Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130828Bericht Thijsio »

Hallo allemaal,
Afgelopen week moest het er eindelijk eens van komen, de bestuurdersportier moest eens beter afgehangen worden. Voor mijn gevoel hangt het deurtje net iets te laag, een halve centimeter met de andere kant. Hierdoor heb ik bij het rijden last van windgeruis.
Ik heb dit weleens gedaan bij een gtl, waar er twee moertjes bij elk scharniertje aan de binnenkant zitten. Maar bij mijn huidige wagentje met scharniertjes aan de buitenkant zit dit niet. Hoe kan ik toch de deurtjes afstellen?

O, en heeft iemand een beschermkapje over voor mijn zekeringenkastje? Ik ben de mijne verloren. Let wel, mijn zekeringenkastje zit onder de motorkap, wederom het oudere model met maar een stuk of vier zekeringetjes.

Alvast bedankt,

Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130854Bericht jandoe1000 »

Dat gaat met het echte handwerk, door het iets verbuigen van het scharnier. Verder valt er aan de scharnierzijde van de deur niets aan af te stellen.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130871Bericht Thijsio »

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik vrees alleen dat het dan door de zwaartekracht na verloop van tijd terugzakt.
Nog tips hoe dit het makkelijkst te doen?

Bedankt in ieder geval,
Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130877Bericht Tweety »

Nou eh ja... hoe zal ik het zeggen, ik moest een nieuwe deur, en om die passend te krijgen was 't met de deur erin een beetje tillen en duwen... en ikdacht ach een beetje een houthakkers methode en toen zag ik een docu over een volkswagen fabriek waarin de robot de deur op hoogte hangt, dan schroeft een man de bouten vast, en en dan tilt en duwt ie wat... en dan past ie...!! :D
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130896Bericht jandoe1000 »

Zo is het precies. Pas wel op dat je de deur er niet per ongeluk uittilt want dat gaat zeker met schade gepaard. Als de deur te laag hangt moet het bovenste scharnierdeel (dat aan de auto vastzit) dus iets naar voren gebogen worden. Dat kan ook zonder de deur met een flinke waterpomptang maar dan moet je het scharnier wel beschermen tegen de tanden van de tang. Kortom, het echte handwerk...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Deurtjes afhangen met buitenscharnier

Bericht: # 130925Bericht RVIER »

Je kunt de deur (beperkt) hoger hangen door ringetjes op de scharnieras te leggen.

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie