Pagina 1 van 2

Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo aug 11, 2013 10:27 am
door davidpronk
Op het forum heb ik al flink wat posts gelezen over het al dan niet moeten vervangen van de koppakking, maar ik wil toch graag mijn eigen situatie aan jullie voorleggen.

Ik heb sinds deze week een TL uit 1992 met een 956 motor en er zijn aan paar dingen die wijzen op een probleem met de koppakking.
1) Toen ik de auto ophaalde was het peil van de koelvloeistof te laag.
2) Gisteren viel me op dat oliepeil te hoog is.
3) Er zit witte sludge aan de vuldop

Moet ik de stoute schoenen aantrekken en de koppakking gaan vervangen of kan ik eerst nog iets anders proberen?

Afbeelding

Groeten,
David

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo aug 11, 2013 10:47 am
door harbourseal
Ik zou opteren voor de koppakking.

Wie biedt er meer?

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo aug 11, 2013 11:39 am
door dick holtrop
even oliestop uit het carter draaien. komt er eerst water dan is het waarschijnlijk de koppakking.

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo aug 11, 2013 1:36 pm
door davidpronk
dick holtrop schreef:even oliestop uit het carter draaien. komt er eerst water dan is het waarschijnlijk de koppakking.
Omdat ik nu niet in de gelegenheid ben de carterplug los te draaien, loop ik vast op de feiten vooruit door op een rijtje te zetten wat me te wachten staat.

- Ik heb het Kluwer Autohandboek uit het onderdelenmagazijn maar dat gaat niet specifiek over de 956cc C1C motor die ik heb. Maar ik heb ergens gelezen dat de 1108 C1E vrijwel overeenkomt met als enige verschil de diameter van de cilinderbussen en zuigers. Klopt dit?

- En welke pakkingset zou ik dan nodig hebben? Franzose levert er één specifiek voor 956, maar er is ook een set (955 + 1108ccm). Nou is 955 natuurlijk geen 956 maar betekend dit dat de pakkingset hetzelfde is?

De 956:
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Mo ... /ANR81004/" onclick="window.open(this.href);return false;

De 955 + 1108:
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Mo ... /ANR81003/" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij Wind zie ik een "Zeer komplete koppakkingset voor 1108 cc of 850 cc motor"
http://www.windclassics.nl/nl/parts/24" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo aug 11, 2013 1:49 pm
door dick holtrop
tl boring 65 mm slag 72 mm

gtl boring 70 x slag 72mm

gaten in de koppakking voor de cilinders van een tl zijn dus kleiner.

groet dick

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: zo sep 01, 2013 4:25 pm
door davidpronk
En zo ziet de binnenkant van het kleppendeksel er dan uit.
Ik kreeg het advies om de kop pas te verwijderen als de motor helemaal is afgekoeld, dus die gaat er van de week pas af.

Afbeelding

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: ma sep 02, 2013 12:30 pm
door Bertje
Pas je bij het ofnemen van de kop erop dat je niet de cilinderbussen mee omhoog trekt?

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: ma sep 02, 2013 10:02 pm
door davidpronk
Bertje schreef:Pas je bij het ofnemen van de kop erop dat je niet de cilinderbussen mee omhoog trekt?
Dank!
Deze tip kreeg ik tot nu toe van drie verschillende kanten, dus als ik ergens op ga letten zijn het wel de cilinderbussen.

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: ma sep 02, 2013 10:48 pm
door harbourseal
Voordat je de kop oplicht eerst draaien dan neem je ze zeker niet mee.
Zolang de kop eraf is de zuigers niet verzetten door aan het vliegwiel te draaien.

succes

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 03, 2013 12:00 am
door deutz
Draaien lukt het beste door er een kopbout in te laten zitten, uiteraard wel even losdraaien, en dan licht handvast aanzetten.
gr.Jan.

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 03, 2013 1:41 am
door RVIER
heren,

Vraagje:
Het is duidelijk dat er heel wat water bij de olie is gekomen. Olie-vervangen dus.
Oliefilter ook maar wanneer?
1) gelijk met de nieuwe olie
2) nadat we de motor met die nieuwe olie eens warm hebben laten draaien
3) na een week

Ik denk 2 maar vraag me af of het veel uitmaakt met 1

Wie?

vr gr Fons

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 03, 2013 11:51 am
door Tweety
Ik dacht 1, omdat er eventueel vocht en/of andere rotzooi in het filter zit wat toch weer in de olie kan komen, maar kan natuurlijk ook 1, 2 en 3 zijn....

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 03, 2013 12:54 pm
door Marcel77
Waarom niet gewoon mee blijven rijden,sludge kan ook komen omdat er alleen maar korte stukjes mee werd gereden.
Koelvloeistof bijvullen en het peil regelmatig controleren,misschien lekt het koelwater wel weg bij de radiateur of kachelradiateur.

Oliepeil kan ook te hoog zijn doordat er teveel is gevuld,hoeft niet direct je koppakking te zijn.
Als je de olie ververst direct je filter vervangen,het kleine beetje vocht wat nog achter zou kunnen blijven verdampt wel.

Persoonlijk zou ik er gewoon mee blijven rijden,je hebt de auto nog maar net.
Maak er eerst eens flink km's mee zodat de motor echt goed warm is geweest.

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 10, 2013 10:40 pm
door davidpronk
dick holtrop schreef:tl boring 65 mm slag 72 mm

gtl boring 70 x slag 72mm

gaten in de koppakking voor de cilinders van een tl zijn dus kleiner.

groet dick
De kop is inmiddels van het blok en die heb ik meteen laten vlakken. Wat me opviel bij de oude pakking (die er overigens nog prima uitzag) is dat de gaten veel groter zijn dan de boring van de cilinders. Is dit normaal? De nieuw bestelde pakking is ook groter dan de gaten en ik twijfel nu of ik deze wel moet monteren. Heb ik misschien een gtl pakking met 70mm. De nagemeten boring van mijn blok is 65mm.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Koppakking vervangen?

Geplaatst: di sep 10, 2013 11:35 pm
door RVIER
@David,

de gaten in de pakking lijken inderdaad wel groot en de pakking is zo te zien van een GTL (1100). Hij draagt wel volledig op de cilinderbussen dus daar is denk ik, niks mis mee.
Het kan zijn dat de GTL pakking wel functioneel mogelijk is omdat de bussen dezelfde buitendiameter hebben. De rest van de motor is hetzelfde.
Het enige effect zou kunnen zijn dat de compressie iets lager is omdat de grotere pakking meer verbrandingsruimte overlaat.

Wist overigens niet dat de TL motor zuigers met een kop heeft :-)

vr gr Fons