R4 Start niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135723Bericht Rutger-peer »

Maar begrijp ik nou goed dat de eerste cilinder bij een R4 dus nu aan de radiateurzijde zit en niet aan de schutbordzijde?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135728Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat maakt het uit... de 1 en de 4 bewegen op dezelfde manier. Als je die aan de radiateurzijde nummer 1 wil noemen en je controleert dan dat de 4e op tuimelen staat moet de vinger van de rotor naar de 1e wijzen. De streepjes op de poelie staan dan ook weer op dezelfde plaats.
Moet je maar eens kijken, als je de ontstekingslamp aansluit, dat de zowel van de 1 als de 4 de boel kan aflezen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135729Bericht Bertje »

Wat je ook nog zou kunnen doen is het kleppendeksel eraf halen en een voorwiel opkrikken. Wiel vervolgens met de hand draaien en beweging van de kleppen checken om te controleren of je verdeler er inderdaad correct op staat. Niet starten zonder kleppendeksel; geeft zo'n zooi 8)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135736Bericht Rutger-peer »

Bertje schreef:Wat je ook nog zou kunnen doen is het kleppendeksel eraf halen en een voorwiel opkrikken. Wiel vervolgens met de hand draaien en beweging van de kleppen checken om te controleren of je verdeler er inderdaad correct op staat. Niet starten zonder kleppendeksel; geeft zo'n zooi 8)
Precies wat ik heb gedaan.

@ Paul, bedankt voor de uitleg. Ik ben niet zo'n ontzettende kenner dus dat is voor mij weer wat nieuws.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135740Bericht Tweety »

Rutger-peer schreef:Maar begrijp ik nou goed dat de eerste cilinder bij een R4 dus nu aan de radiateurzijde zit en niet aan de schutbordzijde?
in principe wat maakt 't uit... maar tenzij de motor dwars ligt tellen de meeste mensen van voor naar achter... (kluwer ook geloof ik....klep 1 en 2 zitten in cylinder 1 volgens hoofdstuk kleppen stellen....)
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135786Bericht carelhj »

vandaag ben ik niet aan het sleutelen geweest, maar morgen moet het lukken. cilinder 1 en 4 zitten op de uiteinden van de krukas en maken dezelfde beweging, alleen de slag waarin ze zich bevinden is anders.
ik houd het toch maar bij cil 1 aan vliegwielzijde want stel dat 4 opeens 1 wordt, dan moet je bij het aansluiten van de bougiekabels weer na gaan denken.
Bedankt voor de goede tips ; ik ga nogmaals kijken of bij het afstellen en aansluiten iets fout is gegaan. Ik houd jullie op de hoogte.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135798Bericht carelhj »

heren, ik heb alles geprobeerd wat door jullie is gesuggereerd maar niets werkt. Hij ploft en knalt in de caburateur van heb ik jou daar, maar aanslaan ho maar.
Nu merk ik elke keer als het vliegwiel met zijn merk tussen de streepjes staat, dat de rotor altijd, herhaal altijd, in het midden tussen twee contacten in de verdelerkap staat. En deze ruimte is te groot om aan te passen via het verdraaien van het verdelerhuis.
Dit zou er op kunnen wijzen dat het vliegwiel bij de hermontage, na het vervangen van de oliekeerringen is verschoven ten opzichte van de meeneemsleuf voor de verdeler( of beter gezegd: de meeneemsleuf is verschoven ten opzichte van het vliegwiel, want het vliegwiel past maar op een manier).
Stel dat dit zo is, rest mij dan niets anders dan de motor opnieuw uitbouwen om dit te herstellen of is er een andere manier om dit te doen. Overigens heb ik geen idee hoe dit te herstellen bij uitgebouwde motor.
Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb voorgelegd en dat er opl;ossingen worden gegeven wat ik zit behoorlijk met de handen in het haar.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135805Bericht schoapke »

kan het zijn dat het asje waar de verdeler inschuift is "blijven plakken" bij het eruit halen van de verdeler en verkeerd op zijn plek gekomen.

Probeer eens zonder strobo om de motor netjes lopend te krijgen, desnoods bougie kabels een positie opschuiven als je de verdeler niet verder gedraaid krijgt. Zo kan je controleren of het elektrische gedeelte wel goed werkt en of er daadwerkelijk iets verschoven is. Dus straten en verdeler draaien om te kijken of er iets verdraaid is
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135810Bericht Tweety »

Kijk das een goed plan, en vraag een assistent om je te helpen met draaien... want om nou de hele motor uit te bouwen...
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135819Bericht carelhj »

Ja helemaal mee eens om weer de motor uit te bouwen.
De kabels verzetten heb ik al uitgebreid geprobeerd en heeft tot op heden niets opgeleverd.
De motor gewoon draaiende krijgen is juist het probleem. Als ik aan een stroboscoop toe ben draait ie al.

@ schoapke: wat bedoel je met straten?

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135820Bericht carelhj »

Schoapke waarschijnlijk bedoel je starten.
Omdat de voorruit is verwijderd, in verband met komende spuitklus, kan ik starten en de verdeler draaien. Heeft niets geholpen.
Daarom ben ik nu ook radeloos, redeloos en bijna reddeloos. en moedeloos.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135827Bericht schoapke »

bedoelde idd start.

optie 1: er is iets verschoven > Kijken of hij wel wil starten als we niet naar de standaard eikpunten kijken [ merkteken vliegwiel en stand verdeler]

optie 2: er is wat meet aan de hand [ verdler 360 graden ronde gedraaid en nog wil hij niet starten]
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135833Bericht Tweety »

carelhj schreef:Schoapke waarschijnlijk bedoel je starten.
Omdat de voorruit is verwijderd, in verband met komende spuitklus, kan ik starten en de verdeler draaien. Heeft niets geholpen.
Daarom ben ik nu ook radeloos, redeloos en bijna reddeloos. en moedeloos.

Carel
voor mij is Hattem een beetje ver weg, maar misschien is er iemand anders in de buurt die je een beetje technish en vooral emotioneel kan ondersteunen.... als ie wel ploft en knalt, kan er op zich niet al te veel fout zijn....(vonk is er maar op het moment dat de inlaat klep open staat.....) we hebben mengesel en vonk....
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135836Bericht Hengel »

Weet je zeker dat de verdeler correct gemonteerd is ? Het is nl zo dat aan de voet van de verdeler 2 kleine nokjes zitten. Deze nokjes vallen in het motorblok in 2 openingen in een asje. Als je die nokjes heel goed bekijkt zie je dat deze niet centraal in het midden staan, ze wijken af naar 1 kant.

Deze afwijking zit ook in het motorblok-asje (weet niet precies hoe die heet). Stel dat de afwijking naar rechts is moet je de verdeler zo monteren dat de nokjes ook naar rechts afwijken.

Heb een keer meegemaakt dat de nokjes naar rechts stonden en het openingen van het asje naar links en toch was de verdeler gemonteerd. In principe kan dit niet, maar dus toch wel :o

Misschien is dit bij jou ook omgedraaid ?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135842Bericht Rutger-peer »

Bruikbaar antwoord maar precies hetzelfde als ik ook al had gegeven ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie