contactpunten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13841Bericht Bauke »

Toen het schatje niet meer startte bleek na inspectie dat het stiftje dat vanaf het contactpunt"armpje" tegen het (vierkante) asje aanduwt zover was afgesleten dat de contactpunten helemaal niet meer open gingen. Is deze slijtage normaal? en hoe kan het dan dat ik er 's middags (welliswaar niet zo soepel, maar toch) nog in heb gereden.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 13844Bericht an3s »

Weet je zeker dat het palletje te ver is afgesleten? Dat zou alleen zo zijn wanneer de contactpuntjes helemaal naar achteren zijn gesteld.

Ter (wellicht overbodige) uitleg: Je kunt het contactpuntje dat niet heen en weer beweegt verstellen.

Mijn advies: nieuwe contactpuntjes en een nieuwe condensator plaatsen en de contactpuntjes afstellen met een voelermaatje. Ik geloof dat je hem moet afstellen op 0,4 mm (maar dat weten andere mensen op dit forum vast beter)
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 13850Bericht Leo »

Jep: 0,4mm (en 6 graden voorontsteking, gelijk de boel op tijd zetten kan ook geen kwaad)
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 13851Bericht Leo »

Jep: 0,4mm (en 6 graden voorontsteking, gelijk de boel op tijd zetten kan ook geen kwaad)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 13884Bericht Willem de Zwijger »

Eigenlijk gaat het om de contacthoek en niet om de afstand van de puntjes, maar het zal er vast wel om lopen. Zie voor een gedegen beschouwing het topic 'ontsteking afstellen' van een week of 6 geleden.
En waarom loopt hij 's ochtends nog wel en 's middags niet meer: mijn ervaring is dat de boel vaak nog heel lang doorloopt met grote elektrische mankementen, bv contactpuntjes die elkaar maar nauwelijks raken (scheef tegenover elkaar omdat ik het schroefje niet goed had aangedraaid) en laatst had de twingo van mijn vriendin een totaal versleten koolstofstiftje in de verdelerkap, alleen nog zwart gruis, en toch liep hij nog redelijk. Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Een druppeltje olie terplaatse van het sleepnokje van de puntjes wordt overigens aangeraden om slijtage van dat dingetje te voorkomen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13898Bericht Ron »

Nah, mijn bericht staat er niet bij, en ik heb gisteren nagenoeg hetzelfde geschreven als onze Zwijger! Da's toeval. Ik schreef ook dat het soms onwaarschijnlijkt lijkt zoals sommige ontstekingen in een bepaalde staat nog heel goed blijken te functioneren. Grappig.

Regelmatig controleren is het devies. Het blijkt dat een ontsteking er, zonder enige rare gedragingen vooraf, opeens mee kan kappen. En daarna zie je dat de oorzaak heel erg logisch is, maar wel te laat geconstateerd. Midden in de nacht op de hei of zo.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13909Bericht Bauke »

De contacthoek zeggen jullie, hoe verstel ik die en wat doet ie? Ik ben nog niet zo'n held in dit soort dingen en dacht dat het met het timen van de punten wel zo'n beetje afgelopen was. :???:
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 13921Bericht Willem de Zwijger »

Zoals gezegd, de materie van hoe stel je de contacthoek dan wel het ontstekingstijdstip af etc. zie de topic 'Ontsteking afstellen' van november 2002, zit inmiddels op pag.2 Kun je ook met de zoekfunctie vinden.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13925Bericht Bauke »

Die discussie heb ik gisteren al uitgedraaid en doorgelzen, maar verder dan "eerst de contacthoek op 57 graden" wordt er niet op deze materie in gegaan, wel een interesant stuk over vacuüm vervroegers/-laters overigens, maar goed. Ik zal HET boek er nog eens op napluizen.:sad:
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13942Bericht Ron »

Contacthoek meten doe je met een contacthoekmeter.
Voorradig?
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13944Bericht Bauke »

nee, helaas niet voorradig, wat kost zoiets bij bv. de brezan?

en weet iemand hoe ik zonder mijn auto (lees mijn contacpunten die er nog op zitten) bij de hand erachter kan komen wat voor contactpunten en condensator ik nodig heb? De papieren en HET boek zijn wel binnen berijk. :???:
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13948Bericht Ron »

Dat weet de computer van de Brezan feilloos.
Als je kan zeggen wat voor een auto je hebt met type en bouwjaar, desnoods papieren meenemen, dan lukt het vanzelf.
Ik vermoed dat ze je spulletjes zo van de plank trekken.
En dat glimt! Mooi man! Nieuwe glimmende spulletjes! Zonde om uit de doos te halen, ken je dat gevoel?
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13950Bericht Bauke »

Dan had ik vandaag waarschijnlijk net een prutser te pakken, die zij dat er vier soorten mogelijk waren, Hij wist het niet en had ze ook niet in huis, mooie kerel. Ik zal morgen nog wel ff bellen en kijken of ik meer geluk heb. ThanX
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13952Bericht Ron »

Wellicht een andere zaak proberen, maar de Brezan moet het toch wel kunnen.
Met korting ook. Maar korting op de service bedoelen we natuurlijk niet.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13953Bericht Bauke »

ha ha! Ik had ook wel het idee dat ze hier in Nijmegen een beetje bij waren. Vroeger, in Woerden, konden we naar Auto Indus en die had echt álles op voorraad, en anders hadden ze het dezelfe dag nog in huis, maar ja. Dat was vroeger en nostalgie is ook niet meer wat het geweest is
Plaats reactie