Carterontluchting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Carterontluchting

Bericht: # 140663Bericht Sparkchaser »

Twee weken geleden eindelijk de door mij zo lang gezochte Fourgonette gevonden en gekocht. Het bouwjaar is 1973 en de aankoop was nogal een gok want hij liep niet. Na lang prutsen hem aan de gang gekregen en het viel mij op dat het motorcompartiment nogal onder de olie zat. Nou zag ik al een stuk tuinslang aan de carterontluchtingsplug op het kleppendeksel zitten en twee losse korte slangetjes bij de carburateur los bungelen.
De vraag is nu of deze slangetjes via een T-stuk of iets dergelijks aan elkaar vast horen te zitten, en ook heb ik ergens iets gelezen over een of ander reduceerklepje oid. Graag reactie van een deskundige die mij hier kan vertellen wat ik nodig heb en hoe ik de boel aan elkaar kan prutsen.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140664Bericht Rudolf2 »

Daar hoort inderdaad een T-stuk tussen, en in het slangetje van dat (nu fiktieve) T-stuk naar de onderkant van de carburateur een propje wat restrictor genoemd wordt. Daar is al minstens 1 topic over volgeschreven, dus wat zoekwerk zal wonderen doen...

Rudolf
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140672Bericht Sparkchaser »

Nou, ik word er toch niet veel wijzer door. Misschien iemand die een heel setje voor een normaal prijsje aan wil bieden? Er is voor de diverse bouwjaren ook veel verschillend spul gebruikt/te koop. Kan dit gewoon door elkaar gebruikt worden? Zijn er verschillende T-stukken en restrictors?
Die restrictor zal er niet voor niets zitten, of kan ik gewoon die slangetjes in een of ander soort verzamelbakje hangen?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140674Bericht Rudolf2 »

Ik heb bij breuk van dat T-stukje bij de lokale autodelenboer wat materialen geshopt: stukjes leiding en een niet passend T-stuk, dat met die stukjes leiding weer een mooi luchtdicht geheel oplevert.
In viewtopic.php?f=2&t=13633&start=15&hilit=restrictie" onclick="window.open(this.href);return false; wordt de maat van 0,9 mm genoemd. dit is ook makkelijk zelf te maken door een plastic tonnetje te pakken en daar een gaatje van 0,9 mm in te boren.
Foto kan pas als het weer licht is....

Rudolf
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140676Bericht deutz »

Gaatje van 1mm is volgens mij ook geen ramp, is toch gangbaarder dan 0,9 mm!!
Ik heb dat T-stuk van metaal gemaakt, breekt dus niet meer af!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140678Bericht Sparkchaser »

Kijk, daar kan ik wat mee. Laatste vraag: zit die restrictor in het slangetje naar het spruitstuk of zit hij in het slangetje naar de carburateur? (Ik neem tenminste aan dat hij niet in het slangetje van het kleppendeksel zit, omdat daar de druk vandaan komt.) Bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140699Bericht Rudolf2 »

In het slangetje naar het spruitstuk dus.

Rudolf
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140755Bericht Sparkchaser »

Heb ik nog iets dat met hetzelfde (opgeloste)probleem te maken lijkt te hebben. Het motortje heeft lang niet gelopen en nadat ik hem eindelijk aan de gang heb gekregen, komt er als hij lekker warm is een lekker rookpluimpje uit de tuinslang op het kleppendeksel, maar als ik het T-stuk op de carb heb aangesloten zal dat wel geen probleem meer zijn. Maar, nu zie ik als de motor warm is dat er uit een gaatje aan de achterkant van het blok (cabine kant), net onder de kleppendeksel pakking, ook een straaltje rook spuit! Waarom is dit? Hoort dit en kan het kwaad?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140785Bericht Tweety »

't hoort zoieso niet ! is het rook of is het stoom..? als het stoom is kan het zijn dat het pakkinkje van het afdekplaatje aan de achterzijde van de kop is doorgeslagen, dat is niet zo erg... anders lekt de klpedekselpakking een beetje, dat is ook niet zo erg, maar volgens mij hoort er niet echt rook onder het klepdeksel vandaan te komen, dus dat zou eventueel wel een probleem kunnen zijn...
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: Carterontluchting

Bericht: # 140790Bericht Sparkchaser »

Het is ongeveer dezelfde soort rook als uit de slang van de kleppendeksel ontluchting, alleen het gaatje waar het uitkomt is kleiner. En het komt niet uit de kleppendekselpakking en ook niet uit dat vierkante plaatje daaronder, maar er lijkt wel een rond borstje met een gaatje of misschien een membraampje, onder (ongeveer 1cm) het pasvlak tussen kleppendeksel en cylkop, waar bij gasgeven een pluim uitkomt. Ik kan het niet helemaal goed zien maar met een zaklamp erop gericht staat er toch nog een aardige druk op bij gasgeven. Wat kan dat nou weer zijn?
Plaats reactie