Pagina 1 van 1

Contactpunten verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 10:27 am
door BVDP
Allemaal,

Gisteren problemen gehad met mijn 4. 's Morgens startte hij wat moeilijk. Startmotor draaide vrolijk de motor rond maaar hij sloeg niet aan. Na een half minuutje sloeg ie dan aan en vertrokken. Onderweg liep ie gewoon zoals anders. Toen ik 's avonds op mijn werk vertrok precies hetzelfde. Onderweg nog getankt en toen sloeg ie direct aan, daarna nog boodschappen en weer problemen.
Normaal start ie direct, kontakt op en lopen. Gisteren laat even wat na gelopen. Ik merkte dat mijn kontacktpuntjes maar amper meer open kwamen. Ik heb ze 6 weken terug geregeld en ben er 100% zeker van dat ze op 0.4 mm stonden. Nu kreeg ik mijn voelermaat van 0.1 er zelfs niet tussen. Ik heb ze met de hand eerst op 0.4 terug gezet en de wagen startte weer als vanouds. Geen enkel probleem daar mee. Dan de Dwellhoek gemeten en deze stond op 55°. Niet slecht af gesteld dus met de hand :-). Als ik hem op 60 of meer zet loopt de motor rustiger maar Kluwer en mijn vraagbaak spreken elkaar hierover tegen. Iemand daar een visie op?
De voorontsteking heb ik ook wat bij gesteld. Geen idee of de puntjes plots of stilaan verlopen zijn. Tot voor gisteren morgend startte hij zoals gewoonlijk en liep best goed.
Iemand een idee wat er kan verlopen?
Even voor de duidelijkheid. CP met de hand afgesteld op 0.4 mm als de motor stil staat natuurlijk. Dwellhoek gemeten op 800 t/min, stationair dus. Mijn verdeler heeft centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. De laatste is afgesloten bij de Dwell regeling. Mijn curve is R287/D83. Dat is een specialletje. Komt niet vaak voor en ik kan er dus ook weinig over terug vinden om mijn vervroeging te kontroleren. Ik heb een setje met elektronische ontsteking genre Velleman maar dan een ander merk. Contactpuntjes zijn nog prima, niet ingebrand. Condensator is af gesloten ivm met de elektronische ontsteking. De verdeler heeft in het verleden al meer problemen gegeven maar sinds hij gedeeltelijk vervangen is lijkt enkel dit over te blijven. Er is door een van de vorige eigenaars veel gepruld aan de wagen maar geen idee of dit weer zo iets is. Een andere verdeler met zelfde curve blijft op mijn verlanglijstje staan.
Het lijkt me echter een puur mechanisch probleem. De kontaktpuntjes zijn te regelen buiten de verdeler. Daar zit een moertje (aangedrukt door een veeer) op een draadstang dat je kan verdraaien om de contacthoek te regelen.
Vanmorgen terug met de wagen naar mijn werk gereden en weer niets aan de hand. Het lijkt dus echt op het verlopen van de contactpunten.
mvg Bart

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 10:32 am
door R4F6GTX Automaat
beetje vet aan het nokje gedaan? Dat smeert niet alleen maar koelt het ook iets waardoor het minder afslijt. Droog nieuw nokje zonder vet gaat misschien 100 km mee...

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 4:01 pm
door Tweety
Goed punt, nokje slijt, maar puntjes branden ivm electronische onderbreker niet in, dus langzaam komen ze dichter te staan, totdat zelfs je electronische onderbreker er niks meer mee kan..

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 4:06 pm
door Rutger-peer
Wat is hier dan het "nokje"? Het puntje in het midden van de verdelerkap wat contact maakt met de rotor of het puntje van de rotor wat langs de puntjes in de verdelerkap gaat?

En maakt dat nog lekker contact als je er vet op smeert?

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 7:33 pm
door BVDP
Ik vermoed dat 'het nokje' aan de het bovenste kontakt punt zit. Niet aan de rotor.
Er zit wat smering op. Heb ik gisteren ook ff bekeken.

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 7:43 pm
door R4F6GTX Automaat
Nee, niet de rotor smeren, dat vonkt slecht... ik bedoel het nokje wat [door de 4 bobbeltjes op het asje wat] ronddraait zorgt voor het open gaan van de puntjes, zo'n bruin ding, vroeger was dat gemaakt van Pertinax, nu zal het wel een ander soort kunststof zijn
zal wel een foto zoeken, maar niet nu want ik heb koppijn

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 01, 2012 8:42 pm
door Rutger-peer
Ah, ik weet al welke je bedoelt Paul; het asje waar de rotor op zit, die is vierkant (met hele ronde hoeken), waardoor de puntjes inderdaad open en dicht gaan. Dat moet dus even gesmeerd worden... goed om te weten (ook logisch natuurlijk).

