spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Help!
na de montage van 2 nieuwe motorsteunen, komt het spruitstuk tegen de stuurstang.
de motor heeft nog niet eens gelopen en hij ligd er al op.
het extra steuntje boven de startmotor heb ik gemonteerd, dus dat kan het niet zijn.
Volgens mij is er verder niets af te stellen aan de motorsteunen.
heeft iemand een idee of oplossing?
R4 1.1 GTL 1979
na de montage van 2 nieuwe motorsteunen, komt het spruitstuk tegen de stuurstang.
de motor heeft nog niet eens gelopen en hij ligd er al op.
het extra steuntje boven de startmotor heb ik gemonteerd, dus dat kan het niet zijn.
Volgens mij is er verder niets af te stellen aan de motorsteunen.
heeft iemand een idee of oplossing?
R4 1.1 GTL 1979
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Ik ben er geen specialist in, maar aangezien de rechterkant haast niet te laag kan zitten, vroeg ik me af of er aan de linkerkant misschien iets tussen zit waardoor die kant wat hoger zit..?
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Kijken of de motor wel helemaal op de rubbers ligt, indien ja: kijken of de rubbers zelf wel helemaal in de steunen liggen, indien ja: kijken of de rubbers niet dikker zijn dan die er tussen horen. Als dit niet zo is... Misschien zit de motor iets te hoog omdat de bout niet helemaal door de gaten zit. Soms blijft een bout hangen op de schroefdraad als ie door een gat moet ---> checken en indien dit het probleem is, zorgen dat de bout wél helemaal door het gat komt.
Laatste optie kan nog zijn dat je die beugeltjes bij de startmotor verkeerd gemonteerd hebt.
Alleen jij weet hoe het er uit ziet dus alleen jij kunt nagaan wat er fout is, daarnaast: zo ingewikkeld kan het niet zijn. Ik zou zeggen: gewoon even goed kijken en alles nagaan, het lijkt me dat er wel iets héél geks gebeurd moet zijn als één van de bovenstaande opties niet het geval is.
Voor jouw gemak een fotootje met de juiste montage:
Laatste optie kan nog zijn dat je die beugeltjes bij de startmotor verkeerd gemonteerd hebt.
Alleen jij weet hoe het er uit ziet dus alleen jij kunt nagaan wat er fout is, daarnaast: zo ingewikkeld kan het niet zijn. Ik zou zeggen: gewoon even goed kijken en alles nagaan, het lijkt me dat er wel iets héél geks gebeurd moet zijn als één van de bovenstaande opties niet het geval is.
Voor jouw gemak een fotootje met de juiste montage:
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Volgens mij komt het spruitstuk tegen de stuurstang als de motor te laag (ipv te hoog) in de rubbers hangt, terwijl jouw tips gaan over een motor die te hoog zit, toch, Rutger?
@ Zaza: houdt de uoude motorrubbers eens naast de nieuwe, kan zijn dat je het verkeerde type gemonteerd hebt.
@ Zaza: houdt de uoude motorrubbers eens naast de nieuwe, kan zijn dat je het verkeerde type gemonteerd hebt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Goed punt.
In dat geval gaan nog maar een paar van mijn tips op. Kijken of je die beugels goed hebt bevestigd (zoals in mijn fotootje) en kijken of je misschien dunnere rubbers dan origineel hebt.
En de universele opmerking dat jij de enige bent die kunt zien wat er aan de hand is, aangezien jij de enige bent die naast de auto staat, gaan natuurlijk altijd op .
In dat geval gaan nog maar een paar van mijn tips op. Kijken of je die beugels goed hebt bevestigd (zoals in mijn fotootje) en kijken of je misschien dunnere rubbers dan origineel hebt.
En de universele opmerking dat jij de enige bent die kunt zien wat er aan de hand is, aangezien jij de enige bent die naast de auto staat, gaan natuurlijk altijd op .
