Re: winter: verwarming
Geplaatst: do jan 10, 2013 10:54 am
Gisteren even langs geweest bij een kleinere Renault garage in de buurt. Zo eentje waar nog gezocht wordt naar de oorzaak van een probleem. De garagist heeft even mee gereden om te horen wat het geluid was en ik heb hem verteld wat ik hier ook al gemeld heb. Hij was direct vrij zeker dat het de cardan rechts voor was (waar de rubber dus een beetje stuk is). De cardan kan blijkbaar op verschillende manieren stuk gaan. Het sterk bonkend geluid bij bochten nemen dat de meesten hier kennen krijg je als de koppelstukjes echt veel speling hebben. Volgens hem kan dat heel snel gaan als er zand en dergelijke in de koppelstukjes komt. Bij mij was het een tweede vorm van slijtage. De rubber scheurt en al het vet gaat er mondjesmaat uit zonder dat er echter veel vuil in kan. Dat kan kloppen want je moet de rubber echt open trekken om te zien of ie stuk is. De koppelstukjes werken dan zonder smering en worden warm. Dat geeft het eigenaardige geluid. Hij vergeleek het met het geluid dat je krijgt als je op een draaibank te veel aan zet. Daar lijkt het inderdaad héél erg op. Als je er niets aan doet krijg je door slijtage na een tijdje het bonkend geluid.
Daarna de wagen even op de brug gezet om te zien of er al veel slijtage zat op de kardan. Dat viel mee volgens de man. Waarschijnlijk op te lossen met een nieuwe hoes en goed smeren. Ineens maar een afspraak gemaakt om dat te laten doen zodra hij de stukken binnen heeft. De remflexibels vooraan ook maar ineens mee bestelt.
Naar de handrem ging ie ook eens kijken. Hij dacht aan een verkeerde regeling bij het afstellen van de remschoenen. Ze zouden beide afgesteld moeten worden door de afstelnokken naar beneden te draaien. Doe je dat fout zou je het verschijnsel krijgen dat ik heb; als de handrem terug los gezet wordt grijpt het rempedaal hoger aan.
Over de smurrie op het linkse wiel had hij wel een idee vertelde ie maar daar moest nog meer voor gecheckt worden. Was niet ernstig. Een slecht wiellager gaf volgens hem geen smurrie naar buiten.
Best wel interessante info. De man heeft wel wat een zwak voor oldtimers vermoed ik, een beetje heimwee naar de niet-elektronische tijd.
Een van de dagen gaat de wagen binnen en hoop ik dat het probleem opgelost is. Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten, Bart
Daarna de wagen even op de brug gezet om te zien of er al veel slijtage zat op de kardan. Dat viel mee volgens de man. Waarschijnlijk op te lossen met een nieuwe hoes en goed smeren. Ineens maar een afspraak gemaakt om dat te laten doen zodra hij de stukken binnen heeft. De remflexibels vooraan ook maar ineens mee bestelt.
Naar de handrem ging ie ook eens kijken. Hij dacht aan een verkeerde regeling bij het afstellen van de remschoenen. Ze zouden beide afgesteld moeten worden door de afstelnokken naar beneden te draaien. Doe je dat fout zou je het verschijnsel krijgen dat ik heb; als de handrem terug los gezet wordt grijpt het rempedaal hoger aan.
Over de smurrie op het linkse wiel had hij wel een idee vertelde ie maar daar moest nog meer voor gecheckt worden. Was niet ernstig. Een slecht wiellager gaf volgens hem geen smurrie naar buiten.
Best wel interessante info. De man heeft wel wat een zwak voor oldtimers vermoed ik, een beetje heimwee naar de niet-elektronische tijd.
Een van de dagen gaat de wagen binnen en hoop ik dat het probleem opgelost is. Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten, Bart