start niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 15800Bericht Tommy »

een paar weken terug wilde mijn r4 ineens niet meer starten, de wegenwacht en ik zelf dachten allebei een defecte startmotor dus die heb ik vevangen alleen hij doet nog steeds helemaal niks een klik wanneer ik het contact omdraai en twee wanneer ik hem terug draai, iemand enig idee.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15806Bericht Ron »

Afgezien van het toevallige toeval dat je een defecte startmotor gemonteerd zou kunnen hebben lijkt het me typisch een geval van te weinig spanning in de accu, of de draadjes lopen niet helemaal lekker naar je solenoïde.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15810Bericht Folkert »

Ik denk duidelijk meer aan een kontaktprobleem in de dikke massakabel van het blok naar het chassis / de accu... Als daar niet genoeg stroom door kan, zal de startmotor niet draaien.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15822Bericht Ron »

Ik bedoel ook alle kabels. Ik vond solenoïde wel een indrukwekkend woord.
Maar aarde ja, dat bedoel ik.
Weet ik veel, ik heb ook al een feestbiertje op hè? Ontoerekeningsvatbaar heet dat.
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 15829Bericht Leo »

Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen. Werkt het dan zal je de bedrading in de auto na moeten kijken. Werkt het niet dan wordt het tijd je zorgen te gaan maken over je nieuwe aanschaf.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 15839Bericht Bauke »

Blijft vervelend die startmotoren. Als eens een tik met de hamer geprobeerd? (zie ook alle eerdere verhalen over startmotoren)
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15852Bericht Folkert »

Op 2003-03-04 10:09, schreef Leo:
Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen.
Dat werkt alleen maar als je de massa dan op het blok/bak vast maakt en niet op de accu!!
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 15890Bericht Leo »

Altijd gedacht dat een elekromotor werkt als je er spanning op zet (+ en -). Je moet het domweg net zo bedraden als in de auto. Is de massa aansluiting van de startmotor in een viertje dan niet via het blok weer verbonden met de - van de accu?
Je zal wel moeten zorgen dat ook het relais omgetrokken wordt zoals ook bij het starten gebeurd.
Maar ook ik vergis me wel eens.....
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 15892Bericht Tommy »

de startmotor is gloedje nieuw dus die zal wel in orde zijn ik ga de bedrading maar eens nakijken bij meer vragen horen jullie het wel ik jullie in ieder geval op de hoogte
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15933Bericht Ron »

Ik heb ooit eens een startmotor laten draaien met alleen een accu en twee draadjes.
Was van een BX.
Moet zonder dat relais volgens mij wel te doen zijn. Kijk wel uit. Gedemonteerd, op de grond en aangesloten kan zo'n ding een eigen leven gaan leiden!
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 15958Bericht Tommy »

dus een draadje rechtstreeks van de accu naar de startmotor zou kunnen werken, nog speciale bedrading nodig?
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 15962Bericht Leo »

De draad terug dus niet vergeten. De massa.
De verbinding tussen de mantel van de startmotor en de minpool van de accu.
Er zit overigens niet voor niets zo'n dikke kabel naar de startmotor. Probeer je dit uit met te dunne draden dan smelt de isolatie vrij snel van die draden af!

Ik zou eerst maar eens een startkabel tussen een bevestigingsbout van je startmotor en de min van je accu zetten.

Met je oude startmotor is dus waarschijnlijk niets mis als ik het zo eens aanhoor.
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 16020Bericht Tommy »

dat accu verhaal heb ik geprobeerd, maar zonder succes ik ga ik ga dit weekend nog wel wat vogelen, hopelijk met meer succes, eventuele tips zijn op ieder moment meer dan welkom want ik wil weer erg graag in mijn vier rijden dat zitten begint nl een beetje te vervelen.
GTL '84 blauw
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16037Bericht Ron »

Alle faktoren die invloed zouden kunnen hebben zijn hier al genoemd... behalve eentje: héél je blok staat vast!

Kan dat?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16064Bericht Folkert »

NeeNeeNee! Heb je gecontroleerd of de dikke massakabel van het blok naar de accu wel lekker zit????? Alles en iedereen roept "Op de min van de accu", maar als de startmotor geen massaverbinding met de accu heeft, dan wordt het nooit wat. Niet met een ohm-meter meten, want die meet vast weinig weerstand, maar er moet heel veel stroom doorheen. Schoonmaken en vooral goed vastzetten (aan het blok en op de accu) is het eerste devies!
Plaats reactie