Tweede versnelling kaduuk....
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Tweede versnelling kaduuk....
Heren specialisten, het was altijd al een beetje zwaar om mijn auto in de tweede versnelling te krijgen, maar nu krijg ik het niet meer voor elkaar bij terugschakelen. Bij opschakelen gaat het nog net, maar dan voel ik enorme trillingen in de versnellingspook.
Wat kan dit zijn, zou dit te repareren zijn, of moet ik de bak opgeven? Ik ga er maar vast vanuit dat de bak er sowieso uit moet, mocht het anders zijn dan hoor ik het heeeel graag...
En zou het link zijn om door te rijden, of is dit typisch iets van kogels in een as die er altijd in blijven zitten?
Wat kan dit zijn, zou dit te repareren zijn, of moet ik de bak opgeven? Ik ga er maar vast vanuit dat de bak er sowieso uit moet, mocht het anders zijn dan hoor ik het heeeel graag...
En zou het link zijn om door te rijden, of is dit typisch iets van kogels in een as die er altijd in blijven zitten?
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Je zou wat met het gaspedaal kunnen spelen: als het motortoerental ongeveer klopt met het toerental van de versnelling die je op dat moment wil kiezen dan gaat het bijna vanzelf.
Gewenste actievolgorde:
1. koppeling intrappen;
2. pook tegen de nieuwe versnelling aanzetten, niet erinduwen!!
3. motortoerental laten toe- of afnemen;
4. de pook wil zowat uit zichzelf naar de nieuwe positie toe;
5. koppeling op laten komen.
Dit heb ik mezelf aangeleerd op een aftandse Scania 110 met versleten synchronisatieringen; werkte fantastisch met dit lomp grote spul.
Rudolf
Gewenste actievolgorde:
1. koppeling intrappen;
2. pook tegen de nieuwe versnelling aanzetten, niet erinduwen!!
3. motortoerental laten toe- of afnemen;
4. de pook wil zowat uit zichzelf naar de nieuwe positie toe;
5. koppeling op laten komen.
Dit heb ik mezelf aangeleerd op een aftandse Scania 110 met versleten synchronisatieringen; werkte fantastisch met dit lomp grote spul.
Rudolf
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Er beginnen zich nu ook nare rammelende geluiden te laten horen als hij in z'n vrij staat, dus ik durf er bijna niet meer mee te rijden. Wordt denk ik een spoedje...
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Had je het nu over de 5-bak uit een 5TS?
Een GTL bak heeft menigeen wel liggen, maar zo'n authentieke 5TS bak wordt lastiger natuurlijk......
Groet
Harry
Een GTL bak heeft menigeen wel liggen, maar zo'n authentieke 5TS bak wordt lastiger natuurlijk......
Groet
Harry
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Inderdaad een 5-bak. Het gelukkige toeval wil dat er een paar weken geleden 1 Vraag en aanbod werd aangeboden door Zwergje die ik morgen de mijne mag noemen .
Heb je trouwens net een mail gestuurd voor diverse spullen.
Heb je trouwens net een mail gestuurd voor diverse spullen.
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Het zwaar of niet kunnen terugschakelen naar 2 ligt vaak aan overmatige speling in het schakelmechanisme onnder het deksel waar de pook de versnellingsbak ingaat. Misschien kan je daar eerst kijken.
Als de versnelling zelf stuk is dan krijg je 'm er vaak wel in, maar doet ie niks. Als de synchromesh stuk is, krijg je ratelende geluiden bij het schakelen zelf.
Succes bij het oplossen, Ido
Als de versnelling zelf stuk is dan krijg je 'm er vaak wel in, maar doet ie niks. Als de synchromesh stuk is, krijg je ratelende geluiden bij het schakelen zelf.
Succes bij het oplossen, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Ik denk dat ik in de tweede categorie val, naar geratel en veel trillingen. Maar dat zal spoedig blijken, ik mik op komend weekend (brrrr, rond het vriespunt).
Ah, je bedoelt dat ik me misschien een hoop werk kan besparen door eerst die deksel erf te draaien. Dank, dat ga ik serieus proberen.
Ah, je bedoelt dat ik me misschien een hoop werk kan besparen door eerst die deksel erf te draaien. Dank, dat ga ik serieus proberen.
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Mocht er overmatige speling zijn hoe is dat dan te verhelpen?
Deksel eraf en dan verder?
Deksel eraf en dan verder?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Het deksel heb ik er gisteren afgehad, maar er zat nauwelijks speling in de kogel dus ik ben echt het haasje, het probleem zal in de synchro zitten.
Ik heb inmiddels een HA! 01 bak in huis, dus dat wordt een keer een weekend enorm doorhalen. Ik heb ook een GTL bak gekocht, dus vandaag kan ik beginnen met het overzetten van het koppelingshuis (de R5 versie is te lang) en het deksel.
