een paar weken terug wilde mijn r4 ineens niet meer starten, de wegenwacht en ik zelf dachten allebei een defecte startmotor dus die heb ik vevangen alleen hij doet nog steeds helemaal niks een klik wanneer ik het contact omdraai en twee wanneer ik hem terug draai, iemand enig idee.
Afgezien van het toevallige toeval dat je een defecte startmotor gemonteerd zou kunnen hebben lijkt het me typisch een geval van te weinig spanning in de accu, of de draadjes lopen niet helemaal lekker naar je solenoïde.
Ik denk duidelijk meer aan een kontaktprobleem in de dikke massakabel van het blok naar het chassis / de accu... Als daar niet genoeg stroom door kan, zal de startmotor niet draaien.
Ik bedoel ook alle kabels. Ik vond solenoïde wel een indrukwekkend woord.
Maar aarde ja, dat bedoel ik.
Weet ik veel, ik heb ook al een feestbiertje op hè? Ontoerekeningsvatbaar heet dat.
Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen. Werkt het dan zal je de bedrading in de auto na moeten kijken. Werkt het niet dan wordt het tijd je zorgen te gaan maken over je nieuwe aanschaf.
Op 2003-03-04 10:09, schreef Leo:
Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen.
Dat werkt alleen maar als je de massa dan op het blok/bak vast maakt en niet op de accu!!
Altijd gedacht dat een elekromotor werkt als je er spanning op zet (+ en -). Je moet het domweg net zo bedraden als in de auto. Is de massa aansluiting van de startmotor in een viertje dan niet via het blok weer verbonden met de - van de accu?
Je zal wel moeten zorgen dat ook het relais omgetrokken wordt zoals ook bij het starten gebeurd.
Maar ook ik vergis me wel eens.....
de startmotor is gloedje nieuw dus die zal wel in orde zijn ik ga de bedrading maar eens nakijken bij meer vragen horen jullie het wel ik jullie in ieder geval op de hoogte
Ik heb ooit eens een startmotor laten draaien met alleen een accu en twee draadjes.
Was van een BX.
Moet zonder dat relais volgens mij wel te doen zijn. Kijk wel uit. Gedemonteerd, op de grond en aangesloten kan zo'n ding een eigen leven gaan leiden!
De draad terug dus niet vergeten. De massa.
De verbinding tussen de mantel van de startmotor en de minpool van de accu.
Er zit overigens niet voor niets zo'n dikke kabel naar de startmotor. Probeer je dit uit met te dunne draden dan smelt de isolatie vrij snel van die draden af!
Ik zou eerst maar eens een startkabel tussen een bevestigingsbout van je startmotor en de min van je accu zetten.
Met je oude startmotor is dus waarschijnlijk niets mis als ik het zo eens aanhoor.
dat accu verhaal heb ik geprobeerd, maar zonder succes ik ga ik ga dit weekend nog wel wat vogelen, hopelijk met meer succes, eventuele tips zijn op ieder moment meer dan welkom want ik wil weer erg graag in mijn vier rijden dat zitten begint nl een beetje te vervelen.
NeeNeeNee! Heb je gecontroleerd of de dikke massakabel van het blok naar de accu wel lekker zit????? Alles en iedereen roept "Op de min van de accu", maar als de startmotor geen massaverbinding met de accu heeft, dan wordt het nooit wat. Niet met een ohm-meter meten, want die meet vast weinig weerstand, maar er moet heel veel stroom doorheen. Schoonmaken en vooral goed vastzetten (aan het blok en op de accu) is het eerste devies!