Pagina 5 van 5

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 10, 2013 10:54 am
door BVDP
Gisteren even langs geweest bij een kleinere Renault garage in de buurt. Zo eentje waar nog gezocht wordt naar de oorzaak van een probleem. De garagist heeft even mee gereden om te horen wat het geluid was en ik heb hem verteld wat ik hier ook al gemeld heb. Hij was direct vrij zeker dat het de cardan rechts voor was (waar de rubber dus een beetje stuk is). De cardan kan blijkbaar op verschillende manieren stuk gaan. Het sterk bonkend geluid bij bochten nemen dat de meesten hier kennen krijg je als de koppelstukjes echt veel speling hebben. Volgens hem kan dat heel snel gaan als er zand en dergelijke in de koppelstukjes komt. Bij mij was het een tweede vorm van slijtage. De rubber scheurt en al het vet gaat er mondjesmaat uit zonder dat er echter veel vuil in kan. Dat kan kloppen want je moet de rubber echt open trekken om te zien of ie stuk is. De koppelstukjes werken dan zonder smering en worden warm. Dat geeft het eigenaardige geluid. Hij vergeleek het met het geluid dat je krijgt als je op een draaibank te veel aan zet. Daar lijkt het inderdaad héél erg op. Als je er niets aan doet krijg je door slijtage na een tijdje het bonkend geluid.
Daarna de wagen even op de brug gezet om te zien of er al veel slijtage zat op de kardan. Dat viel mee volgens de man. Waarschijnlijk op te lossen met een nieuwe hoes en goed smeren. Ineens maar een afspraak gemaakt om dat te laten doen zodra hij de stukken binnen heeft. De remflexibels vooraan ook maar ineens mee bestelt.
Naar de handrem ging ie ook eens kijken. Hij dacht aan een verkeerde regeling bij het afstellen van de remschoenen. Ze zouden beide afgesteld moeten worden door de afstelnokken naar beneden te draaien. Doe je dat fout zou je het verschijnsel krijgen dat ik heb; als de handrem terug los gezet wordt grijpt het rempedaal hoger aan.
Over de smurrie op het linkse wiel had hij wel een idee vertelde ie maar daar moest nog meer voor gecheckt worden. Was niet ernstig. Een slecht wiellager gaf volgens hem geen smurrie naar buiten.
Best wel interessante info. De man heeft wel wat een zwak voor oldtimers vermoed ik, een beetje heimwee naar de niet-elektronische tijd.
Een van de dagen gaat de wagen binnen en hoop ik dat het probleem opgelost is. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 10, 2013 12:07 pm
door Rudolf2
Goede vorderingen en gefeliciteerd met het vinden van een goede garage!

Rudolf

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 10, 2013 2:10 pm
door RVIER
@ Bart,

misschien moet je de aandrijfassen na het vervangen van de hoes links en rechts verwisselen. Immers de draairichting keert dan om evenals de loopvlakken. Heb je geen last van eventuele beschadigingen :-) en weer als nieuwe aandrijfassen (de eventuele speling blijft natuurlijk wel).

als je een aandrijfas hebt uitgebouwd, hoef je alleen maar de bak aan de voorzijde los te halen en de motor wat te verdraaien om de as aan de andere kant te demonteren.

succes

vr gr Fons

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 17, 2013 10:53 am
door BVDP
Sinds gisteren terug aan het rijden met de 4. Ik had in mijn onderdelen gezocht en jawel, er zat nog een goede cardan in. Soms heeft mijn geheugen nog opmerkelijke prestaties of zou dat toch selectief zijn zoals mijn vrouw beweerd (ehh) ?Ik heb de cardan in de wagen gelegd voor het geval er toch wat veel speling op bestaande zou zitten.
Omdat ik enkele dagen moest wachten voor de 4 naar de garage kon, heb ik de cardanhoes die stuk was ingekort, de cardan vol cardanvet geduwd en de hoes terug vast gezet. Het geluid daarna niet meer gehoord dus was ik ook wel overtuigd dat de garage het bij het rechte eind had.
Dan wagen binnen gedaan. De cardan is vervangen door mijn reserve omdat die beter was.
Verder zijn de flexibels van de voorste remmen vervangen omdat ik gemerkt had dat de rechtste tegen het plaatwerk had geschuurd en al flinke slijtage vertoonde.
Ook gevraagd om even wat te bekijken. Het vuil op het linkse voorwiel en het feit dat, nadat je de handrem op en af zettte, de rem enkele kilometers hoger aan greep had eenzelfde oorzaak. De handremkabel links bleef wat hangen. Die is gereinigd en goed gesmeerd en het probleem is inderdaad verholpen. Moet ik nog eens in detail bekijken hoe dat precies kan.
Ook naar de carburateur is gekeken. Ik heb nogal eens last van een vapor lock. De oorzaak daarvan niet echt gevonden. Het was de afgelopen dagen ook geen weer om de motor eens goed warm te rijden.Wel een opmerking gekregen dat er speling zit op mijn gasklepas maar dat wist ik al. Ik heb er onlangs een andere Zenith 32 IF7 voor gekocht maar die bleek achteraf nog slechter. Dat is allemaal financieel terug geregeld maar ik blijf dus zoeken naar een goede carburateur. Ondertussen ook een gerucht gehoord dat iemand ze herstelt maar daar moet ik nog achter aan.
Toen ik de wagen na mijn werk ging ophalen, leek iedereen hem wel te kennen. Ondanks de mass'a sneeuw was er geen spoor van zout of sneeuw op te zien. Hij heeft dus 2 dagen binnen gestaan in de garage. Leuke ervaring deze garage. Daar ga ik nog gebruik van maken.
Voorlopig bolt de R4 dus weer zonder zorgen :D

groeten, Bart

Re: winter: verwarming

Geplaatst: do jan 17, 2013 4:29 pm
door Rob4tl
Ha Bart,

Oud Turnhout is niet zo ver van Eindhoven. Ik heb nog een carburateur liggen die mogelijk beter is en voor weinig geld weg mag. Mocht je een keer deze kant op willen komen laat me dat dan weten.

Groet, Rob

Re: winter: verwarming

Geplaatst: vr jan 18, 2013 10:02 am
door BVDP
Rob4tl schreef:Mocht je een keer deze kant op willen komen laat me dat dan weten.
Dat doe ik. Staat genoteerd.

groeten, Bart