Verwijderen kap kachelhuis

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 131957Bericht Sousse »

Vandaag getracht de ventilator van de kachel van mijn TL uit 87 te smeren omdat die een gierend geluid maakte, echter krijg ik de kap van het kachelhuis voor geen mogelijkheid los.
Ik heb alle bouten en schroeven die ik tegen kwam lo gemaakt zonder succes, ik ok getrokken aan de kap met als resultaat dat de ventilatot nu niet meer doet.
heeft Iemand een idee waarom de ventilator niet meer draait en hoe ik de kap los kan krijgen om de boel te inspecteren?

Auto wordt dagelijks gebruikt, het klusje moet daarom zo snel mogelijk geklaard worden.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 131959Bericht Rudolf2 »

Aan de onderkant zitten links en rechts nog twee nokken. Of je daarmee het geheel los krijgt weet ik niet, maar proberen kan geen kwaad. Als je het daaropnder los hebt,moet de kap eraf kunnen.

Rudolf
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 131965Bericht RVIER »

eigenlijk kun je de kachel alleen goed repareren als geheel, dus met de verwarminsradiatortje en de metaalplaat daaromheen erbij.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 131979Bericht Willem de Zwijger »

De kunststof constructie waar de fan in zit zit vooral met klikvingers vast aan de kunststof plaat eronder, en hij schuift bovenin in de hoeken in uitsparingen. Kan er prima af zonder de radiator te verwijderen; het dashboard moet er wel af. Dat smeren van het lager is een ander verhaal. Ik heb geprobeerd het gillen te bestrijden door een nieuwe fan/motor te vinden maar vooralsnog zonder succes.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 131983Bericht RVIER »

@ willem,

mijn variant was zonder het dashbord te demonteren :-)
Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Het is ook handing om even te onderzoeken of de draadjes aan de schakelaar nog goed vastzitten. Dat geldt ook voor het draadje dat door de draadvormige weerstand loopt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132024Bericht Sousse »

Is het verwijderen van het dashbord een makkelijk karwei? of kan ik beter hier niet aan beginnen?
Door het trekken aan de kap is de achterste plaat waar de thermostaat op gemonteerd is op meerder plekken gebroken, ik heb een gebruikte kachelhuis op marktplaats gekocht en wil die binnenkort gaan monteren.
Dat de Fan niets meer doet licht trouwens aan de schakelaar, hoe die stuk is gegaan is mij nog steeds een raadsel. Ik heb nu de draden aan elkaar gekoppeld zonder schakelaar.
Laatst gewijzigd door Sousse op di nov 22, 2011 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132030Bericht kneul0 »

bij de schakelaar is dan het weerstanddraadje dat door de veer loopt gesmolten
deze kan je weer vast proberen te solderen of zoals ik heb gedaan twee stekkertjes eraan gesoldeerd en een electriciteitsdraadje buiten om laten lopen .

groeten leon
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132042Bericht Willem de Zwijger »

RVIER schreef: Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Fons, ben je met het smeren van die lagertjes van het gillen van de fan af? Ik had het idee dat de fan zelf aanloopt tegen de behuizing bij dat gillen, maar het zou natuurlijk een uitkomst zijn als je er met wat druppeltjes olie af zou kunnen komen.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132044Bericht Tweety »

Willem de Zwijger schreef:
RVIER schreef: Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Fons, ben je met het smeren van die lagertjes van het gillen van de fan af? Ik had het idee dat de fan zelf aanloopt tegen de behuizing bij dat gillen, maar het zou natuurlijk een uitkomst zijn als je er met wat druppeltjes olie af zou kunnen komen.
Meestal wel, 1 ding gebruik geen WD40 !! (naaimachine olie is eigenlijk het beste..)
en mocht iemand dat in het verleden wel gedaan hebben probeer dan eerst het lager te reinigen met benzine voordat je het opnieuw smeert...
zolang de ventilatorbladen geen schade hebben hoort ie nergens tegenaan te lopen...
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132050Bericht Sousse »

Weerstanddraatje (een soort looddraatje) was inderdaad gesmolten, dit is alleen aan de buitenkant niet te zien omdat het draatje in een bescherm kousje zit.
Ik heb een soldeerdraad dunner geveild en er tussen gesoldeerd, schakelaar gemonteerd en hij doet het weer :lol: :lol: :lol: .
Fan doet alleen nu meer lawaai dan voorheen :cry: :cry: :cry: , waarschjinlijk door het trekken aan de plastic kap en de behuising er omheen. Als het goed is krijg ik morgen een kachelhuis binnen die ik op marktplaaats heb gevonden, die ga ik in het weekend monteren.

Weet iemand of het verwijderen van het dashbord makkelijk kan? dit lijk mij namelijk de beste optie om het kachelhuis geheel te demonteren en te monteren.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132051Bericht Hanz »

Tweety schreef:1 ding gebruik geen WD40 !!
uit nieuwsgierigheid: wat is er mis met WD40?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132052Bericht RVIER »

heren,

Smeer vooral geen wd40 en of naaimachineolie in de lagertjes. Dit is veel te dunne olie. Gebruik motorolie of zelfs versnellingsbakolie! anders kun je hem over een maand weer uit elkaar halen.
Kijk ook even naar de koolborstels of die nog lang genoeg zjn.

Als de rotor aanloopt, zit de kap er niet goed op. Om toch preventief geen gepiep te krijgen doe je een klein beetje vet op de rotorbuitenzijde. Als hij dan een beetje aanloopt gilt hij tenminste niet :-). Als de kap er weer goed opzit kun je hem met beheerst geweld even nog een beetje najusteren, voor het minste geluid.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132068Bericht Tweety »

Hanz schreef:
Tweety schreef:1 ding gebruik geen WD40 !!
uit nieuwsgierigheid: wat is er mis met WD40?
mijn ervaring met WD40 is als je dat smeer op dingen die een beetje warm worden dan veranderd 't in een soort stroop....
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verwijderen kap kachelhuis

Bericht: # 132069Bericht Tweety »

RVIER schreef:heren,

Smeer vooral geen wd40 en of naaimachineolie in de lagertjes. Dit is veel te dunne olie. Gebruik motorolie of zelfs versnellingsbakolie! anders kun je hem over een maand weer uit elkaar halen.
Kijk ook even naar de koolborstels of die nog lang genoeg zjn.

Als de rotor aanloopt, zit de kap er niet goed op. Om toch preventief geen gepiep te krijgen doe je een klein beetje vet op de rotorbuitenzijde. Als hij dan een beetje aanloopt gilt hij tenminste niet :-). Als de kap er weer goed opzit kun je hem met beheerst geweld even nog een beetje najusteren, voor het minste geluid.
dat van die naaimachine olie is een mening, die van mij heb ik 9 jaar geleden met naaimachine olie gesmeert... PTFE spray is ook niet gek....
Plaats reactie