Carburateurvraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 141944Bericht RVIER »

@tweety (en Paul)

de accelaratiepomp en de opvoerpomp zijn dus twee verschillende dingen.

De opvoerpomp zuigt de benzine uit de tank en duwt die in de vlotterkamer totdat de vlotter het toevoergaatje dichtduwt (zit inderdaad op het blok)
De acceleratiepomp werkt alleen bij zoals de naam het al zegt: het accelereren, dus als je optrekt en het gaspedaal diep intrapt. De accelaratiepomp spuit dan extra brandstof in de keel van de carb en verrijkt daar het mengsel zodat je meer vermogen hebt en de moter beter oppakt.(is onderdeel van de carb)
Voeger was het gebruik van die extra inrchting heel normaal maar het de enegiecrisis wilde men zuiniger gaan rijden en daarom heeft de GTL met de 1100 motor een carb zonder acceleratiepomp (zenith 28), Daarom trekt die ook zo suf op.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 141969Bericht Tweety »

is duidelijk ! fijn dat dit kleine idoomverwarrinkje ook uit de wereld is... :D
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143618Bericht Rutger-peer »

Tweety schreef:schokken komt door onvoldoende vervroeging... ontsteking een ietsje vroeger zetten.... originele pinnen voor de motorkapscharnieren zijn nieuw bij renault voor niet zo veel te krijgen...
Die dingen heten "spanbussen" of "holspie-en"... zijn verkrijgbaar bij elke zichzelf respecterende ijzerhandel, kosten geen drol. Je moet de 6 mm dikke versie hebben als ik me niet vergis. Ze worden gewoonlijk in 6 cm (dacht ik) lengte geleverd dus je moet er wat af zagen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143620Bericht renault4f4 »

@ paul,

Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143627Bericht deutz »

Rutger, zagen zal niet gaan! is gehard staal, wordt dus afslijpen!! (oioi)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143632Bericht R4F6GTX Automaat »

renault4f4 schreef:@ paul,

Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
Nee, doet het nog steeds, iets minder na vervanging van de bobine maar het is nog niet opgelost...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143633Bericht Rutger-peer »

deutz schreef:Rutger, zagen zal niet gaan! is gehard staal, wordt dus afslijpen!! (oioi)
gr.Jan.


Dacht dat ik ze toch heb afgezaagd met een ijzerzaag, maar wellicht ook wel met en slijper ;). Feit blijft dat je 'm wel doormidden krijgt links- of rechtsom ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143640Bericht Rudi »

R4F6GTX Automaat schreef:
renault4f4 schreef:@ paul,

Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
Nee, doet het nog steeds, iets minder na vervanging van de bobine maar het is nog niet opgelost...
Je zou toch bijna gaan denken dat de uitlaat lekt of een restrictie in een slangetje niet goed zit.
Als je met 50 in zijn 4 rijdt, wat ik ook graag doe, dan rijdt de wagen in een laag toerental.
Als je dan plots veel gas geeft, sputtert hij dan tegen, of komt ie dan langzaam op gang?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143658Bericht R4F6GTX Automaat »

O wacht, ik ben in de war met de andere R4; de F6 blijft schokken, de GTL doet het prima. Bij 45 in z'n 4, gaat goed. Ruimere sproeier erin (1mm) en watermist injectie erbij en het loopt prima, zelfs lekker zuinig met 1 op 21,6 bij heel rustig rijden en 1 op 17,5 bij lekker pittig scheuren... Gebruikt ongeveer een halve liter water op een tank benzine. Ik wil nu streven naar andersom.....
Als je wilt accelereren in de 4 als je 50 rijdt heeft er niet veel mee te maken want daarvoor heeft een R4 gewoon te weinig koppel om dat te kunnen. Gewoon terug naar 3 (of 2) en het gaat prima.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143676Bericht Rutger-peer »

Toevallig hortte en stootte die van mij ook wat. Na inspectie bleek de voet van de carburateur (weer) krom te zijn. Heb mijn andere carburateur (overigens met acceleratiepomp) er op gezet (vantevoren goed gevlakt) en voilá, loopt als een zonnetje. Ik zou zeggen: kijk eens hoe krom die van jouw carb. staat, als ie krom staat zuigt ie daar valse lucht aan met matig lopen als gevolg. Vlakken kun je gemakkelijk doen met een glasplaat waar je waterproof schuurpapier (met water) op legt, dan achtjes draaien met de carb. tot ie vlak is (Paul, dat weet jij vast wel, maar ook voor de mensen die dit topic ooit terug lezen, wellicht zinvol :)).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143680Bericht R4F6GTX Automaat »

Zeker zinvol ! Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143681Bericht Rudi »

Watermist injectie, vertel...
Hoe ziet er dat uit, met een spray dop en pompje in de auto...
Foto misschien...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143687Bericht Bertje »

Ben ik ook wel benieuwd naar, heb wel vaker gehoord van zo'n waternevel en dat het je verbruik zou drukken, maar dacht altijd dat het een sprookje was. Wat is het verschil met door de mist rijden, want daar wordt je auto toch ook niet zuiniger van?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143689Bericht Rudi »

Als het mist, dan zit er veel zuurstof in de lucht en is de luchtvochtigheid ook beter, hierdoor kan een auto beter presteren en ook zuiniger rijden.
Maar waar plaats je zo'n injector en hoe maak je die zelf?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143694Bericht R4F6GTX Automaat »

Zoek zelf maar, Youtube staat er vol mee
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie