Chassis vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Chassis vervangen
Ik ga voor mijn doorgeroeste R4 uit `68 een nieuw chassis in België kopen. Afgezien van alle technische vragen vraag ik me ook af wat voor bureaucratische rompslomp het met zich mee brengt.
Bij het chassis zitten kenteken en alle benodigde papieren.
Het liefste zou ik willen dat mijn R4 zijn huidige kenteken behoudt (1968 ipv jaren '80), met een nieuw chassis.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dan komt er nog het probleem bij dat het een Belgisch kenteken is. Moet je dit chassis dan eerst invoeren? Of gewoon eerst onder de Hollandse R4 stoppen en dan naar de RDW gaan?
Iemand enig idee waar ik allemaal tegen aan kan lopen?
Iemand hier toevallig zelf ervaring mee?
Bij het chassis zitten kenteken en alle benodigde papieren.
Het liefste zou ik willen dat mijn R4 zijn huidige kenteken behoudt (1968 ipv jaren '80), met een nieuw chassis.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dan komt er nog het probleem bij dat het een Belgisch kenteken is. Moet je dit chassis dan eerst invoeren? Of gewoon eerst onder de Hollandse R4 stoppen en dan naar de RDW gaan?
Iemand enig idee waar ik allemaal tegen aan kan lopen?
Iemand hier toevallig zelf ervaring mee?
Re: Chassis vervangen
Als je brutaal bent kun je omkatten, dwz je vervangt het chassis nummer voor je huidige.
Geen RDW gedoe, 'n beetje improviseren dus.
Maar eigenlijk mag ik zoiets helemaal niet schrijven, laat staan zeggen.
Ik heb het nooit gedaan, maar er is ervaring binnen de club.
Succes, Rudi
Geen RDW gedoe, 'n beetje improviseren dus.
Maar eigenlijk mag ik zoiets helemaal niet schrijven, laat staan zeggen.
Ik heb het nooit gedaan, maar er is ervaring binnen de club.
Succes, Rudi
Re: Chassis vervangen
Zijn er nog nieuwe chassis dan? Laat je niet foppen met een ander chassis, zijn net zo zeldzaam als hoofdprijzen in een loterij, groet Lordje.
Re: Chassis vervangen
Ja zeker zijn die er nog.lordje schreef:Zijn er nog nieuwe chassis dan?.
Die hoofdprijs in de loterij ben ik al langer naar op zoek dan de chassis en heb er toch al 2 tevoorschijn zien komen in redelijk korte tijd.lordje schreef: Laat je niet foppen met een ander chassis, zijn net zo zeldzaam als hoofdprijzen in een loterij, groet Lordje.
EDIT:
Maar als ik je bericht goed lees koop je geen nieuw maar een gebruikt beter chassis dan ben je de rdw toch niet nodig.
Je gaat het chassis toch al goed aanpakken neem ik aan en als je het lasapparaat dan toch in de hand hebt
Re: Chassis vervangen
Ik heb er ook een paar maanden naar gezocht...ap schreef:Ja zeker zijn die er nog.lordje schreef:Zijn er nog nieuwe chassis dan?.
Ik koop een gerestaureerd chassis dus ik hoop dat ik daar zelf niet veel meer aan hoef te doen. De RDW is er sowieso wel bij nodig.ap schreef:Maar als ik je bericht goed lees koop je geen nieuw maar een gebruikt beter chassis dan ben je de rdw toch niet nodig.
Je gaat het chassis toch al goed aanpakken neem ik aan en als je het lasapparaat dan toch in de hand hebt
Misschien kan ik wel het stuk oude chassis met nummer in het nieuwe chassis lassen... Is dat dan ook omkatten? Of gewoon een vervangend onderdeel in het bestaande chassis lassen?
Re: Chassis vervangen
er van uitgaande dat het nummer in het bestaande chassis zit is er eerder sprake van het vervangend onderdeel om het bestaande [restant van het] chassis te lassen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Chassis vervangen
' Omkatten' is een gestolen auto voorzien van een nieuwe legale identiteit. Tenzij je je auto of het nieuwe chassis gestolen hebt, is dat niet aan de orde, lijkt me. Uiteraard mag je alles van je auto vernieuwen, ook het chassis. Je kunt het oude chassisnummer zelf in het nieuwe chassis meppen nadat je het oude eruit geslepen hebt, kraait geen haan naar, of het nieuwe chassisnummer laten registreren bij je bestaande kenteken. Voor dat laatste heb je de RDW nodig maar er is geen reden waarom ze medewerking zouden mogen weigeren. Reeds in 1975 hebben we zoiets gedaan met een 68er en dat was geen enkel probleem.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Chassis vervangen
Overigens, heb niet te hoge verwachtingen over hoe je koets er aan toe is. Als je een koets van een verrot chassis af haalt denk ik dat je nog wel meer tegenkomt aan je koets waar je eerst mee bezig moet voor je die weer terug wilt zetten op een beter chassis.
