Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143654Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Gistermiddag weer met de R4 GTL van mijn vrouw naar de jaarlijkse APK.
Ondanks dat deze 4GTL van 1985 naast Guppie in huize Velthuis een beetje een stiefkindje is, is het een perfecte auto en super betrouwbaar, zomer en winter.
Moeders rijdt er voornamelijk korte afstanden mee, dus echt zuinig in verbruik is ze niet.
En met een top van 125-130 km/h op de teller is het schoon op, maar ja het ding heeft 272.000 km op de klok en wordt ook nooit op zijn staart getrapt.
Moeders rijdt nog geen 6000 km per jaar en met bescheiden onderhoud en kleine reparaties kwam ze altijd vrij probleemloos door de jaarlijkse APK.
Tot gisteren.
Na een geslaagd examen op de remmen testbank, kwam de uitlaatgas sensor tot de conclusie dat er ruim 6,5% CO uit de uitlaatdemper kwam en wat we ook aan de stelschroef draaiden, het werd er niet anders van.
Verder geen enkel APK afkeurpunt, maar wel afkeur op de CO uitstoot.
Ik snel terug naar huis terug, een Zenith 28 IF carbu van een van de sloop GTL-letjes gepakt en overgezet op de 4 GTL van moeders. Geen tijd om inwendig schoon te maken, snel weer terug naar het APK station voor nieuwe uitlaatgas meting en afmelding bij de RDW.
Het viel me direct al op; wat liep het ding goed! Pakt mooi op en trekt goed door, zeker in de hogere toeren.
Slang van de meetapparatuur weer in de uitlaatdemper en een onwaarschijnlijk mooie waarde van 0,45% CO. Ook de waardes voor de verbrandingsgassen waren supergoed volgens de APK keurmeester. Dus goedgekeurd, afgemeld en geen steekproef.
Even de snelweg op en om in Hans Vooijs’ termen te praten: het ding liep als een kogel.
Ik heb het moeders maar niet verteld, maar het karretje tikte zomaar 150 km op de tellerklok aan en er zat nog iets meer in ook.
Niks, maar dan ook niks veranderd aan ontsteking, contactpunten, bougies of weet ik wat, enkel een andere Zenith 28IF carbu erop.
Ik zal me later wel eens verdiepen in de sproeierbezetting van de beide carbu’s, maar voorlopig ben ik wel zeer tevreden. De ene Zenith 28IF is de andere niet, dat is wel duidelijk!
En kennelijk hoef je het bij een 4GTL allemaal niet te zoeken in eindeloze theoretische benaderingen. Met een berg reservespullen en een beetje mazzel krijg je soms verrassende resultaten.
Resultaten die ook nog eens werden bevestigd door de vaste gebruiker, want moeders vond dat haar auto met een verse APK erg goed liep. (Of de APK monteur soms iets veranderd had?)

Groet met een grote glimlach :lol: :lol:

Harry
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143655Bericht schoapke »

:D
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143656Bericht Bertje »

Toch apart, hoe elke wagen (en carburateur) z'n eigen karakter ontwikkelt in de loop der jaren :-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143657Bericht dirkoosterhoff »

Goed verhaal Harry!
Als je vrouw nu maar geen 150 gaat rijden want dat lijkt mij toch wel een beetje link met een R4.
Groet,
Dirk
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143665Bericht jeffr4 »

Met een paar aanpassingen is het goed te doen 150 km p/u en .....bekijks en ....een hele beleving, vooral als je aan de linkerkant rijdt en je een paar vrachtwagens inhaalt en er zo'n zenuwachtige jongen achter je zit en dan toch moeite heeft je in te halen,.Als jij weer beleefd naar rechts gaat .....fullspeed, :D
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143666Bericht Rudi »

Als ik van Antwerpen kom en bij Hazeldonk de grens passeer, dan mag je net voor Breda 130.
Dan is de motor lekker warm en in de slipstream van een auto, haal ik toch even de 125 kmh,
voor ik er bij knooppunt Zonzeel weer af moet.