De 2de versnelling synchro van de huidige bak kan ik dan daarna in een later uitwisselen met die uit de GTL want de eerste drie versnellingen zijn hetzelfde (hopen dat de andere maten ook hetzelfde zijn).
Ik heb inmiddels een HA! 01 bak in huis, dus dat wordt een keer een weekend enorm doorhalen. Ik heb ook een GTL bak gekocht, dus vandaag kan ik beginnen met het overzetten van het koppelingshuis (de R5 versie is te lang) en het deksel.
De 2de versnelling synchro van de huidige bak kan ik dan daarna in een later uitwisselen met die uit de GTL want de eerste drie versnellingen zijn hetzelfde (hopen dat de andere maten ook hetzelfde zijn).
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Zit met een gelijkwaardig probleem en zoek de oorzaak en eventuele oplossing.
Het opschakelen van 1 naar 2 gaat probleemloos,echter ontkoppeld is de 2e versnelling neutraal.
De schakelbeweging gaat vloeiend en zonder geluiden,alleen is er geen tractie in de 2.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
gr Marcel
Het opschakelen van 1 naar 2 gaat probleemloos,echter ontkoppeld is de 2e versnelling neutraal.
De schakelbeweging gaat vloeiend en zonder geluiden,alleen is er geen tractie in de 2.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
gr Marcel
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Kijk eens of de schakelpook wel zonder speling op de versn.bak pook zit, maw zit er de kunststof ring(en)
er nog wel in het oog?
Komt de schakelpook niet tegen de steun van het eerste ophangpunt?
gr.Jan.
er nog wel in het oog?
Komt de schakelpook niet tegen de steun van het eerste ophangpunt?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Dus je zet hem keurig in z'n twee, alleen hij doet helemaal niks? Dat moet dan de synchronaaf zijn, want die moet er voor zorgen dat het 2e versnellings tandwiel de secundaire as 'pakt'.Marcel77 schreef:Zit met een gelijkwaardig probleem en zoek de oorzaak en eventuele oplossing.
Het opschakelen van 1 naar 2 gaat probleemloos,echter ontkoppeld is de 2e versnelling neutraal.
De schakelbeweging gaat vloeiend en zonder geluiden,alleen is er geen tractie in de 2.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
gr Marcel
Re: Tweede versnelling kaduuk....
Ga eerst de optie van Jan proberen,zal de mooiste zijn natuurlijk.
Mocht het de synchro zijn betekend dat dan bak revisie/vervangen?
Mocht het de synchro zijn betekend dat dan bak revisie/vervangen?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: Tweede versnelling kaduuk....
De synchronaaf(?) dient er voor om samen met de synchromash ring de toerentallen te ;synchroniseren;!
Heeft niets te maken met niet in de versn. willen, als de synchr.ring versleten is gaat het inschakelen
met een hoop gekraak gepaard!
Het kan zijn dat de blokkeer stiften de schakelring niet meer op zijn plek houden, die zou je moeten vervangen.
Die stiften zorgen ervoor dat het ingeschakelde versn.tandwiel op zijn plaats blijft mede doordat er met schuin vertande tandwielen gewerkt wordt, is weer voor veel minder geluid en is sterker dan rechte tanden!
Die stiften of kogeltjes worden door veertjes op hun plaats gedrukt, veertjes sneuvelen ook wel eens.
Voor deze reparatie moet wel de hele versn.bak uit elkaar, en dan nog aan nieuwe onderdelen zien te komen!!
De reparatie op zich is nog wel te doen.(voor mij dan!)
gr.Jan.
Heeft niets te maken met niet in de versn. willen, als de synchr.ring versleten is gaat het inschakelen
met een hoop gekraak gepaard!
Het kan zijn dat de blokkeer stiften de schakelring niet meer op zijn plek houden, die zou je moeten vervangen.
Die stiften zorgen ervoor dat het ingeschakelde versn.tandwiel op zijn plaats blijft mede doordat er met schuin vertande tandwielen gewerkt wordt, is weer voor veel minder geluid en is sterker dan rechte tanden!
Die stiften of kogeltjes worden door veertjes op hun plaats gedrukt, veertjes sneuvelen ook wel eens.
Voor deze reparatie moet wel de hele versn.bak uit elkaar, en dan nog aan nieuwe onderdelen zien te komen!!
De reparatie op zich is nog wel te doen.(voor mij dan!)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Tweede versnelling kaduuk....
@Jan
zijn dat die 3 veertjes op rij?
Heb een handboek bekeken en zag daar 3 veertjes die ook kogeltjes op hun plaats hielden,
deze zitten toch direct onder het deksel waar de schakelstang de bak in gaat?
zijn dat die 3 veertjes op rij?
Heb een handboek bekeken en zag daar 3 veertjes die ook kogeltjes op hun plaats hielden,
deze zitten toch direct onder het deksel waar de schakelstang de bak in gaat?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)