Het spoort niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139481Bericht Hakker »

De plaatjes zijn identiek (no 3), omdat de oude nergens meer te bekennen zijn. Ik heb niet het idee dat het scherpe bochtengedrag aan de vulplaatjes ligt, want dat was zonder vulplaatjes ook al zo.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139494Bericht Tweety »

Scherp bochten gedrag komt normaal door of negatieve camber van de achter wielen (onder dichter bij elkaar dan boven..) over (te) weinig uitspoor van de voorwielen (hoewel dat ook slecht rechtdoor wil...) de vraag van de vulplaatjes kwam voort uit het statement over de verschillen in voor camber die je zag...
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139515Bericht Hakker »

Net even een ritje over nat wegdek gedaan en het zweet brak me uit. Het rijgedrag lijkt wel steeds slechter te worden. Afhankelijk van de bolling van de weg en het soort wegdek trekt ie bij optrekken naar links of rechts, waarbij je bij het schakelen donders moet opletten omdat dan je stuurcorrectie geneutraliseerd wordt. Ook zebra's, witte strepen en andere oneffenheden in het wegdek vragen om flink wat concentratie. Zometeen als ik tijd heb en het weer het toelaat maar eens het een en ander inspecteren. Dat de schokbrekers af zijn weet ik nu wel zeker, maar ik vraag me af of dergelijk spoorgedrag alleen daaraan is te wijten.
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139679Bericht Hakker »

D'r komt steeds meer geluid van de wielen. Ik denk nu echt dat de lagers eraan gaan. D'r moet een of ander ringetje op de aandrijfas heb ik ergens gelezen, en ik denk dat hier iets misgegaan is; ik rij vast zonder ringetjes...Wat voor ringetjes zijn dat? En nieuwe lagers plaatsen klinkt als gedoe. Is dat zo?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139680Bericht Tweety »

Dat is een beetje gedoe, maar d'r zijn mensen die het met huis tuin en keuken gereedschap kunnen...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139683Bericht Bertje »

Het zijn grote, platte, koperen ringen met aan de binnenkant een opstaand randje, je moet ze op de asstomp schuiven voordat je deze door fuse en remschijfflens steekt als je de aandrijfas weer wil monteren.

Lagers vervangen gaat denk ik het makkelijkste op de werkbank, dus dan moet je de fusee losmaken. Laatst nog gedaan om de remschijven te vernieuwen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139684Bericht Rutger-peer »

Is prima te doen met een dopsleutelset... juist diameter dop pakken en dan met een bankschroef de lagers er in en uit duwen. Niet gaan tikken/slaan met hamers etc.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139731Bericht Hakker »

Heeft iemand een onderdeelnummer van die ringen? De lagers vind ik wel.
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139928Bericht Hakker »

Iemand? Als er ergens ringen over zijn hoor ik dat ook graag.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139929Bericht Rudi »

Hakker schreef:Iemand? Als er ergens ringen over zijn hoor ik dat ook graag.
Je kunt geen nieuwe lagers in oude ringen schuiven of andersom,
beter om de set in zijn geheel te vervangen.
Zoek anders een goede doe-het-zelf garage op en laat je begeleiden.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139933Bericht RVIER »

de koperen ring tussen de lagers en de aandrijfas heeft geen andere functie dan het draaipunt van de aandrijfas wat naar binnen te schuiven zodat het weer in lijn komt met de draaias van de fusee.
Renault heeft de koperen ringen destijds laten moteren om klachten ivm kraken tijden het draaien op te lossen.

@ rudi. De 2 voorlagers zijn completen lagers die je niet kunt demonteren. Je kunt dus ook geen ringen verwisselen zoasl bij de bak of de achterwielen.

Voor de voorlagers kun je kogellagers 6206 gebruiken. Als je 2 zijdig dichte lagers koopt hoef je niets meer te smeren.
De orginele lagers van Renault hebben in de buitenring een groef en een rubberring en die zorgt ervoor dat ze strakker in de vatting zitten.
Het binnenste lager zit "vast" in het fusee huis, het buitenste lager heeft een glijpassing en als je daar een gewoon lager in doet heeft die in theorie meer (glij-)speling dan het orginele.
Hoe je ze moet monteren en dat dat zorgvuldig moet, heb ik lang geleden al eens beschreven.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hakker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 11:05 am
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139939Bericht Hakker »

Dus als ik het goed begrijp maken de ringen deel uit van de lagers? Ik denk dat ik het niet goed begrijp....Trouwens, ik heb nog voorwielophanging liggen; als die nog een beetje redelijk zijn moet ik het hele zooitje maar omzetten.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Het spoort niet

Bericht: # 139944Bericht jeffr4 »

Wellicht meerdere uitvoeringen van lagers, maar uitgezonderd dat ,verder geen koperen ring tegengekomen,
als alleen de losse tussen de aandrijfas en het binnenste lager.
Afbeelding

Zowel de lagers als de koperen ring met opstaande rand te koop bij de lagerboer/ technische groothandel
en dus los van elkaar te verkrijgen.
Plaats reactie