Ze kijken helemaal, vooral de Fransen, als je met een pompiers langs komt :lol:
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143691Bericht Rudi »

Toch even een puntje aanhalen.

Ik neem aan dat het luchtfilter nog gemonteerd zat bij de APK en na de vervanging waarschijnlijk niet.
Misschien raaskalk ik, maar dacht, ach....
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143716Bericht Rutger-peer »

T hangt toch ook van nogal wat andere factoren af lijkt me, zoals hoe schoon de carburateur is, watvoor sproeiers er in zitten, hoe de co-schroef staat afgesteld en niet te vergeten, hoe krom de voet is. Dus nee, de ene 28IF lijkt me inderdaad de andere niet als deze zaken niet exact hetzelfde zijn bij twee carburateurs.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143724Bericht BVDP »

Lijkt me toch sterk dat je met twee dezelfde (sproeiers, afstelling,..) carburateurs zulke verschillen kan hebben, temeer omdat 125 km/h me een vrij normale maximum snelheid lijkt.
Ik vermoed dat er ergens toch wat meer anders is dan op het eerste zicht lijkt. Met dat op te zoeken en hier te posten ga je veel GTL bezitters gelukkig maken ... :P

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143753Bericht RVIER »

Ik zal me later wel eens verdiepen in de sproeierbezetting van de beide carbu’s, maar voorlopig ben ik wel zeer tevreden. De ene Zenith 28IF is de andere niet, dat is wel duidelijk!
daar zit hen natuurlijk de kneep.
In Haynes staan al 3 versies Zenith 28 IF met verschillende sproeiers


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143780Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Natuurlijk hebben we bij de APK mét en zonder luchtfilter gemeten.
Geen enkel verschil, de oorspronkelijke Zenith 28IF bleef gewoon een veel te hoge CO waarde houden van ruim 6%-6,5%.
Maar de auto loopt nu nog steeds erg goed en hard ook.
150 km/h op de klok tikt hij net niet aan, maar ruim 145 haalt hij met 155/70-13 bandjes eronder.
Met de andere Zenith 28IF en hetzelfde luchtfilter erop.
Vandaag de sproeierbezetting maar eens bekeken en jawel, daar zit hem de kneep.
De oude heeft een hoofdsproeier met daarop het getal 91, terwijl ik op de hoofdsproeier van de huidige Zenith 28IF met een loupe de cijfers 94 kon lezen.
Een 3 honderste grotere hoofdsproeier blijkt in ons geval optimaal.
Misschien nuttig voor wie er verder iets mee wil.

Groet
Harry
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143785Bericht Remkault »

Zijn deze sproeiers ook nog los te verkrijgen?

groet, Remkault
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 143789Bericht Bertje »

De spoed van de schroefdraad is de kritieke maat; gewoon de oude sproeier eruit draaien en ermee langs een ouderwetse bromfiets/motorfietszaak. In de Solex carburateur van mijn 1400 blok passen de standaard Dell Orto sproeiers.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 144404Bericht Rudi »

Zaterdag toch eens laten zien waar de sproeier precies zit, ben 2 weken geleden bij mijn garagist geweest en die heeft de carb afgesteld, op mijn gehoor te hoog in toeren, maar...
Nu rijd ik op een tank van 25 liter ineens 1:22
Ik vraag me nog steeds af waar ik tussendoor heb getankt en waarom ik dat nergens kan terugvinden.
Ik houd sinds de aankoop een tank dagboek bij.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Bericht: # 144419Bericht Rudi »

Ik doe nog eenmaal aan topic vervuiling...

Ik heb de bewuste monteur vandaag gesproken en die vertelde me, dat hij het vroeger altijd zo deed bij de R4.
Benzinemengsel knijpen en lucht omhoog, waardoor de auto voor het gehoor harder loopt en in de praktijk zuiniger rijdt.
Morgen Terheijden-Loenen-Ederveen-Terheijden, ik ben benieuwd :lol:
Plaats reactie