lekkage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: lekkage

Bericht: # 140274Bericht Tweety »

Mocht je de voorruit blijven verdenken dan is het als het een massieve ruit is een koud kunsje om 'm eruit en weer in te wippen natuurlijk, maar lekkage bij stilstand lijkt mij niet erg waarschijnlijk uit die bron... wel evt. met de druk van de rijwind... waarschijlijker is het ventilatie rooster en de bevestiging van zowel het binnen als buiten scherm.
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lekkage

Bericht: # 140282Bericht BVDP »

Ik had lekkage van de voorruit, ook bij stilstand. Het water dat van het dak komt kwam bovenaanlinks de ruit onder de raamrubber terecht. Van daar zoekt het een weg en kwam het binnen onderaan de rubber terug te voorschijn. Het lek zat in de bovenhoek van het raam. Ik heb eerst de rubber met en rubberen hamer zo ver mogelijk naar binnen getikt. Dat scheen te helpen maar gedaan was het niet. Dan de raam van binnenuit terug naar buiten gedrukt maar er niet uit. Bovenaan een sanitaire kit in gespoten en terug getikt. Probleem was opgelost.
Water langs de deuren krijg ik niet binnen. Ik heb nieuwe rubbers zitten en die doen dus prima hun werk.
Water onder mijn matten is er ook niet. Ik heb boven op de rubberen mattten nog matten van Der Franzose liggen. Ik heb altijd de indruk gehad dat er ook kondensvorming is dat onder de rubber mat terecht komt. Er is weinig ventilatie daar onderaan, veel koude oppervlakken en, zeker dit seizoen, veel vocht. Ideaal voor kondens dus. Bovenop mijn matten zie ik soms ook dagen lang vocht blijven liggen dat van schoenen komt. Eens het er is gaat het dus niet vanzelf meer weg. Wat extra isolatie door de bijkomende mat kan dan een wereld van verschil maken.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: lekkage

Bericht: # 140288Bericht Rudi »

Ik heb eerst een gaatje gemaakt onder de hielsteun (heel-to-tow) bij het gaspedaal, nu lijkt het net of mijn airco water verliest...
Daarna heb ik de naden nog eens na gelopen en afgekit.
Ik kan geen condens ontdekken of vocht dat via de raamsponning binnen komt.
Mijn balk links op het driehoekje had water dus zal de naad buiten tussen schutbord-bout-spatscherm niet geheel waterdicht zijn geweest.
Zodra het droog is ga ik die nog eens extra behandelen met strijkit vanuit de wielkast.

hartelijk dank voor de vele reacties en het meedenken, op naar de volgende hoosbui...

Groet, Rudi
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: lekkage

Bericht: # 140295Bericht Rudi »

Zo, van de natte voeten ben ik af.
Het gaatje in de bodem heeft het vloertje nagenoeg droog gelekt
en de kitnaden tussen het spatbord en het schutbord zijn nu definitief dicht.

Dat wordt niet meer schaatsen in de winter :wink:

De voorruit is ook dicht, zowel buiten als binnen komt er niets doorheen.
De eerst volgende rit (als ik weer geld heb voor benzine) kan ik de boel weer even lekker opstoken om aanwezig water/condens weg te werken.
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: lekkage

Bericht: # 140329Bericht froufroum »

Je hebt niet toevallig foto's gemaakt van de plekken die je behandeld hebt?
Ik heb hetzelfde euvel, maar dan aan de passagierskant. ( de vorige eigenaar had het probleem ook want de hele vloer was daardoor weggerot)

Ik weet dat het in de hoek schutbord/spatbord zit bij mij dus als je toevallig een foto hebt? (nw)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: lekkage

Bericht: # 140363Bericht Rudi »

Hallo froufrom,

Ik heb een nieuw en een bestaand spatbord opnieuw geplaatst,
hierdoor moest ik de oude kit op het driehoekje verwijderen en nieuwe aanbrengen.
Waarschijnlijk zijn de 2 schroeven die door het schutbord zitten de lekkage schuldigen.
Ik heb de spatborden vanuit de wielkas behandeld met Nomi strijkkit
en de driehoekje-spatbord voorzien van een nieuwe naad.
Nu wil ik de binnenzijde bij de voetenbak,
dus thv de schroeven nog behandelen met siliconenkit, bv Soudal van de Hornbach.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: lekkage

Bericht: # 140365Bericht RVIER »

Dames, heren ook,

De lekkege is vervelend (en daar moet je ook wat aan doen) maar niet de belangrijste reden voor het doorrotten van de bodem.
Dat zijn namelijk de rubber matten en de antidreunlaag onder de mat. Ik rijd nu twee jaar rond zonder matten, antidreunspul en enkele geboorde gaten in de vloer. Heb de boden een keer helemaal kaal gemaakt en daarna geverfd met tenco zwart (geen asfalt gedoe). Omdat de bodem niet eindeloos nat blijft roest er niets meer :-).

Ik las laatst ergens: Het is niet erg dat er water inkomt als het er maar weer snel uitkan

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: lekkage

Bericht: # 140368Bericht Rudi »

Dat klopt Fons,

Ik had ook een schoongemaakte bodem met dank aan Yellowsub.
Die heb ik afgelopen zomer ingesmeerd met lijnolie,
nadat ik hem zwart had gespoten.
Geen roest te bekennen,
de gaatjes in de bodem en de mat erover heen.
Plaats reactie