Witte slush in kleppenhuis

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Teus-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 03, 2013 10:59 pm

Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142668Bericht Teus-Jan »

Hallo,

ik heb de kleppen gesteld van mijn renault 4 uit '84, maar er zat witte slush in het deksel. De pijlstok is gewoon schoon. Verder loopt de renault slecht, erg schokkerig, maar dit zou ook aan de ontsteking kunnen liggen. Is het uitgesloten dat de koppakking kapot is als de olie op de pijlstok gewoon zwart is? zo ja waar komt die rommel dan vandaan? zo nee balen moet ik de pakking vervangen...

Alvast bedankt voor de info...
groeten
Teus-Jan
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142672Bericht deutz »

De witte/grijze sludge is een gevolg van niet goed op temperatuur komen van de motor.
Je rijdt waarschijnlijk veel korte stukjes?
Of de koelwater thermostaat blijft open staan, dus ook geen bedrijfs temperatuur voor de motor!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142674Bericht Willem de Zwijger »

Remedie: in de winter de radiateur gedeeltelijk afdekken. Er bestaat een rubberen flap voor die op de gril past (voor de laatste versie gril), maar je kunt ook iets direct voor de radiateur fabrieken.
Heer Deutz heeft zelfs iets verstelbaars hiervoor gerealiseerd, nietwaar Jan?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142681Bericht dick holtrop »

Ja korte stukjes rijden, ik heb een temp meter ingebouwd, als ik op mijn werk ben 11 km dan is de motor net 70 graden.

Ook vind ik drap in de dop.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142682Bericht Tweety »

ik doe er van m'n huis tot de coentunnel over voordat ik op 90 graden zit, en das 5..km... maar ik heb dan wel de helft van de radiator afgeschermt... :wink:
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142683Bericht Marcel77 »

Hebben we het over de water of olietemperatuur?
Na 5 of 10 min heb ik mn olie nog geen 90graden,en die moet toch echt rond die temperatuur zijn voor hij op bedrijfstemperatuur is.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142686Bericht Tweety »

Ehm... als de koelvloeistof 90 graden is, dan is de kop dus warmer dan 90 graden (warmt de koelvloeistof namelijk op..) en de olie onder het klepdeksel dus ook... wat er verder in het carter zit kan natuurlijk nog wat koeler zijn, maar dat is niet de plek waar het water uit de olie verdampt... :lol:
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142687Bericht deutz »

Ik heb voor mijn radiator een rolgordijntje gemaakt, kan ik tijdens rijden omhoog of omlaag doen!
Uiteraart werk ik dan met een temperatuurmeter!
De motor is zeer snel warm, dus de kachel ook, nu hebben we nog rond het vriespunt s,morgens en later op de dag lekker het zonnetje erop dus gordijntje weer naar beneden!!
Werkt perfect!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142688Bericht roberto »

Als je korte stukjes rijd plaats dan een thermostaat die open gaat bij 92 graden die kun je bij Brezan bestellen verder zou ik wat vaker olie verversen (goede olie) dan verdwijnt de sludge na enige tijd, een rolgordijnte is leuk voor het keukenraam maar niet voor de regeling van de tempratuur van de koelvloeistof van de motor van dat rolgordijn systeem is men 80 jaar geleden al afgestapt omdat het niet werkte de motoren werden te heet, het zal wel een beetje warmer worden in de auto omdat er van voren niet veel koude wind binnen kan komen
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142701Bericht Tweety »

Heden opnieuw ingevoerd, welliswaar electronisch geregeld op oa de ford focus... het rolgordijntje ! echter nu in de jalouzie uitvoering, met prettige bijkomstigheid dat het de aerodynamica bevordert. :wink: Volledig dicht gaat mij persoonlijk ook te ver hoor, ben bang dat bv het spruitstuk eventueel wat aan de warme kant kan worden, en ook de lucht die de motor ingaat, je zou natuurlijk de inlaatslang wat kunnen verlengen, maar als je zoals ik op gas rijdt dan mag de inlaat niet door rijwind beinvloed worden....
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142704Bericht deutz »

Roberto, bij de trucks is het rolgordijn in gebruik gebleven tot omstreeks de jaren 70!!
Te heet worden is dus gewoon niet op je meter kijken!
Een thermostaat van 92 graden is mooi voor in de winter, s,zomers maar weer een koudere monteren?
En zo blijf je werk houden!
Mij bevalt het prima, de laatste 25000 km niet heet gelopen, maar ja, ieder zijn ding toch?
In ieder geval wel vlug warm binnen!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142713Bericht Willem de Zwijger »

roberto schreef:.... van dat rolgordijn systeem is men 80 jaar geleden al afgestapt ....
Van de elektrische auto zijn we 100 jaar geleden afgestapt ... :wink:
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142714Bericht roberto »

Willem de Zwijger schreef:
roberto schreef:.... van dat rolgordijn systeem is men 80 jaar geleden al afgestapt ....
Van de elektrische auto zijn we 100 jaar geleden afgestapt ... :wink:
Dat hebben ze toen al goed gezien dat 40 km rijden te weinig is, na 100 jaar denken is het niet veel meer geworden.
Teus-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 03, 2013 10:59 pm

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142719Bericht Teus-Jan »

Bedankt voor jullie reacties!
hoe plaats ik dan zo een rolgordijntje, kan je dat bestellen ergens? en een thermometer?
groeten
teus-jan
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Witte slush in kleppenhuis

Bericht: # 142720Bericht roberto »

Een thermostaat kun je bestellen bij Brezan of een andere auto materialen zaak,

Dat rolgordijn heb je niet nodig ik leg uit waarom.

Het koelsysteem van de motor en de radiateur wordt afgesloten door een thermostaat deze staat dicht als de motor koud is, wordt de motor meer dan 92 graden dan gaat hij open en stroomt de koelvloeistof via de waterpomp door de dikke slangen naar de koel radiateur en wordt daardoor extra gekoeld als de tempratuur een paar graden is gedaald dan sluit de thermostaat zich weer en blijft de koelvloeistof weer in het motorblok circuleren ex.ex.
in de zomer als het erg warm is dan kan het voorkomen dat de tempratuur te hoog is en de radiateur het niet meer aan kan, dit is opgelost door een thermoschakelaar (deze zit rechts onder de radiateur) die schakelt in en de fan gaat draaien om een extra koeling te geven ook deze slaat na enige tijd weer uit en zo blijft de motor bijna altijd op een gelijke tempratuur een rolgordijn heeft dus geen zin.
Plaats reactie