waarom werkt aanduwen?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137083Bericht Hanz »

Gisteren was het weer eens zover: starten tot je een ons weegt maar geen sjoege. Dus even aantrekken met een Landrover en binnen 10 meter loopt-ie.
Wat is het fundamentele verschil tussen conventioneel starten en aanduwen / aanslepen? Hoe kan het dat gewoon starten helemaal niet lukt en aanslepen wel?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137085Bericht Mark4GTL »

aanduwen/trekken laat je de aandrijving andersom lopen...

je draait met je wielen de motor rond, waardoor er benzine wordt gepompt, er een vonk komt etc.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137086Bericht R4F6GTX Automaat »

Kan zijn dat je startmotor van binnen versleten is (lagers) waardoor er zoveel stroom weggenomen wordt dat er niks meer over blijft voor de ontsteking...
of er zit troep in de carburateur dat er geen benzine komt...
of er is wat anders....

Als je 'm aansleept heeft ie geen keuze...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137118Bericht Hanz »

@Automaat: klinkt logisch

Inmiddels heeft het probleem zich naar het zich laat aanzien verlegd naar de benzinetoevoer. Als ik wat peut in de carb laat lopen, start hij meteen. Benzineleiding verstopt? Benzinepomp slecht? Als de motor eenmaal loopt dan blijft het ook wel lopen
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137125Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef:Als je 'm aansleept heeft ie geen keuze...
Ik wist niet dat een auto keuzes kon maken. Altijd gedacht dat het gewoon mechaniek was.

Scheurtje in membraam benzinepomp? Op lage toeren tijdens het starten pompt ie de benzine niet op maar op hogere toeren (bij slepen) net wel? Als het de onstekeing is en ie wel genoeg benzine krijgt tijdens je startpogingen zou je dat moeten ruiken.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137126Bericht jandoe1000 »

Als aanduwen wel werkt en gewoon starten niet, dan zit het probleem waarschijnlijk in de kwaliteit van de accu. Bij aanduwen hoeft de accu geen stroom te leveren aan de startmotor en is alle capaciteit beschikbaar voor de ontsteking. Met een zwakke accu is starten met de startmotor soms net teveel voor de accu en resteert er onvoldoende voor de ontsteking.
Het benzine probleem klinkt als vuil in de carburateur. Je kunt de werking van de benzinepomp testen door de benzine leiding van de carburateur te trekken en te starten. Als het goed is, spuit de benzine er dan uit. Voorzichtigheid is wel geboden, opvangen van de benzine verstandig.
Succes!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137474Bericht Hanz »

Jandoe, BVDP e.a. dank voor de reacties. Ik ben inmiddels al iets verder maar er nog niet uit. Ik constateerde:

- een goede hulpaccu helpt niet. Ik denk dat mijn accu ook nog goed genoeg is; mijn accu draait de startmotor snel genoeg rond
- de carburateurvoet is gevlakt en heeft verse pakkingen, dus hier geen probleem met valse lucht
- de carburateur is schoon
- de benzineleiding tussen pomp en carb is vervangen, filtertje ertussen gezet, geen bijzonderheden
- puntjes, condensator, vaccumvervroeger, afstelling ontsteking OK
- benzinepomp open geschroefd, geen bijzonderheden
en de opvallendste zaken:
- als ik een klein beetje benzine direct in de carb laat lopen start hij meteen
- als ik met koude motor start dan slaat hij af als ik een klein beetje gas bij geef; ik moet hem een minuutje laten lopen, dan voorzichtig gas bijgeven en zodra ik even vol gas heb gegeven blijft hij wel lopen
- als ik een half uurtje gereden heb en ik zet hem twee uur stil, dan start hij gewoon
- als ik hem daarna een nacht stil zet, is het probleem als eerder beschreven

Het lijkt er dus toch op of hij er moeite mee heeft om vanuit stilstand voldoende benzine naar de carburateur te krijgen. Iemand suggesties?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137477Bericht Tweety »

Ik denk toch dat je aan een nieuwe benzine pomp toe bent... vermoedelijk loopt de benzine terug je tank in... over dat aanduwen en starten.... de startmotor zwengelt de motor aan tot +- 300 toeren, bij het aanduwen is dat al snel iets in de richting van 700 toeren... hoe dan ook de benzinepomp is eenvoudig te testen... haal de leiding los bij de carburateur... til 1 van de voorwielen van de grond en zet 'm in de 4de versnelling en draai de motor...(via het wiel...) dan moet er benzine uit de leiding komen .... na een heel rondje toch redelijk wat.....
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137479Bericht Rudi »

Ik heb 2 benzinefilters.
Er zit er één voor de benzinepomp en er zit er één na de benzinepomp voor de carb.
Je zou dit ook kunnen maken om de uitleg van @tweety te kunnen weerleggen, zover dat kan.

Bij mij helpt het inspuiten van de carburateur met speciale spray en dan pak ik een raggertje (tanden)
en overal waar ik in en bij kan rag ik schoon.
Een korreltje zand kan ook voor problemen zorgen, zeker als het probleem zicht voordoet van de ene op de andere dag.

Succes, Rudi
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137485Bericht Hanz »

Net de werking van de benzinepomp gecontroleerd, en het spul spuit om je oren. Vlotterkamer ook vol, vlotter lijkt te werken. Hoe kan ik nou verklaren dat de benzine klaarblijkelijk niet van de vlotterkamer door gaat naar de rest van de carburateur?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137497Bericht Tweety »

stationair sproeier misschien verstopt...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137500Bericht Hanz »

Tweety schreef:stationair sproeier misschien verstopt...
is dat het ding in de rode cirkel?
Afbeelding
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137507Bericht Tweety »

zou kunnen weet ik niet..
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137549Bericht Rutger-peer »

Alsnog raar dat ie dan wél werkt bij aanslepen. Als de sproeier dan verstopt zou zijn zou hij toch ook niet aan moeten gaan bij slepen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom werkt aanduwen?

Bericht: # 137554Bericht Tweety »

Stationairsproeier verstopt = te ar mengsel... aanslepen = meer toeren...
Plaats reactie