterstand van de luchtfilter een soortgelijke afweging. Je verwarmt dan vooraf de inkomende lucht in plaats van achteraf (na de carb).
succes verder.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Carburateurvoet verwarming????
Dat vermogensverlies was er dan ook al met die instabiele erg brandbare ouderwetse benzine lijkt mij.
[quote] Een motor die snel van de choke af kan is naar mijn idee niet persé een goed teken. Als het mengsel bij halve bedrijfstemperatuur al goed is, dan zou het bij volledige bedrijfstemperatuur wel eens te rijk kunnen zijn, met nadelige gevolgen voor het verbruik. [/ quote]
Als ik mijn chokeklep dicht zet heb ik volgens mij juist een rijk mengsel omdat ik de luchttoevoer verminder.
Met de choke eraf zou het mengsel in mijn beleving juist armer zijn omdat er meer lucht bij komt.
[quote] Een motor die snel van de choke af kan is naar mijn idee niet persé een goed teken. Als het mengsel bij halve bedrijfstemperatuur al goed is, dan zou het bij volledige bedrijfstemperatuur wel eens te rijk kunnen zijn, met nadelige gevolgen voor het verbruik. [/ quote]
Als ik mijn chokeklep dicht zet heb ik volgens mij juist een rijk mengsel omdat ik de luchttoevoer verminder.
Met de choke eraf zou het mengsel in mijn beleving juist armer zijn omdat er meer lucht bij komt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Carburateurvoet verwarming????
Even wat opmerkingen.
Ik begrijp best het hele verhaal van de carburateur die af koelt door verdamping en expanderende lucht en dat daardoor ijsvorming kan ontstaan en dingen vast kunnen vriezen. Ik begrijp alleen niet waarom de carburateur dan niet verwarmd wordt in plaats van het uitstromende mengsel. De verwarming zit onder de carburateur met nog een extra pakking tussen; niet écht goed om de warmteoverdracht naar de carburateur te bevorderen lijkt me. Mijn R16 heeft een nog grotere carburateur en zuigt nog meer lucht en daar zit helemaal geen verwarming op de voet.
De verwarmde lucht door de luchtfilter op winterstand te zetten werkt net zoals de carburateurvoetverwarming juist niet als de koude motor net loopt. Eigenaardig dat ze het er dus voor net na dat opstarten erop zouden gezet hebben. Je zou dan beter de carburateur elektrisch voor verwarmen of zo iets lijkt me want eenmaal de motor op temperatuur is heb je de extra verwarming niet meer nodig.
Als ik me niet vergis staat de carburateurvoetverwarming ook op 4tjes in warmere landen en daar zou het in bovenstaande redeneringen enkel tot een hoger verbruik leiden. Niet erg logisch
Ik heb altijd het idee gehad dat de voetverwarming net diende voor als de motor op temperatuur was, zowel zomer als winter en dat het aan het gasmengsel een constante temperatuur geeft, zomer en winter. Daardoor zou de motor mooier moeten lopen. Zoals ik schreef; het idee gehad. Geen technische onderbouwing ervoor gezocht maar gewoon gekeken naar wat ik onder de motorkap zie
Bart
Ik begrijp best het hele verhaal van de carburateur die af koelt door verdamping en expanderende lucht en dat daardoor ijsvorming kan ontstaan en dingen vast kunnen vriezen. Ik begrijp alleen niet waarom de carburateur dan niet verwarmd wordt in plaats van het uitstromende mengsel. De verwarming zit onder de carburateur met nog een extra pakking tussen; niet écht goed om de warmteoverdracht naar de carburateur te bevorderen lijkt me. Mijn R16 heeft een nog grotere carburateur en zuigt nog meer lucht en daar zit helemaal geen verwarming op de voet.
De verwarmde lucht door de luchtfilter op winterstand te zetten werkt net zoals de carburateurvoetverwarming juist niet als de koude motor net loopt. Eigenaardig dat ze het er dus voor net na dat opstarten erop zouden gezet hebben. Je zou dan beter de carburateur elektrisch voor verwarmen of zo iets lijkt me want eenmaal de motor op temperatuur is heb je de extra verwarming niet meer nodig.
Als ik me niet vergis staat de carburateurvoetverwarming ook op 4tjes in warmere landen en daar zou het in bovenstaande redeneringen enkel tot een hoger verbruik leiden. Niet erg logisch
Ik heb altijd het idee gehad dat de voetverwarming net diende voor als de motor op temperatuur was, zowel zomer als winter en dat het aan het gasmengsel een constante temperatuur geeft, zomer en winter. Daardoor zou de motor mooier moeten lopen. Zoals ik schreef; het idee gehad. Geen technische onderbouwing ervoor gezocht maar gewoon gekeken naar wat ik onder de motorkap zie
Bart
Re: Carburateurvoet verwarming????
@Robert: een koude motor loopt zonder choke te arm, als de choke bij halve bedrijfstemperatuur al dicht kan, loopt de motor waarschijnlijk te rijk als-ie helemaal op temperatuur is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Carburateurvoet verwarming????
