Contactpunten verlopen
Geplaatst: do mar 01, 2012 10:27 am
Allemaal,
Gisteren problemen gehad met mijn 4. 's Morgens startte hij wat moeilijk. Startmotor draaide vrolijk de motor rond maaar hij sloeg niet aan. Na een half minuutje sloeg ie dan aan en vertrokken. Onderweg liep ie gewoon zoals anders. Toen ik 's avonds op mijn werk vertrok precies hetzelfde. Onderweg nog getankt en toen sloeg ie direct aan, daarna nog boodschappen en weer problemen.
Normaal start ie direct, kontakt op en lopen. Gisteren laat even wat na gelopen. Ik merkte dat mijn kontacktpuntjes maar amper meer open kwamen. Ik heb ze 6 weken terug geregeld en ben er 100% zeker van dat ze op 0.4 mm stonden. Nu kreeg ik mijn voelermaat van 0.1 er zelfs niet tussen. Ik heb ze met de hand eerst op 0.4 terug gezet en de wagen startte weer als vanouds. Geen enkel probleem daar mee. Dan de Dwellhoek gemeten en deze stond op 55°. Niet slecht af gesteld dus met de hand . Als ik hem op 60 of meer zet loopt de motor rustiger maar Kluwer en mijn vraagbaak spreken elkaar hierover tegen. Iemand daar een visie op?
De voorontsteking heb ik ook wat bij gesteld. Geen idee of de puntjes plots of stilaan verlopen zijn. Tot voor gisteren morgend startte hij zoals gewoonlijk en liep best goed.
Iemand een idee wat er kan verlopen?
Even voor de duidelijkheid. CP met de hand afgesteld op 0.4 mm als de motor stil staat natuurlijk. Dwellhoek gemeten op 800 t/min, stationair dus. Mijn verdeler heeft centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. De laatste is afgesloten bij de Dwell regeling. Mijn curve is R287/D83. Dat is een specialletje. Komt niet vaak voor en ik kan er dus ook weinig over terug vinden om mijn vervroeging te kontroleren. Ik heb een setje met elektronische ontsteking genre Velleman maar dan een ander merk. Contactpuntjes zijn nog prima, niet ingebrand. Condensator is af gesloten ivm met de elektronische ontsteking. De verdeler heeft in het verleden al meer problemen gegeven maar sinds hij gedeeltelijk vervangen is lijkt enkel dit over te blijven. Er is door een van de vorige eigenaars veel gepruld aan de wagen maar geen idee of dit weer zo iets is. Een andere verdeler met zelfde curve blijft op mijn verlanglijstje staan.
Het lijkt me echter een puur mechanisch probleem. De kontaktpuntjes zijn te regelen buiten de verdeler. Daar zit een moertje (aangedrukt door een veeer) op een draadstang dat je kan verdraaien om de contacthoek te regelen.
Vanmorgen terug met de wagen naar mijn werk gereden en weer niets aan de hand. Het lijkt dus echt op het verlopen van de contactpunten.
mvg Bart
Gisteren problemen gehad met mijn 4. 's Morgens startte hij wat moeilijk. Startmotor draaide vrolijk de motor rond maaar hij sloeg niet aan. Na een half minuutje sloeg ie dan aan en vertrokken. Onderweg liep ie gewoon zoals anders. Toen ik 's avonds op mijn werk vertrok precies hetzelfde. Onderweg nog getankt en toen sloeg ie direct aan, daarna nog boodschappen en weer problemen.
Normaal start ie direct, kontakt op en lopen. Gisteren laat even wat na gelopen. Ik merkte dat mijn kontacktpuntjes maar amper meer open kwamen. Ik heb ze 6 weken terug geregeld en ben er 100% zeker van dat ze op 0.4 mm stonden. Nu kreeg ik mijn voelermaat van 0.1 er zelfs niet tussen. Ik heb ze met de hand eerst op 0.4 terug gezet en de wagen startte weer als vanouds. Geen enkel probleem daar mee. Dan de Dwellhoek gemeten en deze stond op 55°. Niet slecht af gesteld dus met de hand . Als ik hem op 60 of meer zet loopt de motor rustiger maar Kluwer en mijn vraagbaak spreken elkaar hierover tegen. Iemand daar een visie op?
De voorontsteking heb ik ook wat bij gesteld. Geen idee of de puntjes plots of stilaan verlopen zijn. Tot voor gisteren morgend startte hij zoals gewoonlijk en liep best goed.
Iemand een idee wat er kan verlopen?
Even voor de duidelijkheid. CP met de hand afgesteld op 0.4 mm als de motor stil staat natuurlijk. Dwellhoek gemeten op 800 t/min, stationair dus. Mijn verdeler heeft centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. De laatste is afgesloten bij de Dwell regeling. Mijn curve is R287/D83. Dat is een specialletje. Komt niet vaak voor en ik kan er dus ook weinig over terug vinden om mijn vervroeging te kontroleren. Ik heb een setje met elektronische ontsteking genre Velleman maar dan een ander merk. Contactpuntjes zijn nog prima, niet ingebrand. Condensator is af gesloten ivm met de elektronische ontsteking. De verdeler heeft in het verleden al meer problemen gegeven maar sinds hij gedeeltelijk vervangen is lijkt enkel dit over te blijven. Er is door een van de vorige eigenaars veel gepruld aan de wagen maar geen idee of dit weer zo iets is. Een andere verdeler met zelfde curve blijft op mijn verlanglijstje staan.
Het lijkt me echter een puur mechanisch probleem. De kontaktpuntjes zijn te regelen buiten de verdeler. Daar zit een moertje (aangedrukt door een veeer) op een draadstang dat je kan verdraaien om de contacthoek te regelen.
Vanmorgen terug met de wagen naar mijn werk gereden en weer niets aan de hand. Het lijkt dus echt op het verlopen van de contactpunten.
mvg Bart