slang naar inlaatspruitstuk

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138845Bericht Remkault »

Vanaf de carburateurinlaat (Zenith IF) net onder het luchtfilter gaat er 1 slang naar het kleppendeksel, en 1 slang naar het inlaatspruitstuk. Deze laatste slang is goed doorgankelijk (ook het plastic "vernauwinkje"), maar door de doorgang naar het spruitstuk krijg ik geen lucht geblazen.
Kan iemand mij vertellen waar deze slang voor dient, en hoe ik de doorgang naar het inlaatspruitstuk open kan krijgen?

groet Remkault
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138853Bericht Bertje »

Das de carterontluchting, om dampen die in je carter ontstaan de verbrandingskamers in te trekken en er daar nog iets nuttigs mee te doen ipv ze zomaar de buitenlucht in te blazen. Volgens mij is dat een gewone slang (rubberachtig spul, zit gewoon geklemd), dus zonder vernauwingen. Waarom-ie bij joui verstopt is zou ik niet weten...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138858Bericht Tweety »

He Bert hij heeft 't over dat andere slangetje.... eh waar dient 't ook alweer voor... restrictie zit er in , das mooi ! wat voor een motor ? ik heb wel eens gehoord dat op een 850 dat ding dicht zit... ik neem trouwens aan dat het een zuigende werking heeft op de rest van de de slang voorbij de restrictie, dus dan zal 't wel een deel van de carterdamp mee de verbrandingskamer in... ach ik weet 't niet... ik heb bij mij noog geprobeerd om het spruitstuk in te blazen ook... (krijg m'n mond er niet tussen..)
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138862Bericht Remkault »

precies, die slang. Die andere is de ontluchting van het kleppendeksel. Als je hem bij de carburateur lostrekt past het hoofd beter... :) Ben benieuwd.... Als ik van bovenaf in het spruitstuk kijk dan zie ik ook geen gaatje ofzo, maar misschien is het maar speld-dik..., en zie ik het daarom niet.
Het gaat over een 854 cc blok.

groet, Remkault
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138863Bericht Bertje »

Inderdaad, mijn fout. En ik had nog wel 2x gelezen voordat ik antwoord gaf :-?
Bij een 1100 zit daar een restrictie in (dus dat ding zit net niet dicht); da's een of ander plastic busje.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138867Bericht Rudi »

Bij mijn eerste F4 met 845 cc, was die slang afgeklemd.
Als je dat niet doet gaat je motor heel raar lopen.
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138868Bericht Remkault »

Helemaal dichtgeklemd? Maar dat zou betekenen dat ie er voor niets zit..... kan ik haast niet geloven..
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138883Bericht Rudi »

IK zal eens gaan zoeken naar foto's , maar er is hier vast iemand op het forum die en een 845 cc heeft en een camera.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138885Bericht Willem de Zwijger »

Ik ken de 845 motor niet, maar zo te lezen zit het soortgelijk als bij de 1100 motor. Die slang die naar het spruitstuk loopt en waar de restrictie in zit heeft als doel om de olie / sludge die meekomt met de carterdamp af te zuigen. Als die slang wel goed "doorgankelijk" is maar je er geen lucht door krijgt als hij gemonteerd zit op het spruitstuk zou ik met een scherpe dunne naald proberen of dat gaatje soms dichtgeslibd zit en hem open proberen te krabben. Of voorzichtig boren.

Je kunt ook met lopende motor dat slangetje bij het spruitstuk lostrekken, dan moet hij raar gaan lopen (hoge toeren) want dat is een enorm gat voor valse lucht (daarom zit die restrictie erin, om de hoeveelheid valse lucht tot een minimum te beperken).
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138892Bericht Remkault »

het moet een heel klein gaatje zijn, want een naald krijg ik er niet doorheen. Kleiner dus dan het gaatje van de restrictie..... is dat logisch? Snap het nog niet goed :cry: . Op m'n andere R4 (1100) loopt het slangetje van de carburateurvoet naar de ontsteking ...... een heel andere functie dus dan bij de 845 met Zenith 28 IF.
gr, Remkault
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138895Bericht kneul0 »

het slangetje van de carburateurvoet naar je ontsteking is voor je vacuum vervroeger dus een heel ander slangetje.
die van de carterontluchting zit ook op de 1100 met een T-stukje naar je spruitstuk , kleppendeksel en carburateur.

groet leon
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138920Bericht Tweety »

Remkault schreef:het moet een heel klein gaatje zijn, want een naald krijg ik er niet doorheen. Kleiner dus dan het gaatje van de restrictie..... is dat logisch?
Kan het zijn dat het misschien een hoekje omgaat...?
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138932Bericht Remkault »

om een hoekie....da's een goeie ....weet iemand het antwoord?
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 138983Bericht froufroum »

Misschien heb je wat aan deze foto's toen ik mijn F4 met 845cc kocht.
(als het over de slang gaat die je bedoeld)

De slang(groen) naar het 90-graden pijpje(rood) zat los toen ik mijn F4 kocht overigens.
Ondertussen zit het weer vast, weet alleen niet wat en hoe de garage het gedaan heeft.
Het loopt niet merkbaar anders nu hij aangesloten zit moet ik eerlijk zeggen.


http://img19.imageshack.us/img19/1903/r41x.jpg
http://img62.imageshack.us/img62/4259/r42g.jpg
http://img826.imageshack.us/img826/5286/r43b.jpg
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: slang naar inlaatspruitstuk

Bericht: # 139001Bericht Remkault »

zie ik het nou goed dat er aan het inlaatspruitstuk niets aangesloten is en dat de groene slang in de lucht eindigt (afgedopt misschien?) In welke slang zit het "reduceerplasticje" ?
Plaats reactie