Ratel in 1400 blok

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141313Bericht Bertje »

Mijn F4 is sinds een paar maanden weer op de weg, met vers gelast chassis en 1400 blok uit een oer-5 automaat. Dit blok had een paar jaar stil gestaan en loopt op zich goed, maar nog niet helemaal zoals ik het hebben wil. Met name als het blok lekker traag stationair loopt zit er een rateltje in, alsof er een kiezeltje door het blok spingt. Ook maakt het blok op kruissnelheid aardig wat herrie (in elk geval meer dan mijn F6 die nog z'n originele 1100 blok heeft). Ik vermoed dat het de distributieketting is, of de spanner. Iemand tips hoe ik kan checken dat dit inderdaad het probleem is (graag minder ingrijpend dan "vervangen en kijken of het probleem weg is" ;-) En die extra herrie van zo'n 1400, is dat normaal? Ik weet helaas geen voorgeschiedenis van dit blok, dus ook niet hoeveel km hij heeft gelopen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141335Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een 1400 blok uit een R5 automaat, en mij viel ook geratel op. Ik weet natuurlijk niet of het hetzelfde geluid is, maar zoals je het beschrijft lijkt het wel op. Ik ben er ook van overtuigd dat het de ketting is, en volgen mij is het normaal. Tenminste, ik heb een jaar of 5 geleden het blok eruit gehaald om de kettingspanner te vervangen, en dat heb ik ook gedaan maar de oude zag er nog prima uit, en met de nieuwe is geluid nog hetzelfde.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141340Bericht R4F6GTX Automaat »

Maakt het verschil als je de koppeling intrapt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141342Bericht Bertje »

@Willem: dat is dan hetzelfde type blok. Zou het kunnen dat ergens een kanaaltje verstopt zit waardoor de ketting te weinig smering krijgt en daardoor gaat rammelen? Is maar een gokje, hoor, enig idee hoe/waar dat te checken?

@Paul: volgens mij is die rammel er ook met ingedrukte koppeling, ik zal dat morgen eens checken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141356Bericht Bertje »

Heb het net getest, de rammel is er niet bij koude motor, zowel met als zonder ingedrukte koppeling. Ik heb de wagen laten warmdraaien tot de bovenste radiatorslang warm werd, maar dus niks gehoord. Ik ga morgen weer een flink eind met de wagen rijden (zodat-ie écht warm is), ik zal het dan nog eens checken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141373Bericht Bertje »

Ratel is er bij warme motor, zowel bij ingedrukte koppeling als met koppeling los. Dus ketting?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141545Bericht hankleinjan.nl »

Wellicht distributiespanner? Heb ik gehad met de kettingspanner van de distributieketting. Nylon glijblokje was versleten en je hoorde het geknikker alleen bij warme motor.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141571Bericht Bertje »

Zou goed kunnen, is dit te controleren en vervangen met motor ingebouwd? Ik neem aan de 4 bouten van de bak ik de voorbalk losmaken en de motor met een krikje wat voorover laten kantelen?

Ik ga eerst trouwens de poulie uitrichten. De poulie op de (langere) nokkenas is immers aangepast zodat-ie de R4 waterpomp kan aandrijven, maar hij is niet helemaal netjes gecentreerd toen de flens weer is vastgelast, misschien dat een dergelijk onbalans de distributieketting ook wat doet zweven en rammelen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141573Bericht Willem de Zwijger »

Of je bij die distributieketting kan zonder de motor uit te bouwen lijkt me onwaarschijnlijk, maar als het kan is het een geniale vondst. Ik heb destijds overwogen om een gat te slijpen in het schutbord om er van binnenuit bij te kunnen, maar toch de motor maar uitgebouwd. Tip: Als je het deksel er ooit af hebt, stop dan een lap in de gleuf naar de carterpan want daar heb ik toen een vulplaatje (wat achter de kettingspanner zat) in zien verdwijnen... kostte me een hoop geklooi (carterpan eraf) om dat ding terug te krijgen :cry:

Als dat uitrichten van de poeli niet lukt: je kunt het ook oplossen door de (toch al ver uitstekende as) nog verder te verlengen, en dan een R4 poeli achterstevoren erop te zetten (zo heb ik het gedaan, en het zit in ieder geval perfect gecentreerd).

Vraagje: had je al ontdekt dat je bij dat automaatblok een poreus bronzen lagertje in de krukas moet stoppen daar waar de prise-as binnenkomt? Ik had het niet door waardoor de boel nog een keer uit elkaar moest.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141591Bericht Bertje »

Nokkenas verlengen: wat, door wat revetten onder de poulie te leggen? Geniaal idee, ik heb nog een originele poulie liggen, is in elk geval het proberen waard.

Zo'n bronzen busje (big end lager?) zat er bij mij niet in, terwijl de 1400 toch geruime tijd in de F6 van mijn buurman heeft gelegen. Gelukkig wees Harrie Velthuis me hier op toen ik een topic starte over een lekkende nokkenaskeerring en daar wat foto's bij zette. Net als jij heb ik een R4 keerring erbij gezet omdat de orignele R5 keerring (dieper in het blok) kennelijk niet meer afdoende was (misschien ook doordat het blok een paar jaar stil had gestaan). En op aanraden van Harrie heb ik de bak er nog maar een keer onderuit gehaald om zo'n bronzen busje in het vliegwiel te tikken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141593Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb die nokkenas stomp verlengd door in Alu staf een gat te boren en vervolgens een asje van zoiets als uit mijn hoofd 5 cm lengte te draaien (ik heb zo'n hobby draaibankje van niks maar net goed genoeg hiervoor) en er dan een langere bout in te zetten. Als je wilt kan ik het schetsje nog wel op zoeken.

Dat lager is niet een big-end lager, dat lagert een drijfstang. Dit zal wel een prise-as lager heten. Heb je nooit vreemde trillingen en schudderijen gevoeld toen hij er nog niet in zat? Ik voelde ze heel soms, maar ze waren wel heel verontrustend...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 141595Bericht Bertje »

Heb zelf geen draaibank, denk dat ik dan toch die aangepaste poulie ga proberen te richten. Die heb ik toch al en dat is constructief misschien beter dan die toch al lange nokkenas nog langer maken. Ik heb trouwens niet met de wagen gereden toen dat prise-as lager er nog niet in zat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 142133Bericht Bertje »

Poulie dit weekend gericht, is tot op een halve mm gelukt. Ratel zit echter nog steeds in het blok, maar enkel bij zeer laag toerental (blokje staat stationair heel rustig). Maar gewoon mee gaan rijden dan?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 142140Bericht Willem de Zwijger »

Onze Engelse vriend Malcolm had een soortgelijke rammel in zijn 1400 motor (dezelfde distributieketting volgens mij), kijk, luister en huiver....
http://www.renault4.co.uk/images/engine-bell-noise.swf" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier de forum discussie
http://www.renault4.co.uk/forum/showthread.php?t=3527" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratel in 1400 blok

Bericht: # 142145Bericht Bertje »

Dus iets met oliedruk en/of een verstop oliekanaal, waarschijnlijk. Eens zien of je dat niet op één of andere manier kunt doorsteken, of anders maar eens wat ATF in het blok mikken om het eens goed schoon te spoelen, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie