voorrem blijft hangen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Marc B
Berichten: 32
Lid geworden op: zo jan 20, 2002 2:00 am
Locatie: Brummen

voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138095Bericht Marc B »

Het probleem: ik heb een R4 GTL van '85 staan waarvan de linker voorrem aanloopt. Ik heb het idee dat de remklauw/ remvoering niet voldoende terugveert. Als ik namelijk de remvoeringen met een schroevendraaier enigzins terug duw, loopt het veel minder aan, maar na eenmaal op de rem trappen is het euvel weer terug (en wee een schurend geluid hoorbaar) .

Zelf heb ik geen idee hoe het mechaniek in elkaar zit. Weliswaar heb ik zo'n mooie Haynes Owners Workshop Manual, maar daar zie ik alleen plaatjes van trommelremmen.

Graag jullie advies over het verhelpen van dit euvel.

Groeten van Marc
pcars
Berichten: 199
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 12:26 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138096Bericht pcars »

Het kan zijn dat je blokken zelf blijven hangen.
Klauwen losmaken en remblokken eruit, de geleiders en de blokken goed schoonmaken met bv staalborstel kijken of de blokken makkelijk weer passen, alles in bv kopervet zetten en weer monteren.
Dan kijken of rem vrij loopt anders heb je kans dat je remzuiger zelf vast zit, maar dat wordt reviseren en das wat ingewikkelder.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138138Bericht RVIER »

@ marc B

Mogelijk kijk je met je oren :D want in mijn Haynes staan de schijfremmmen (Girling en Bendix) op pagina 280 aanvulling.

Er zijn doorgaans twee problemen mogelijk:
1) De klauw zit erg stroef in de houder->>demonteren goed schoonmaken en weer monteren met kopervet.
2) De zuiger gaat stroef in de cilinder -->demonteren, voorzichtig rubber hoes rond de zuiger losnemen. Met een stuk in hout in de klauw (om doorschieten van de zuiger te voorkomen) voorzichtig op de rempedaal duwen zodat de zuiger naar buiten komt. Goed schoonmaken met remvloeistof en zuiger weer naar binnen duwen. Enkele malen herhalen.
daarna weer monteren etc

Als je geen/weinig ervaring hebt met remmen doe het dan maar niet alleen. Het gaat immers om de remwerking van je koets.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138144Bericht Rutger-peer »

pcars schreef:alles in bv kopervet zetten en weer monteren.
Kopervet tussen bewegende delen? Ik meende dat dat altijd not-done was.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 464
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138147Bericht ervaar.R4 »

Rutger-peer schreef:
Kopervet tussen bewegende delen? Ik meende dat dat altijd not-done was.
Kopervet tussen remschoen en trommel lijkt me inderdaad niet bevorderlijk voor de werking, nee :lol:

Op delen die moeten glijden of schuiven werkt het wel perfect...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138149Bericht dick holtrop »

meestal zit er een roestrandje in de cilinder waar de zuiger in beweegt. tussen het rubbertje in de cilinder en de manchet.

hierdoor beweegt de cilinder niet meer terug. en blijven de remblokken tegen de schijf plakken.

1 oplossing

alles uitelkaar en schoonpoetsen.

bij montage moet je speciaal vet gebruiken (rubbers cilinder).

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: voorrem blijft hangen?

Bericht: # 138184Bericht Daan »

Heb het ook enkele malen gehad. Zelfs een keer de ANWB moeten laten komen omdat ik op de snelweg niet harder dan 50 meer kon en na stilstand niets geen meter meer.

Wat de beste ANWB man zei dat er waarschijnlijk gruis in de leidingen zat. Hierdoor geeft ie niet meer 'retour' bij pedaal los . Wat hij deed was even de betreffende cilinder flink ontluchten/laten bloeden om de ergste rotzooi er uit te spoelen.

De vuiligheid wijtte? hij aan oude olie, oude vaste leidingen en oude flexibele leidingen.

Heb toen de flexible leidingen vervangen en de olie goed doorgespoeld, sindsdien geen problemen meer.

Daan
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Plaats reactie