Renault 6: Afstellen of iets anders

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Knor
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 31, 2011 11:12 am

Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131412Bericht Knor »

Beste Mensen,

Sinds de zomer ben ik in het bezit van een Renault 6 uit 1970. Type 1180.
Een erg leuke auto en voor weinig op de kop getikt in Zuid-Frankrijk.
Al erg veel geleerd van wat er geschreven wordt op het forum. Al moet ik helaas toch een nieuw topic starten over mijn problemen.

De problemen begonnen als volgt:
Vanuit het niets bokken en stoten op de weg. Bij gas geven verliest de auto zijn vermogen en we hebben in de 4de versnelling met 50km/uur, heel moeizaam, terug kunnen komen.
Daarvoor liep de 6 als een trein. Stationair niets aan de hand. Ook niet met dit probleem.

Het volgende heb ik toen gedaan:
- Carburateur geheel schoongemaakt en teruggeplaats, gaf geen verschil
- Contactpuntjes waren al eerder vervangen.
- Verdeelkap eraf gehad. Daar bleek 1 van de poten helemaal zwart en verkoold.
- Verdeelkap vernieuwd en direct nieuwe bougiekabels.

Nu krijg ik de 6 niet lekker lopend:
- Stationair afstellen is nog niet lekker gelukt. Het lijkt er op dat die steeds te veel benzine krijgt. De mengstelschroef draai ik zo dicht mogelijk.
- Stroboscoop erbij gehad om rest te stellen en ik stel het markeringspunt van het vliegwiel op ongeveer 11mm van het vaste punt in.

Wat me opvalt:
- Het markeringspunt op het vliegwiel schommelt erg.
- Stationair lekker laten lopen lukt niet.
- De uitlaat ploft veel.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Zou erg fijn zijn!

Met vriendelijke groet,

Cor uit Zwolle
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131416Bericht R4F6GTX Automaat »

Vacuümlek, voet van de carburateur lek of krom, of het spruitstuk... of het slangetje van de carterventilatie...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Knor
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 31, 2011 11:12 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131418Bericht Knor »

Bedankt voor je reactie. Het klinkt erg stellig.
Kun je me meer uitleggen waarom je denkt dat ergens een gaatje zit?

Wat betreft de vacuumlek: daar heb ik hier iets over gelezen, maar het is mij onduidelijk waar deze slangetjes? precies zitten en hoe ik kan testen of ze werken.

Het slangetje van de carterventilatie: Deze loopt naar van de carburateur naar de bovenkant van het carter? Hier heb ik doorheen geblazen en deze zat naar mijn mening niet verstopt. Of zou ook dit slangetje lek kunnen zijn.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131422Bericht R4F6GTX Automaat »

Vacuümlek kun je eenvoudig controleren door de motor stationair te laten lopen en dan op diverse plaatsen waar pakkingen of slangetjes zitten simpelweg met remmenreiniger op te spuiten. Als dat door het spuiten op een bepaalde plek de motor ineens beter gaat lopen weet je dat daar iets fout zit.

Ik zeg niet dat het dat is maar het is een veel voorkomend euvel dat sommigen tot vervanging van een hele hoop onderdelen brengt wat vaak niet nodig is. Niet gebaseerd op een of andere wazige (of overduidelijke) theorie maar uit ervaring.

Bij de R4 zit de carterventilatie door een slangetje op het spruitstuk, onder de carburateur, naar een T splitsing-slang die van de kleppendeksel naar de bovenaan-zijkant van de carb loopt. Ik weet zou gauw niet of dat hetzelfde is bij de R6. (Oer-5 iig wel). In dat slangtje moet ook een restrictor zitten.

Heb je een nieuwe pakking gemonteerd nadat je de carburateur uit elkaar gehad hebt? Misschien dat je 'm wel goed gereviseerd hebt maar dat de voer ervan nu niet meer goed is, pakking dus...

is maar een mogelijkheid hoor, ik zeg niet dat het dat is, probeer alleen met je mee te denken gebaseerd op mijn ervaringen...

Geheel vrijblijvende informatie (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131428Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben van de categorie: 90 % van mijn ellende is elektrisch, dus ik zou het in de vonk en timing zoeken. In dit geval zeker, omdat het de eerste symptomen duidelijk een elektrische oorzaak hadden. Heb je een stroob met contacthoek meting? Klinkt mij een beetje alsof die te hoog is (onvoldoende lichthoogte). Verder mis ik iets over de condensator, die zou ik ook vervangen want hij kost niet veel en als hij niet goed is is de vonk slecht.
Knor
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 31, 2011 11:12 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131429Bericht Knor »

Morgen haal ik een nieuwe rotor en condensator op.
Verder zal ik het met de remmenreiniger gaan proberen.
Daarna kom ik bij jullie terug.

Zijn er nog tips/werkstrategie om de carburateur (een PDIS) heel goed afgesteld te krijgen zonder een toerentalmeter?

De stroboscoop die ik heb heeft niet een meter voor de contacthoek. Alleen aansluitingen voor op de bougiekabel en accu.
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131430Bericht kpr »

Waarom stel je het markeringspunt op het vliegwel op 11mm? (volgens mij begrijp ik hieruit dat je de ontsteking met 6 graden vervroegt). Volgens de vraagbaak gecombineerd met deze historie, moet het ontstekingstijdstip van een R6 uit 1970 op 0 graden. De 11mm/6 graden is alleen nodig met motorcode 800-3 icm vervroegingskromme R.284. Dat laatste getal staat op de verdeler.
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131431Bericht Tweety »

Heb je de bougies gecontroleerd ?kijk ff voor de zekerheid...voor de rest staat me iets bij van een slechte party spruitstukken op R6 van rond die tijd... dat kunnen ook de l-tje geweest zijn....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131447Bericht RVIER »

@knor,

Doe eerst eens de cilinderbalanstest, mogelijk doet een cilinder niet mee.
Daarnaast lijkt het erop dat je in ieder geval de carburateur niet goed hebt afgesteld. Er is een menselschroef (zoals de naam zegt voor het mengsel) en een stationairtoerental (zoals de naam zegt voor het stationair toerental).
In de meeste boekjes staat een beschrijving van de afstelling. Doorgaans moet je met mengsel afstellen bij 1100 toeren. Daarna draai je het stationair toerental terug tot 675 oid (zodat hij mooi loopt).


@ tweety,
voor de rest staat me iets bij van een slechte party spruitstukken op R6 van rond die tijd... dat kunnen ook de l-tje geweest zijn...
Met dit soort praat komen we echt niet verder (nono)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Knor
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 31, 2011 11:12 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131518Bericht Knor »

Vanmiddag heb ik de auto weer lopend en rijdend gekregen.

Nieuwe condensator, al vraag ik me af of deze wel kapot is, want hij wilde wel gewoon starten.
Geen nieuwe rotor, lijkt me niet het probleem.
Carburateur nogmaals eraf gehaald en overal nieuwe pakkingen tussengestopt.
Met de pakkingen ben ik met pakkingpapier aan de slag gegaan (stapelen van 0,4mm)

Nu loopt de auto dus weer en kan ik gaan finetunen, want helaas zit de schok bij veel gas geven er nog wel in.
Wat me opviel bij het uithalen van de bougies voor het rijden was dat ze zwart waren, dus te rijk aan benzine.
Ik heb ze schoongemaakt en morgen ga ik kijken of ze veranderd zijn van kleur.
Zou het kunnen dat het het schokken komt door een nog steeds te rijk afgestelde carburateur?
Anders finetunen met de ontsteking?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131527Bericht Willem de Zwijger »

Ploft hij nog bij remmen op de motor? Het is een kwestie van smaak, maar ik wantrouw nog steeds de ontsteking, ik zou er meteen met een nieuwe verdelerkap ook een nieuwe rotor in doen (zeker als er flinke vonkerij is geweest), en dan zou ik de ontsteking echt goed afstellen, dus ook de contacthoek. Zwarte bougies krijg je ook van slecht (getimede) vonk.

Dit gezegd hebbende: ik heb jaren geleefd met een motor die bokte als je flink het gas intrapte, en dat lag (zo bleek dus pas jaren later) aan een niet vastgedraaide stationairsproeier. Maar ik neem aan dat je met al het werk aan de carb die wel goed hebt aangedraaid?
Knor
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 31, 2011 11:12 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131531Bericht Knor »

Toch net nog een nieuwe rotor er in gezet en ook de bobinekabel vervangen.
Nu is alles zo goed als nieuw.

Net wat gereden en onderweg de menselschroef nog iets ingedraaid. Nu lijkt hij steeds beter te lopen. Geen schokken meer in ieder geval en door de nieuwe rotor lijkt de motor toch net wat lekkerder te lopen.

Rest me alleen de volgende vraag:
"Vroeger" kon ik de choke gewoon uittrekken onder het rijden.
Als ik de choke nu volledig uittrek tijdens het rijden of stationair lopen dan lijkt hij wel te verzuipen en moet ik de choke weer terugduwen om ervoor te zorgen dat de motor niet afslaat.

Is dit juist goed of moet ik hier nog wat aan doen?
Verder heb ik nog geen idee of ik minder zuinig ga rijden.
Eerder haalde ik op de lange afstand de 1 op 20. Ik hou het in de gaten.

Bedankt voor de tips tot dusver.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Renault 6: Afstellen of iets anders

Bericht: # 131544Bericht Tweety »

Knor schreef:"Vroeger" kon ik de choke gewoon uittrekken onder het rijden.
Als ik de choke nu volledig uittrek tijdens het rijden of stationair lopen dan lijkt hij wel te verzuipen en moet ik de choke weer terugduwen om ervoor te zorgen dat de motor niet afslaat.

Is dit juist goed of moet ik hier nog wat aan doen?

Bedankt voor de tips tot dusver.
Volgens mij is dat ok... het zit of zat 'm waarschijnlijk in de afstelling van de choke...(of de opening van de hoofdgasklep bij,stationair draaien...) kan zijn dat je vroeger de choke helemaal niet dicht trok, of dat er echt zoveel valse lucht naar binnen dat het haast niet uit maakte...
Plaats reactie