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Ik ga er even vanuit dat het standaard spruitstuk is gemonteerd.
Wat af en toe voorkomt is dat de stuurkolom niet goed vastzit onder het dashboard. Daar merk je verder niet veel van. dat zijn 2 moeren/bouten kop 13 mm die aangedraaid moeten worden. Hierdoor zakt het stuur iets en gaat door de kruiskoppeling de stang in de motorruimte iets omhoog.
Ik hoop dat het zo iets simpels is en succes,
Ido van der Gragt
Wat af en toe voorkomt is dat de stuurkolom niet goed vastzit onder het dashboard. Daar merk je verder niet veel van. dat zijn 2 moeren/bouten kop 13 mm die aangedraaid moeten worden. Hierdoor zakt het stuur iets en gaat door de kruiskoppeling de stang in de motorruimte iets omhoog.
Ik hoop dat het zo iets simpels is en succes,
Ido van der Gragt
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
de steunen heb ik naast elkaar gehouden, en lijken hetzelfde te zijn.
de beugel over de startmotor heb ik hetzelfde gemonteerd als op de foto van Rutger.
het kan natuurlijk ook zijn dat de rechterkant te hoog ligt, maar ook dat lijkt allemaal goed te zitten.
De stuurkolom ga ik in ieder geval eerst even controleren.
hoe groot hoort de afstand tussen spruitstuk en stuurstang ongeveer te zijn?
de beugel over de startmotor heb ik hetzelfde gemonteerd als op de foto van Rutger.
het kan natuurlijk ook zijn dat de rechterkant te hoog ligt, maar ook dat lijkt allemaal goed te zitten.
De stuurkolom ga ik in ieder geval eerst even controleren.
hoe groot hoort de afstand tussen spruitstuk en stuurstang ongeveer te zijn?
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Paar cm; meer niet
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Zaza r4 schreef: hoe groot hoort de afstand tussen spruitstuk en stuurstang ongeveer te zijn?
Een paar millimeter zul je bedoelen... denk dat er misschien een halve centimeter ruimte is...Bertje schreef:Paar cm; meer niet
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Ik heb de stuurkolom gekontroleerd, die zit goed vast.
Motorsteunen vergleken, die zijn hetzelfde.
verder bezig geweest met het stuurhuis, die zit nu goed vast op de juiste hoogte.
Daardoor iets ruimte gekregen tussen spruitstuk en stuurstang, ongeveer 3mm.
ik vind het niet veel, maar ga het wel proberen, ik weet ook niet hoe groot de ruimte was voor ik de motor eruit haalde.
Motorsteunen vergleken, die zijn hetzelfde.
verder bezig geweest met het stuurhuis, die zit nu goed vast op de juiste hoogte.
Daardoor iets ruimte gekregen tussen spruitstuk en stuurstang, ongeveer 3mm.
ik vind het niet veel, maar ga het wel proberen, ik weet ook niet hoe groot de ruimte was voor ik de motor eruit haalde.
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Over het algemeen zal het circa een halve centimeter zijn.
Je hebt toch wel de afstandhouders op de juiste wijze geplaatst tussen de bevestiging van het stuurhuis?
Je hebt toch wel de afstandhouders op de juiste wijze geplaatst tussen de bevestiging van het stuurhuis?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
ja, de plaatjes tussen het stuurhuis zitten goed gemonteerd,daar heb ik op gelet.
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Rammel eens wat met het blok, misschien krijg je dan een idee of die 3mm voldoende zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
Ik heb hem gestart, en gas gegeven, de motor raakt de stuurstang dan niet.
Dus ik verwacht dat het wel kan, ik hou het goed in de gaten.
Dus ik verwacht dat het wel kan, ik hou het goed in de gaten.
Re: spruitstuk tegen stuurstang na montage motorsteunen
En als je er gewoon met de hand meer rammelt? Bij gas geven kantelt het blok namelijk niet zo zeer, meer bij bruusk schakelen of zo.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd