Motor start maar blijft niet draaien.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Motor start maar blijft niet draaien.
Hallo ,
ik ben een 15-jarige Renault 4 fan uit Schilde ( België ).
Ik heb onlangs een renault 4'tje op de kop kunnen tikken dat ik nu probeer te restaureren.
Ik heb onlangs de startmotor vervangen waardoor de motor wel aangaat maar hij blijft alleen draaien als ik hem op toeren houdt. Ik hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen.
Alvast enorm bedankt !
Groetjes
Maxim Fortems
ik ben een 15-jarige Renault 4 fan uit Schilde ( België ).
Ik heb onlangs een renault 4'tje op de kop kunnen tikken dat ik nu probeer te restaureren.
Ik heb onlangs de startmotor vervangen waardoor de motor wel aangaat maar hij blijft alleen draaien als ik hem op toeren houdt. Ik hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen.
Alvast enorm bedankt !
Groetjes
Maxim Fortems
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
D'r zijn nogal wat mogelijkheden, van ontsteking tot mengsel afstelling ed...
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Je kunt beginnen met de stationairschroef van de carburateur te verstellen. In het simpelste geval krijgt hij stationair gewoon niet genoeg gas om te blijven lopen.
Op dat plaatje is het het boutje waarvan het borgveertje met het onderste lijntje wat in het plaats rechts uit het beeld loopt wordt aangeduid. Het boutje zelf wordt aangeduid met het lijntje wat uit het beeld loopt helemaal rechts onderin het kader
Jammer dat er in dat plaatje geen cijfers meer staan. Ik hoop dat je begrijpt welk boutje ik bedoel. Je zult ook wel merken als je hem een beetje in draait, dat het geheel waar de gaskabel aan zit een beetje gaat draaien. Als het goed is gaat de auto dan ook sneller lopen als je geen gas geeft. Tel even het aantal slagen dat je het boutje verdraait, als dit niet de oplossing is kun je 'm dan in ieder geval nog terug draaien naar waar ie vandaan kwam.
Geef m eerst eens 2 of 3 hele slagen en probeer de auto dan eens te starten en kijk of ie wel stationair loopt.
Als dit de oplossing is heb je veel geluk want waarschijnlijk ligt het gecompliceerder. Als dit niet helpt zou ik denken aan de ontsteking, het eerste waar je dan aan kunt denken is de afstelling. Draai de ontsteking een beetje los, laat iemand de motor wat gas geven (constant toerental) (of draai de stationairschroef zover in dat hij gewoon toeren maakt stationair) en draai dan de ontsteking in zijn geheel eens wat heen en weer, kijk of dat helpt in het toerental; als hij beter gaat lopen, dan stond de ontsteking in ieder geval niet optimaal. Onthoud waar de ontsteking stond, als dit niet het probleem was kun je ook die terug draaien waar ie vandaan komt.
Dat zijn de eerste stappen denk ik.
Op dat plaatje is het het boutje waarvan het borgveertje met het onderste lijntje wat in het plaats rechts uit het beeld loopt wordt aangeduid. Het boutje zelf wordt aangeduid met het lijntje wat uit het beeld loopt helemaal rechts onderin het kader
Jammer dat er in dat plaatje geen cijfers meer staan. Ik hoop dat je begrijpt welk boutje ik bedoel. Je zult ook wel merken als je hem een beetje in draait, dat het geheel waar de gaskabel aan zit een beetje gaat draaien. Als het goed is gaat de auto dan ook sneller lopen als je geen gas geeft. Tel even het aantal slagen dat je het boutje verdraait, als dit niet de oplossing is kun je 'm dan in ieder geval nog terug draaien naar waar ie vandaan kwam.
Geef m eerst eens 2 of 3 hele slagen en probeer de auto dan eens te starten en kijk of ie wel stationair loopt.
Als dit de oplossing is heb je veel geluk want waarschijnlijk ligt het gecompliceerder. Als dit niet helpt zou ik denken aan de ontsteking, het eerste waar je dan aan kunt denken is de afstelling. Draai de ontsteking een beetje los, laat iemand de motor wat gas geven (constant toerental) (of draai de stationairschroef zover in dat hij gewoon toeren maakt stationair) en draai dan de ontsteking in zijn geheel eens wat heen en weer, kijk of dat helpt in het toerental; als hij beter gaat lopen, dan stond de ontsteking in ieder geval niet optimaal. Onthoud waar de ontsteking stond, als dit niet het probleem was kun je ook die terug draaien waar ie vandaan komt.
Dat zijn de eerste stappen denk ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Heb je met de startmotor vervangen het spruitstuk losgehaald?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Ohja, liep ie wel goed voor je de startmotor verving?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Ja , voor ik de startmotor heb vervangen draaide hij wel redelijk goed.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Heb je een nieuwe pakking gemonteerd toen je het spruitstuk weer vast maakte?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Het eerste dat mij te binnen schiet is dat de slang op het spruitstuk naar het t-stukje niet vastzit of is gescheurd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Motor start maar blijft niet draaien.
Kan, of dat de spruitstukpakking zo lek als een ... is, of iig niet goed afsluit. Valse lucht probleem dus.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"