vreemd geluid bij het starten

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125502Bericht Sousse »

Hallo,

Vanmorgen tijdens het starten hoorde ik een klap die onder de motorkap vandaan kwam, het gekuid lijkt op een klap van een harmer op een stalen voorwep.
Na het starten heb ik geen vreemde geluiden meer gehoord en vanmiddag bij het starten van de auto ook niet.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn voor dat er mischien meer schade aan de auto ontstaat?

Alvast bedankt
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125504Bericht RVIER »

@sousse,
en vanmiddag bij het starten van de auto ook niet.
voor de hand ligt om hem dan alleen nog maar s'middags starten :-)

Je kunt ook even verder kijken.
1) Heb je misschien recent nog de startmotor losgehad en vergeten de beugel naar de motordrager te monteren?
2) Verder even de motordragers controleren. Als het voorste rubber defect is, zakt het blok tot bijna op de traverse en dan krijg je ook zo'n geluid.

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125505Bericht Rudi »

Nou heb ik weinig kennis van de motor techniek,
maar ik zou het zoeken in een overslaande vonk.
Bv dat je kap van de rotor los zou kunnen zitten, of er zit een bougie los.
Iets dat zeker bij een koude start (denk aan vocht door condens) even voor problemen kan zorgen.
Bepaal ook het moment van de klap, tijdens het starten, toen de startmotor rond ging. iets in die geest.

Succes
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125508Bericht Sousse »

Rudi, het geluid kan denk ik niet aan een de verdeler kap of aan een losse bougie liggen , het is echt een harde klap die te klinkt als twee stalen voorwerpen die op elkaar klappen. (bonk)
Fons, ik ben mischien niet duidelijk geweest maar ik ben met de auto naar mijn werk gegaan en toen ik vanmiddag naar huis ging heb ik bij het starten het geluid niet gehoord. :)
Ik heb inderdaad de startmotor 2 manden geleden vervangen, volgens mij heb ik alles weer vast gemaakt incl de beugel die aan het block vast zit.
de motorsteun zou inderdaad de boosdoener kunnen zijn, Ik ga in het weekend alles goed controleren en als ik wat gevonden heb dan meld ik me weer.

Hoe kan ik trouwens het maklijkste controleren of de motorsteun nog goed is? moet ik de auto opkricken en vanuit de onderkant kijken?

Alvast bedankt
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125513Bericht RVIER »

@sousse

voor geval 1: er moet minimaal een centimeter speling zijn tussen uitlaatspruitstuk en stuurstang. Anders is of de beugel weg of de motorsteun defect. Je kunt de motor dan ook van links naar rechts bewegen.
voor geval 2: als er minder dan 1 cm ruimte tussen de traverse en de versnellingsbak bestaat, moet je de krik onder de versnellingsbak zetten en voorzichtig omhoog krikken. Als de auto niet beweegt en de bak wel is de voorsteun defect.

ben benieuwd

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125538Bericht Tweety »

ik heb zo'n geluid wel eens als het voorstel montagerubber van m'n uitlaat is afgebroken....en m'n uitlaatbuis tegen de carrosserie slaat....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125572Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:ik heb zo'n geluid wel eens als het voorstel montagerubber van m'n uitlaat is afgebroken....en m'n uitlaatbuis tegen de carrosserie slaat....
Maar dat geeft dan niet 1 klap zoals beschreven maar dat rammelt vrijwel constant, elke bocht of hobbel die je tegenkomt, of je motor is zo slecht afgesteld dat ie niet stil ligt alstie loopt
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 125580Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef:ik heb zo'n geluid wel eens als het voorstel montagerubber van m'n uitlaat is afgebroken....en m'n uitlaatbuis tegen de carrosserie slaat....
Maar dat geeft dan niet 1 klap zoals beschreven maar dat rammelt vrijwel constant, elke bocht of hobbel die je tegenkomt, of je motor is zo slecht afgesteld dat ie niet stil ligt alstie loopt
Nee 1 klap bij 't starten, en m'n motor zit zo goed vast en loopt zo stabiel dat de buis aan het achterste rubbertje egnoeg heeft om vrij te blijven hangen.... echt waar !
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 126655Bericht Sousse »

Vandaag de auto op de brug gehad en zag inderdaad dat de achterste ophang rubber stuk van de uitlaat aan de achterkant is gescheurd, gelijk een nieuwe bij Brezan gehaald en het probleem is opgelost.

Verder zag ik dat de laatste pijp die aan de demper is aangesloten op 2 punten lek is , weet iemand waar ik deze kan halen? en is deze gelijk aan de de pijp van een 1.1? mijn auto is een TL uit 87.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 126656Bericht Rudolf2 »

...diezelfde Brezan waar je net vandaan komt. Ze hebben in hun computer ook de nodige tekeningen staan.
De 1.1 heeft geen demper boven het linkervoorwiel, veel TL-len wel bij mijn weten. Laat in de computer maar iets passends zoeken, dat kunnen ze best wel.

Rudolf
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 126657Bericht Sousse »

Rudolf, het probleem is dat mijn TL(956 cc) motor type C1C, niet in de computer van Brezan staat, wel de motor type C1E (1100 cc) vadaar mijn vraag
Mijn TL heeft geen tussendemper, alleen een uitlaat aan het einde van de pijp.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: vreemd geluid bij het starten

Bericht: # 126660Bericht Rudolf2 »

Dan is'tie gelijk.

Rudolf
Plaats reactie