@ BVDp ik neem aan dat jouw R16 net als die van mij een automatische choke heeft ? die werkt dmv een aansluiting op het koelsysteem, met ontluchtingsnippel ?
Hoe dan ook waarom een verwarmde voet, omdat dus daar de lucht uitzet en het verdampingsproces de verdere afkoeling veroorzaakt. Het spruitstuk warmt kennelijk langzamer op dan het koelsysteem (of dat echt zo is ?) en de bevriezing treedt natuurlijk niet meteen na het starten op, maar binnen enkele minuten daarna. 1 ding lijkt me duidelijk als er een merkbaar effect is mbt de choke tijd na het starten heeft zo'n voetverwarming wel effect !
Hoe dan ook waarom een verwarmde voet, omdat dus daar de lucht uitzet en het verdampingsproces de verdere afkoeling veroorzaakt. Het spruitstuk warmt kennelijk langzamer op dan het koelsysteem (of dat echt zo is ?) en de bevriezing treedt natuurlijk niet meteen na het starten op, maar binnen enkele minuten daarna. 1 ding lijkt me duidelijk als er een merkbaar effect is mbt de choke tijd na het starten heeft zo'n voetverwarming wel effect !
Re: Carburateurvoet verwarming????
Ja, klopt maar dat is om het chokemechanisme te bedienen en niet om de carburateur op te warmen. Het zit zelfs uitgebouwd van de carburateur.Tweety schreef:@ BVDp ik neem aan dat jouw R16 net als die van mij een automatische choke heeft ? die werkt dmv een aansluiting op het koelsysteem, met ontluchtingsnippel ?
!
De slangen naar de voetverwarming en het metaal zelf zijn in mijn wagen de eerste minuten zeker niet warm te noemen en ja, alles is netjes open. Hoe dat effect heeft op de chokewerking is me een raadsel. Als de wagen langer loopt wordt het wel goed warm.
De venturi (waar de lucht uitzet) zit mi ook in de carburateur en niet bij de voetverwarming. Bevriezing zal dan ook in de carburateur zijn in de buurt van de venturi of de sproeier. Zoals ik al stelde zijn er efficientere manieren te verzinnen om dat te voorkomen.
Een effect is er blijkbaar wel want anders zat de voetverwarming er niet op . Zoals ik al stelde moet het mi echter te zoeken zijn in de opgewarmde toestand en niet bij of vlak na het starten want dan is er nog te weinig warmte door het koelwater aangevoerd.
Bart
Re: Carburateurvoet verwarming????
2 dingen Bart, de lucht zet natuurlijk uit vlak voorbij de venturi, maar beweegt natuurlijk met behoorlijke snelheid richting de motor, en .. het gaat er in eerste instantie niet zo zeer om om de boel te verwarmen als te voorkomen dat de boel bevriest. Mijn 4-tje staat op gas, de verdamper zit op het koelsysteem wat voorkomt dat deze bevriest, mocht de verdamper niet goed ontlucht zijn, dan blijft de motor wel starten, maar valt na ongeveer een minuut uit wegens bevriezing, bij benzine is de warmte ontrekking minder groot dus dat komt wel goed. Wanneer er maar een doorstroming van koelvloestof is zal de voet niet verder afkoelen. Mbt tot warmere landen ed. Ook daar kan het 'snachts vriezen..
Re: Carburateurvoet verwarming????
Toch blijf ik er bij. De eerste minuten wordt de voetverwarming niet warm en het is net dan dat ie meest zou kunnen bijdragen tot het voorkomen van de bevriezing van de carburateur. Ik heb het niet gemeten, enkel hier en daar wat gevoeld maar de uitlaatcollector en dus ook de aangevoerde lucht(winterstand) lijkt me veel sneller op te warmen dan de voetverwarming.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Carburateurvoet verwarming????
De motor staat zeker niet te rijk eerder zelfs aan de arme kant, maar de bougies zijn netjes koffie met melk kleurig. Niet zwart en niet wit.Bertje schreef:@Robert: een koude motor loopt zonder choke te arm, als de choke bij halve bedrijfstemperatuur al dicht kan, loopt de motor waarschijnlijk te rijk als-ie helemaal op temperatuur is.
Zonder de voetverwarming was de choke er na 8km naar mijn werk net niet af. Nu met de verwarming kan hij er na 4 km al af.
Als dat geen brandstof besparing oplevert dan weet ik het niet meer.
De grootste expansie en temperatuurval is na de de venturi. binnen in de carburateur en voor de venturi heb je juist compressie van de lucht omdat de doorlaat versmalt. Daar zou je dan in theorie ook opwarming van de lucht hebben.
Doordat je met de choke dicht of gedeeltelijk dicht rijdt is de luchtstroom niet zo snel en de afkoeling ook niet zo groot is mijn redenering. Het kleine circuit waar ook de voetverwarming op zit warmt ook vrij snel op dus tegen de tijd dat de motor op temperatuur is is meestal ook de choke helemaal open en heb je een maximale luchtstroom door de venturi. Dat is denk ik ook het moment dat je die voetverwarming nodig gaat hebben als het nodig is.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw