Versleten deurscharnier
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Versleten deurscharnier
Ik heb van 3 auto's 1 goede gemaakt, maar alle 3 bestuurder portieren hebben een gescheurde raamstijl (druk je deur dicht met de handgreep) en een versleten bovenste deurscharnier. De onderste had bij geen één speling.
Ik heb één van de onderste stiften boven gezet, maar wat blijkt; het zijn geen versleten stiften maar de oogjes die aan de deur zitten zijn bij alle 3 uitgesleten.
Ik zou de oogjes van de vaste kant kunnen opboren en een dikkere stift kunnen maken, maar wellicht is er iemand die al is een oplossing gevonden heeft?
En.. wordt de auto APK afgekeurd op een beetje speling?
Ik heb één van de onderste stiften boven gezet, maar wat blijkt; het zijn geen versleten stiften maar de oogjes die aan de deur zitten zijn bij alle 3 uitgesleten.
Ik zou de oogjes van de vaste kant kunnen opboren en een dikkere stift kunnen maken, maar wellicht is er iemand die al is een oplossing gevonden heeft?
En.. wordt de auto APK afgekeurd op een beetje speling?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Versleten deurscharnier
Gescheurde raamstijl kun je lassen, ten minste, als je een scheur bedoelt in de knik net onder de ruit naar de bolling van de deur. Op probleem met uitgelopen bovenscharnier aan de bestuuderskant komt mij bekend voor, mijn F6 (voormalige bedrijfsauto) heeft dat ook, zelf ook de pen vervangen, maar daar komt de speling inderdaad niet vandaan. De deur was echter nog voldoende te stellen om weer mooi in het slot te vallen: de 4 moertjes iets lossen, deur op een kier en krikje onder de punt (houtje ertussen!), subtiel wat omhoog en de moertjes weer vastzetten en kijken of je deur hoog genoeg zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Versleten deurscharnier
Ja, die scheuren zitten allemaal op dezelfde plek onder het raam idd. en lopen van buiten via de achterkant naar binnen toe waardoor de hele raamstijl in beweging komt. Ik zal het idd. laten lassen.
Bedankt voor de tip vh stellen vd deur.
De speling is nog dermate klein dat dit zou moeten lukken.
Vr Gr Tim
Bedankt voor de tip vh stellen vd deur.
De speling is nog dermate klein dat dit zou moeten lukken.
Vr Gr Tim
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Versleten deurscharnier
Je kunt ook de plek van het slotdeel op de carrosserie wat verstellen, dat is wat makkelijker dan de scharnieren los te moeten maken.
Ik kwam ook achter die speling op het bovenste scharnier van mijn F6 omdat de spiegel enorm begon te trillen.
Ik wil de deur strakker dicht zetten (heb het stugge Reno4 rubber vervangen door het holle rubber van Franzose) maar loop nu tegen de grens aan; ik denk dat ik de verstelbaarheid van het slotdeel op de carrosserie ga vergroten om de deur verder dicht te kunnen krijgen.
Overigens even off topic: voor het lijmen van de deurrubbers ik kan bison poly max van harte aanbevelen, want het is zwart, prettig doseren en hecht als een tierelier. Veel prettiger dan het geklieder met Bison Tix.
Ik kwam ook achter die speling op het bovenste scharnier van mijn F6 omdat de spiegel enorm begon te trillen.
Ik wil de deur strakker dicht zetten (heb het stugge Reno4 rubber vervangen door het holle rubber van Franzose) maar loop nu tegen de grens aan; ik denk dat ik de verstelbaarheid van het slotdeel op de carrosserie ga vergroten om de deur verder dicht te kunnen krijgen.
Overigens even off topic: voor het lijmen van de deurrubbers ik kan bison poly max van harte aanbevelen, want het is zwart, prettig doseren en hecht als een tierelier. Veel prettiger dan het geklieder met Bison Tix.
Re: Versleten deurscharnier
Valt idd niet mee om een andere deur goed sluitend te krijgen;
heb na de 1e proefrit de hele raamstijl een cm naar binnen gedrukt.
De rubbers zouden idd zachter mogen.
Oeff ,..met de slotjes ben ik uren bezig geweest voordat de "nieuwe" deuren lekker wilden sluiten.
Het stellen met de slotjes gaat goed zolang de deur in zn rubber valt.
Goed idee om hol rubber te gebruiken!
heb na de 1e proefrit de hele raamstijl een cm naar binnen gedrukt.
De rubbers zouden idd zachter mogen.
Oeff ,..met de slotjes ben ik uren bezig geweest voordat de "nieuwe" deuren lekker wilden sluiten.
Het stellen met de slotjes gaat goed zolang de deur in zn rubber valt.
Goed idee om hol rubber te gebruiken!
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Versleten deurscharnier
Er zijn nogal wat verschillende deurrubbers in omloop en ze zijn niet allemaal goed, loopt van massief rubber tot hol poreus rubber als ik het goed begrijp. Origineel Renault is dacht ik niet hol, maar gewoon zacht, indrukbaar, rubber (met luchtbellen erin zegmaar).
Die massieve dingen kun je niets mee naar wat ik heb gehoord, dat gaat nooit een keer "zetten", zodat je altijd problemen houdt met deuren die niet goed afdichten en dus tochten, en die nooit mooi dicht willen.
Die massieve dingen kun je niets mee naar wat ik heb gehoord, dat gaat nooit een keer "zetten", zodat je altijd problemen houdt met deuren die niet goed afdichten en dus tochten, en die nooit mooi dicht willen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Versleten deurscharnier
Bij de montage van nieuwe rubbers de hele lijst (dun) insmeren met vaseline helpt ook goed, ze gaan dan beter "zetten". Groeten Lordje.
Re: Versleten deurscharnier
Maarre: is het probleem met de scharnieren nu al opgelost? Zelf heb ik destijds de boutjes van de deurscharnieren gelost, de deur op een kier gezet en vervolgens een krik onder de punt van de deur gezet (handgreepkant). Deur subtiel wat opkrikken en boutjes weer vastzetten. Er zit dan natuurlijk nog steeds speling op je bovenste scharnier, maar de deur valt in elk geval weer netjes in het slot. Zal ook helpen herhaling te voorkomen als je de deur eenmaal gelast hebt (je hoeft hem niet meer dicht te duwen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Versleten deurscharnier
Ja, met de laatst genoemde tip is het uiteindelijk goed gekomen.
De bovenste stift ga ik nog is vervangen door bv een iets dikkere bout, zodat de speling weg is.
Het lassen moet ook nog, maar ook bij mij; de deur valt nu netjes in het slot.
Alsnog hartelijk dank voor de tips.
De bovenste stift ga ik nog is vervangen door bv een iets dikkere bout, zodat de speling weg is.
Het lassen moet ook nog, maar ook bij mij; de deur valt nu netjes in het slot.
Alsnog hartelijk dank voor de tips.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Versleten deurscharnier
Die "stiften" worden overigens doorgaans "spanbus" of "holspie" genoemd. Je kunt die bij de betere ijzerwarenzaak halen. Zou niet beginnen met bouten o.i.d.
De dikte van die bussen is geloof ik 6 mm en de lengte moet 40 mm zijn voor je deurscharnieren. Geloof dat de motorkapscharnieren dezelfde soort hebben.
Het idee is dat het oog wat aan de deur vast zit een net wat dikker gat heeft, zodat de spanbus daar niet in klemt, maar wel in de 2 gaten van het deel van het scharnier wat aan de carrosserie komt.
Heb toevallig afgelopen weekend zelf 4 stuks opgehaald voor een van mijn deuren en mijn motorkapscharnieren. Kost overigens geen drol.
Bij het er in hameren van die dingen: pas er goed op dat je het scharnier zelf goed ondersteunt, anders gaat alles aan gort.
De dikte van die bussen is geloof ik 6 mm en de lengte moet 40 mm zijn voor je deurscharnieren. Geloof dat de motorkapscharnieren dezelfde soort hebben.
Het idee is dat het oog wat aan de deur vast zit een net wat dikker gat heeft, zodat de spanbus daar niet in klemt, maar wel in de 2 gaten van het deel van het scharnier wat aan de carrosserie komt.
Heb toevallig afgelopen weekend zelf 4 stuks opgehaald voor een van mijn deuren en mijn motorkapscharnieren. Kost overigens geen drol.
Bij het er in hameren van die dingen: pas er goed op dat je het scharnier zelf goed ondersteunt, anders gaat alles aan gort.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Versleten deurscharnier
Maar het bovenste oog vd deur slijt dus doorgaans uit, dan zal je naar een grotere maat moeten?...
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Versleten deurscharnier
De deur zelf heeft maar 1 oog, het deel wat je aan de carrosserie bout 2 ogen, het oog van de deur valt daar tussenin. De spanbus blijft klemmen in de 2 ogen van het deel wat je aan de carrosserie bout. het deel van de deur is dus het deel wat draait, in de andere 2 ogen is geen beweging (de spanbus blijft stil staan). Derhalve kan het bovenste deel niet uitslijten, tenzij je bijvoorbeeld een bout hebt gebruikt als bus, dan kan het zijn dat die bijvoorbeeld klemde in het deur-deel en daardoor het bovenste oog heeft uitgesleten.
Ik zou zeggen: kijk er eens heel goed na terwijl je de deur open en dicht doet en kijk wat er echt gebeurt.
Ik zou zeggen: kijk er eens heel goed na terwijl je de deur open en dicht doet en kijk wat er echt gebeurt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Versleten deurscharnier
Klopt, ik heb nog s gekeken.
De spanbussen had ik al vervangen en zitten strak aan de carrosserie.
Maar het oog dat aan de deur vast zit is uitgesleten dus de speling blijft...
De spanbussen had ik al vervangen en zitten strak aan de carrosserie.
Maar het oog dat aan de deur vast zit is uitgesleten dus de speling blijft...
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Versleten deurscharnier
Dan boor je de gaatjes iets op en zet je er dikkere spanbussen in.boerBon schreef:Klopt, ik heb nog s gekeken.
De spanbussen had ik al vervangen en zitten strak aan de carrosserie.
Maar het oog dat aan de deur vast zit is uitgesleten dus de speling blijft...
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Versleten deurscharnier
Precies, even met de schuifmaat meten hoe groot dat gat van het deur-deel is en dan nieuwe spanbussen er in. Eigenlijk moet het gat van de deur wel iets ruim om de spanbus zitten (heel klein beetje), zodat het niet helemaal klemt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).