Pagina 1 van 1

ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do aug 23, 2012 1:00 pm
door Fransoos
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de onsteking moet afstellen van een tl. Staat 1 merkteken op het vliegwiel en een soort pijltje op de bak.
Nu heb ik die tegenovermekaar staan en dan de de punten net op openen gezet.
Maar volgende mij is dat niet goed hij smoord bij weg rijden en heeft vermogen te kort.
Wie weet raad.

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do aug 23, 2012 4:18 pm
door Marcel77
Kom as zondag naar de BBQ,thema is de ontsteking van de R4.

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do aug 23, 2012 7:15 pm
door Fransoos
ik heb alleen de aantal mm vanaf me bdp markeering nodig.
Dus hoeveel mm vaste voorontsteking hij moet hebben de rest lukt wel

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do aug 23, 2012 11:45 pm
door Bertje
Haynes pag 85: 845cc motor: 5-7 graden (9-11 mm) voor BDP

Ik neem aan dat je een voltmeter gebruikt om te checken of je punten ook wel exact sluiten? En dat je rekening houdt met de speling in het mechaniek (je moet de verdeler dus linksom draaien bij het afstellen).

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: vr aug 24, 2012 10:26 am
door Fransoos
Ik heb een dwell meter en een srobpscoop lamp dus we gaan het proberen

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: za sep 01, 2012 5:33 pm
door Fransoos
De ontsteking vandaag afgesteld loopt als een zonnetje meteen co etc afgesteld alleen de carterpanpakking oplossen. Deze lekt nogal.

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: wo okt 10, 2012 7:17 pm
door Jakke
Ik zit ook al een tijdje te piekeren welke voorontsteking best is voor de 850cc (let wel er is verschil tussen vóór 1982 en na 1982: van 6° naar 4° voor BDP). Vroeger was er op dit forum een topic "Optimaliseren van het rijgedrag van de R4", en het ging er om dat door de moderne benzine (sinds ca 2006) er meer voorontsteking nodig is (volgens Hans V. dacht ik 3° - 8°) omdat moderne benzine trager ontsteekt (bijvoeging ethanol). Mijn 850 staat nu op 14°; dat loopt best o.k., maar ik ben nog niet tevreden en moet nog meer experimenteren met toch wat minder. Wie heeft hier nog ervaring mee?

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: wo okt 10, 2012 8:06 pm
door Remkault
het item heet "optimaliseren van het rijgedrag (motor)", van Hans Vooijs. Als je dat intypt komt het goed... FF een ander vraagje... hoe meet je dat het precies 14 graden is?

groet, Remkault

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do okt 11, 2012 7:37 pm
door Jakke
Ik ben de gelukkige bezitter van een stroboscoop met instelwiel voor de voorontsteking (van het merk Gunson): ik draai aan deze knop tot het merkteken op het vliegwiel (= BDP) tegenover de vaste aanduiding staat. Dan lees ik op de stroboscoop (draaiknop) het aantal graden voorontsteking af. Zeer handig, maar niet zo goedkoop (ik meen ca. 150€). In principe kan ik daar ook bij verschillende toerentallen de graden voorontsteking mee bepalen (mét of zonder vacuümvervroeging). Je zou zo ook kunnen achterhalen of de voorontsteking van de verdeler nog in orde is.

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: do okt 11, 2012 7:44 pm
door Jakke
Het gaat om deze stroboscoop:
http://www.autogereedschap.com/a-258295 ... op-strobe/" onclick="window.open(this.href);return false;
(je kan de link in je browser plakken)

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: zo jan 13, 2013 10:57 pm
door Fransoos
ik heb hem nu op 11mm voor bdp staan zoals vroeger geadviseerd werd.
Maar haalt met een 32mm carb nu 110 op de teller, met een klein beetje choke 120.
Ik wil een grotere sproeier monteren en onsteking beter afstellen maar weet niet naar welke maten of aantal gr?
Iemand al ervaring met een 850cc?

Re: ontsteking afstellen 850cc

Geplaatst: ma jan 14, 2013 8:47 pm
door Jakke
Er is hierover veel geschreven onder: "optimaliseren van het rijgedrag (motor)
". Zeker op blz. 9 e.v. zal je veel vinden. Ik heb mijn 850 geboord naar 130 (1,3mm) met het speciale boorsetje dat je hiervoor kan kopen (adres: zie topic)!