Re: CP verlopen

Geplaatst: vr mar 02, 2012 4:29 pm
door Bertje
- contactpunten brandschoon? Doekje met wasbenzine pakken, punten open doen, doekje ertussen en langzaam ertussenuit trekken
- dolgedraaid borgboutje? De puntjes lopen bij gebruik dan langzaam dicht

Re: CP verlopen

Geplaatst: vr mar 02, 2012 6:36 pm
door Tweety
Dat laatste kan niet bij deze ontsteking,.... borgboutje kan wel zijn dolgedraaid, maar vanwege het stelmechaniek lopen ze niet dicht... (ze lopen trouwens dan meestal verder open....maar goed....)
Wat ik bedoelde, is het plastic deel van de beweegende helf van de contactpunt set... een as draaid daar tegen aan (zit ook een nokje op..) en drukt de puntjes uiteen... dat slijt is idd gemaakt van een soort plastic zoals paul al zei... en dan wordt de contactpunt afstand langzaam kleiner.... het beste idee is af en toe nieuwe puntjes... zal misschien wat lastiger zijn om ze te vinden dan voor een originele ontsteking, maar misschien zijn dit ze...

http://www.franzose.de/de/Renault/R16/Z ... /ANR82635/" onclick="window.open(this.href);return false;

En die zijn bij Renault gewoon te bestellen voor E12,50 per set, duurt ongeveer een week voordat ze d'r zijn... wel ff het renault nr. meenemen naar de showrrom, anders moeten die mensen zo zoeken....

als dit ze inderdaaad zijn, en het puntje is helemaal niet ingebrand, kan je ook alleen het beweegende deel vervangen, voor een standaard ducellier (R4), wat dat deel is hetzelfde....

Re: CP verlopen

Geplaatst: do mar 15, 2012 9:17 am
door BVDP
Gisteren voelde ik dat mijn 4 weer slechter startte. Normaal is het sleutel om en hij draait. Nu was dat net wat later. De wagen trok ook heel goed op de laatste dagen dus ik vermoedde dat mijn voorontsteking weer zo goed als weg was.
Gisterenavond even alles na gelopen. De opening van de CP was maar ergens rond 0.2. Voorontsteking stond dus ook niet meer goed. Stond zo goed al op zijn BDP. De CP terug geregeld op 0.4 en na gelopen met de contacthoekmeter. Stond netjes op 57 en zo heb ik hem laten staan. De motor liep dadelijk terug prima (steeg 200 toeren) en ook de voorontsteking terug zoals ik ze enkele weken geleden heb geregeld. Nog wat gezien naar een los borgboutje maar dat stond vast. De CP lopen inderdaad open als dat los zou staan. De as van de rotor waar het stukje van het bovenste CP tegenaan loopt om het te lichten voelde wat vettig aan. Om zeker te zijn toch een beetje wit smeervet erop gedaan.
Af wachten nu maar.
Vanochtend startte en reed ie weer als vanouds.
Toch ook maar eens nieuwe puntjes bestellen alhoewel deze nog niet zo oud zijn en zeker niet ingebrand of zo.
mvg Bart

Re: CP verlopen

Geplaatst: vr mar 16, 2012 3:09 pm
door Bertje
Toch zou ik zeggen dat er welhaast ergens iets los moet zitten waardoor die punten op één of andere manier dichtrammelen...

Re: CP verlopen

Geplaatst: vr mar 16, 2012 9:21 pm
door BVDP
Ja, dat meen ik ook. Ff afwachten of het toch niet de smering van de nok op het bovenste CP was. Anders wordt het zoeken maar dat zal ik jullie dan ook niet onthouden. (uhh)

Re: CP verlopen

Geplaatst: do apr 05, 2012 2:41 pm
door BVDP
Gisteren mijn verdelerkap nog eens open gedaan om de CPafstand te meten. Stond nog netjes op 0.4 na 600km. :D
Nog maar drie weken maar vorige keer haalde ik dat niet. Het lijkt er dus op de de ontbrekende smering van het nokje van de CP de boosdoener was.
Nog contact gehad met de vorige eigenaar van mijn verdeler. Hij had deze voor verkoop gereinigd met diesel of petroleum en dan drooggeblazen. Ik heb het binnenwerk eruit gehad en gereingd en ontvet maar de as zelf niet. Waarschijnlijk dat ze daardoor nog wat vettig aanvoelde.
Hopelijk blijft het goed want momenteel loopt ie eindelijk zoals ik al lang wil. Er was blijkbaar veel aan auto gepruld. Eén voor één is dat terug goed gemaakt en nu schijnt het eindelijk helemaal terug goed te zitten.
Ik volg het verder op en laat nog wat horen.

mvg Bart

Re: CP verlopen

Geplaatst: za apr 28, 2012 5:42 am
door BVDP
Ik heb gisteren een onderhoud gadaan aan mijn 4. De CP afstand ook eens na gemeten en ze stonden nog steeds op 0.4. Het lijkt er sterk op dat Paul het bij het rechte eind had: de smering van het nokje. Mijn platines ook maar vervangen en dan was duidelijk te zien dat het nokje 0.5 mm weg was gesleten. Toch maar een likje vet op het nieuwe nokje gedaan voor montage :wink:

mvg Bart

Re: CP verlopen

Geplaatst: za apr 28, 2012 8:37 am
door R4F6GTX Automaat
Goe gedoan jochie... sinds zo'n 100 jaar gebruiken ze platinekes en altijd moest dat gesmeerd worden met een druppel vet en waarom zou je een R4 daar ook niet mee verwennen.... :wink: