sporing achter-wielen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130232Bericht Daan »

RVIER schreef:he gisse boys,

dat die wielbasis (uit het hoofd 48 mm)verschillend is weet ik ook wel :-). Maar dat staat dan ook op het kenteken. Het gaat erom dat je gaat vaststellen of hij links te kort of rechts te lang is geworden!

vr gr Fons

ps even nagekeken
wielbasis links 2401mm
rechts 2449 mm
mmmm, zelf even gemeten:

links 2395mm'
rechts 2455mm

respectievelijk 6 en 4 mm meer naar voren dan bij jou Fons, maar omdat beiden 'naar binnen staan'zou dit niet kunnen verklaren waarom de kont links voorbij wil steken.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130242Bericht RVIER »

@daan

op basis van je meting is hij volgens mij links 6 mm tekort en rechts 6 mm te lang. In theorie moet de kont je dan rechts inhalen. ??
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130255Bericht Vincentvanassen »

De lengte van de wielbases zegt niets over de sporing van de wielen. Een goed uitgelijnde Renault rijdt immers ook rechtuit terwijl de lengte van de wielbases verschilt. Daarom zou het moeten worden gezocht in het uitspoor en toespoor. Als de kont naar links trekt zou het linker achterwiel teveel uitspoor hebben (voorkant staat te ver naar buiten) en eventueel kan dat worden versterkt door een rechterwiel met teveel toespoor (voorkant te ver naar binnen). Zoals Rutger al zij zou dit moeten kunnen worden afgesteld met de zwingarmbevestiging waarvan twee gaten sleufgaten zijn. Echter na het lassen kan een en ander dusdanig veranderd zijn dat afstellen niet meer mogelijk is.

Kortom, ga een keer naar een bandenzaak, laat je achterwielen meten en probeer eerst door middel van de zwingarmbevestigingen je achterwielen uit te lijnen. Er zullen bandenzaken zijn die je uitlachen omdat je de meeste achterassen niet kan afstellen, laat je daar niet door van de wijs brengen want het kan bij een Renault 4 wel degelijk!
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130263Bericht roberto »

Vincent je hebt gelijk maar ( A ) wat je vergeten ben is dat de twee achter wielen verbonden zijn met een as, dus als er verschil zit in de as afstand van de wielen anders dan dat er is op gegeven door de fabriek dan krijg je de situatie doe Fons bedoeld ( B ) deze afstand is niet af te stellen ook niet door een banden bedrijf, je kunt alleen de wielvlucht afstellen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130264Bericht JoReno »

Dag,

bij één van onze 4GTL's stonden de achterwielen 'visueel' ook enigszins naar binnen. De achteras is verwijderd geweest om te kunnen lassen aan de achterbalken. De bevestiging aan de balken verliep zonder problemen (zeer nauwkeurige klus geweest). Wij hebben de zwingarmen vervolgens gemonteerd, en één van de 3 gaten is een sleufgat. Nadat wij zagen dat de achterwielen er niet netjes onder stonden, hebben wij aan de draagarm een spanband vastgemaakt die wij om een stevige boom gelust hebben. Vervolgens hebben wij de voorkant van de 4GTL geblokkeerd en heeft 1 iemand op het rempedaal getrapt, terwijl de ander de ratel van de spanbanden aantrok. Een derde persoon heeft toen de zwingarmen in de nieuwe stand vastgezet, en je kon zien dat de bout rond het sleufgat ongeveer 7 mm opgeschoven was. Achterwielen zitten er nu netjes onder, althans: visueel. Zo kan het dus óók!
Succes!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130265Bericht Rutger-peer »

roberto schreef:Vincent je hebt gelijk maar ( A ) wat je vergeten ben is dat de twee achter wielen verbonden zijn met een as, dus als er verschil zit in de as afstand van de wielen anders dan dat er is op gegeven door de fabriek dan krijg je de situatie doe ...

Maar daar komt natuurlijk wel bij dat die constructie niet helemaal star is, die torsiestaven kunnen wel wat buigen en doen, anders zou dat hele systeem met stellen bij de swingarmbevestigingen ook niet werken (door het stellen van die dingen gaan de torsiestaven iets naar boven of beneden doorbuigen, afhankelijk van hoe je het bijstelt). Dus er zit wel wat ruimte in om dat wat te corrigeren lijkt me toch?

Moet ik natuurlijk wel bij opmerken dat dit geen grote correcties op kan vangen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130266Bericht roberto »

Dit gebeurt er met het stellen van de zwingarm bevestiging.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130268Bericht Rutger-peer »

Ja, dat bedoel ik, dan moeten de torsiestaven toch enigzins verbuigen? Want wat jij aangeduid hebt als achteras, is de torsiestaaf.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130269Bericht roberto »

Rutger als je de zwingarm bevestiging vast maak dan tordeer je de torsie staaf , als je de 12 bouten van de achteras en zwingarm monteer dan moet dan gebeuren zonder al te veel geweld ( een achter arm bv opkrikken tot je de gaten hebt gevonden) de bouten van de zwingarm bevestiging zijn puntig afgeslepen ( af fabriek) en ingekerft dit geeft een tappend effect zodat je zonder veel moeite op het juiste punt uitkomt, de zwingarmbevestiging is bekleed met rubber ( om de beweging van de zwingarm op te vangen) dus een kleine marge is wel aanwezig maar dat is zeer minimaal anders is dit rubber bij te veel spanning in een zeer korte tijd versleten.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130286Bericht Rutger-peer »

Mja, dat is ook waar. Eerst maar eens kijken hoeveel die auto nou echt afwijkt qua sporing. Je zou zeggen dat de gaten in de achterbalken niet veel kunnen doen, gezien het feit dat de swingarmbevestigingen in de lengterichting niet kunnen bewegen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130295Bericht Willem de Zwijger »

Roberto
In die fraaie schets van je staat de Zwingarm bevestiging rechts van de Zwingarm, begrijp ik goed dat dat symbolisch bedoeld is? Hij zit toch in lijn met het wiel?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130296Bericht roberto »

Willem de Zwijger schreef:Roberto
In die fraaie schets van je staat de Zwingarm bevestiging rechts van de Zwingarm, begrijp ik goed dat dat symbolisch bedoeld is? Hij zit toch in lijn met het wiel?
Ja Willem ik heb het een beetje getekend om een idee te krijgen hoe het ongeveer zit. de as had ik door moeten tekenen maar dan zie niets meer van de zwingarm bevestiging of een stippel lijntje, dat is niet zo belangrijk het gaat om de werking en dat Daan zijn auto weer recht krijgt, voor je er aan begint met mokers en voorhamers en spanbanden moet je wel weten hoe het zit en hoe het werkt ik denk niet dat dat zo gebeurde op de produktielijn van de vier bij Renault want dan zou er wel een Franse chef in een lange grijze stofjas over de railing geroepen hebben STOP!! terug naar de tekentafel !
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130298Bericht Vincentvanassen »

Ik ben het niet helemaal met je eens Roberto, zie onderstaande tekening. Voor het gemak ben ik er even vanuit gegaan dat de twee voorste gaten van de zwingarmbevestiging naar benadering recht bovenelkaar staan (is niet helemaal waar maar dit versterkt alleen de horizontale beweging maar). Als je dan een cirkel tekent met als middelpunt het draaipunt van de zwingarmbevestiging zie je dat de zwingarmbevestiging zowel verticaal (positieve/negatieve camber) als horizontaal (toespoor en uitspoor)beweegt. Door middel van deze simpele meetkundige argumenten kan ik niets anders dan concluderen dat dmv het verstellen van de zwingarmen niet alleen de camber maar ook de uitlijning kan worden geregeld. Dit komt overigens overeen met de tekst in Olijslager. Maar zoals ik ook in mijn eerder post al zei: dit is beperkt en als er bij het lassen van de achterbalken iets is misgegaan is er een grote kans dat dit niet dmv het verstellen van de zwingarmbevestigingen kan worden opgelost.

Afbeelding
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130300Bericht Rutger-peer »

Dat is dus precies wat ik gister wou optypen maar ik had er even niet zo'n mooi plaatje bij. Maar in principe is wat je daar qua beweging in uit- en toespoor uithaalt natuurlijk vrij minimaal.

Overigens houdt een en ander dan dus wel in dat je uit- en toespoor niet afzonderlijk van het camber kunt veranderen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: sporing achter-wielen?

Bericht: # 130302Bericht roberto »

@ Rutger en Vincent

De standaard zwingarmbevestiging is gemaakt voor een verticale verstelling, door deze verstelling is er een minimale horizontale beweging maar die is zo minimaal dat die bijna geen invloed kan hebben op de sporing, als de zwingarm was gemaakt ook voor een horizontale verstelling dan had hij er waarschijnlijk zo uit gezien A

Afbeelding
Plaats reactie