welk merk gordels achterbank

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Catelijne
Berichten: 7
Lid geworden op: za okt 15, 2011 10:23 pm
Locatie: Omgeving Eindhoven

welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132871Bericht Catelijne »

Hoi,

Ik wil graag driepuntsgordels op de achterbank gaan monteren in mijn 4tje.
Ik heb er van Carpoint gevonden, maar misschien zijn er originele te krijgen oid.
Graag advies.

Catelijne
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132872Bericht Rudolf2 »

Er is ooit geschreven dat de voorgordels uit de Fiat Panda/Seat Marbella goed passen. die zijn op de sloop nog voldoende voorradig. Ik heb hier een setje liggen, maar nog niet ingebouwd. Bij inbouw verlies je de mogelijkheid om meer dan twee kinderen op de achterbank te vervoeren.

Rudolf
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132873Bericht RVIER »

@ rudolf
Bij inbouw verlies je de mogelijkheid om meer dan twee kinderen op de achterbank te vervoeren.

Rudolf
voordeel van inbouw is wel dat je er na een ongeluk twee overhoud :-)

vrgr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132877Bericht Hengel »

klopt dit wel ?

Hier staat nl niets over de achterbank: http://lexius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.2.47
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132890Bericht Rudolf2 »

Er staat algemeen geschreven dat je per gordel 1 persoon mag vervoeren, en dat beperkt het aantal op de achterbank tot 2. in principe rij ik geen auto om ongelukken te maken, ga ervan uit dat er bij matige rijstijl niets in die richting gebeurt, en mocht het onmogelijke toch voorkomen is de kans op overlijden van alle inzittenden vrij gering.
Dit is tamelijk kort door de bocht geredeneerd, maar als punt mag ik vast wel aanvoeren dat voor de invoering van de gordelplicht miljoenen mensen het autorijden overleefd hebben...

Rudolf
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132894Bericht Hengel »

Ik lees het toch anders, want de achtebank wordt nergens genoemd. Dit is de tekst waar het om draait:

Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

Ik let dan vooral op het woordje naast. Dit houdt dus in dat achter de bestuurder op de achterbank dit niet geldt.

Zeg dit ook speciaal omdat een vriend van mij ooit een 205 kocht met kentekendatum de 1e dag van januari 1990. Die moest bij de 1e APK gelijk gordels laten inbouwen anders mocht die geen personen meer achterin meenemen. Was de auto van voor 1-1-1990 geweest had dit nl niet gehoeven.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 132896Bericht Rudolf2 »

Op vastisbeter.nl heb ik de volgende tekst gevonden die mijn kennis ondersteund: "Vanaf 1 mei 2008 (5 jaar na publicatie van de Richtlijn) zal het niet langer
zijn toegestaan dat er meer passagiers worden vervoerd dan er gordels in
de auto zijn!
"

en

" Als er"achterin "geen gordels aanwezig zijn:

Volwassenen en kinderen van 3 jaar en ouder
Zij mogen los worden vervoerd.
Kinderen tot 3 jaar
Zij mogen niet worden vervoerd
."

Bij elkaar opgeteld: als er geen gordels achterin zijn: stouw maar vol, en als er achterin wel gordels zijn niet meer personen dan er gordels zijn.

Rudolf
nekaf
Berichten: 7
Lid geworden op: za okt 15, 2011 5:49 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 133028Bericht nekaf »

ik heb ze gisteren uit een panda gesloopt maar mooi niet passen, het probleem zit in de oprol automaat, die moet precies goed staan anders rolt hij niet meer af en de gordel wordt te kort als je , want je hebt 4 bevestegingspunten , en als je het dan met 3 doet waarbij de oprolautomaat net achter de achterbank monteert en de dingen die je in het midden door de achterbank (waar je de gordel induwd) haalt zijn net tekort.
groet Patrick
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 133040Bericht Tweety »

nekaf schreef:ik heb ze gisteren uit een panda gesloopt maar mooi niet passen, het probleem zit in de oprol automaat, die moet precies goed staan anders rolt hij niet meer af en de gordel wordt te kort als je , want je hebt 4 bevestegingspunten , en als je het dan met 3 doet waarbij de oprolautomaat net achter de achterbank monteert en de dingen die je in het midden door de achterbank (waar je de gordel induwd) haalt zijn net tekort.
groet Patrick
De oplossing lijkt mij dan een stuk staal van 2mm dik ofzo met 1 gat voor het montage en 1 gat voor het montage punt rolautomaat... ik kan het zonder foto's altijd lastig beoordelen... ik vraag me ook af waar je ze in het midden aan vast zet, d'r zit voor de voorstoelen toch niet voor niets een plaat staal ander de bodem plaat... ik zit zelf te denken om ze er aan de voorkant uit te halen, grijs kenteken van voor 1990 schijnt ze niet te hoeven hebben, en ik heb ze nooit om, en dan kan ik er ook geen boete meer vor krijgen, en is het ook geen afkeur... als ze niet goed meer zijn...
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 133044Bericht Hengel »

Rudolf2 schreef:Op vastisbeter.nl heb ik de volgende tekst gevonden die mijn kennis ondersteund: "Vanaf 1 mei 2008 (5 jaar na publicatie van de Richtlijn) zal het niet langer
zijn toegestaan dat er meer passagiers worden vervoerd dan er gordels in
de auto zijn!
"

en

" Als er"achterin "geen gordels aanwezig zijn:

Volwassenen en kinderen van 3 jaar en ouder
Zij mogen los worden vervoerd.
Kinderen tot 3 jaar
Zij mogen niet worden vervoerd
."

Bij elkaar opgeteld: als er geen gordels achterin zijn: stouw maar vol, en als er achterin wel gordels zijn niet meer personen dan er gordels zijn.

Rudolf
Merci, dat is duidelijk !
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 133047Bericht plakjes »

Ik denk dat het met achtergordels van een Renault Express ook wel moet lukken.
In de express zit de oprolautomaat achter in de hoek boven de achterste zijruiten.
(zie 6de foto:http://link.marktplaats.nl/514896654)
Daar zou je ze in een f4 of f6 mischien ook kunnen zetten, maar in een gewoon 4tje denk ik niet.
Maar dan zullen de gordels waarschijnlijk wel lang genoeg zijn om ze achter de bank te zetten.

Weet niet of deze gordels ook het systeem hebben dat ze alleen afrollen als ze onder de goede hoek zitten, maar daar kom je dan op de sloop wel achter.
Alleen zijn er waarschijnlijk niet zo veel express combi's op de sloop.

gr plakjes
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: welk merk gordels achterbank

Bericht: # 133052Bericht dirkoosterhoff »

ik zit zelf te denken om ze er aan de voorkant uit te halen, grijs kenteken van voor 1990 schijnt ze niet te hoeven hebben, en ik heb ze nooit om, en dan kan ik er ook geen boete meer vor krijgen, en is het ook geen afkeur... als ze niet goed meer zijn...[/quote]

Maar dan speel je wel met je eigen veiligheid. En die is bij een R4 al niet zo geweldig.
Ik heb lang geleden een keer mijn allereerste vier zonder gordels tegen een verkeerszuil geparkeerd en ben toen wel met m'n kop door de voorruit gegaan.( en het ging niet eens zo hard).
Plaats reactie