Omkatten kan, herkeuren kan... je kunt ook gewoon je huidige auto plus nummerbord schriftelijk op de vuilnisbelt gooien en het kenteken wat bij het nieuwe chassis hoort aannemen, dat er een '68-er koets op je chassis staat kraait geen haan naar natuurlijk (en als de jaartallen overeenkomen is het natuurlijk helemaal mooi). Is alleen onhandig als het huidige chassis nog geen 25 jaar is (belastingtechnisch).
En let inderdaad goed op watvoor chassis je dan koopt, of "gerestaureerd" ook echt gerestaureerd is.
Omkatten kan, herkeuren kan... je kunt ook gewoon je huidige auto plus nummerbord schriftelijk op de vuilnisbelt gooien en het kenteken wat bij het nieuwe chassis hoort aannemen, dat er een '68-er koets op je chassis staat kraait geen haan naar natuurlijk (en als de jaartallen overeenkomen is het natuurlijk helemaal mooi). Is alleen onhandig als het huidige chassis nog geen 25 jaar is (belastingtechnisch).
En let inderdaad goed op watvoor chassis je dan koopt, of "gerestaureerd" ook echt gerestaureerd is.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Chassis vervangen
Mocht je besluiten tot "omkatten" dan zou ik toch eerst even anoniem informeren bij de diverse instanties. Heb eens ooit vernomen dat er wel mogelijkheden zijn, mits er bij het omzetten van chassisnr iemand van de rdw aanwezig is. Maar ja, dat is ook weer een beetje vreemd als die auto uit België komt. Kun je beter eerst Bels laten vervallen en dan doodleuk de auto meer naar NL nemen en daar je struc uithalen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook ooit zoiets heb uitgehaald. Had toen een sloop 4 gekocht die uit NL was uitgevoerd en zou ingevoerd worden in B, maar dat ging niet door a.g.v. een gesprongen distributieketting. Heb toen de hele auto gekocht voor onderdelen. Chassis bleek nog redelijk goed en toen besloten een nummer van een NL kenteken erin te zetten. Heb het als volgt gedaan. Stukje waar chassisnr op staat los maken van rest chassis (puntlassen uitboren en rondom uitslijpen) en dat in goede chassis gelast. Lassen netjes plat geschuurd. Daarna is chassis volledig verzinkt, dus zie je er (bijna) niks meer van.
Je moet je alleen wel even afvragen of er wellicht ergens kleine verschillen zitten tussen een '68 er en '80 er chassis dat bij ombouw tot problemen zou kunnen leiden.
Zit er overigens ook een carroserie bij die bruikbaar is? Ben er zeker van dat daar ook liefhebbers voor te vinden zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook ooit zoiets heb uitgehaald. Had toen een sloop 4 gekocht die uit NL was uitgevoerd en zou ingevoerd worden in B, maar dat ging niet door a.g.v. een gesprongen distributieketting. Heb toen de hele auto gekocht voor onderdelen. Chassis bleek nog redelijk goed en toen besloten een nummer van een NL kenteken erin te zetten. Heb het als volgt gedaan. Stukje waar chassisnr op staat los maken van rest chassis (puntlassen uitboren en rondom uitslijpen) en dat in goede chassis gelast. Lassen netjes plat geschuurd. Daarna is chassis volledig verzinkt, dus zie je er (bijna) niks meer van.
Je moet je alleen wel even afvragen of er wellicht ergens kleine verschillen zitten tussen een '68 er en '80 er chassis dat bij ombouw tot problemen zou kunnen leiden.
Zit er overigens ook een carroserie bij die bruikbaar is? Ben er zeker van dat daar ook liefhebbers voor te vinden zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 367
- Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am
Re: Chassis vervangen
Hoi een chassis uit 68 is heel anders dan die uit 80 je ziet met de ophanging voor de voorwielen
En de achter as is anders ik zou dat chassis uit 68 opknappen
Mvg sander
En de achter as is anders ik zou dat chassis uit 68 opknappen
Mvg sander
Re: Chassis vervangen
Hoi een chassis uit 68 is heel anders dan die uit 80 je ziet met de ophanging voor de voorwielen
En de achter as is anders ik zou die koets uit 68 op een moderner chassis zetten en dan meteen ook upgraden naar schijfremmen e.d.
Mvg rene
En de achter as is anders ik zou die koets uit 68 op een moderner chassis zetten en dan meteen ook upgraden naar schijfremmen e.d.
Mvg rene
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Chassis vervangen
Bericht door ferdinand » 14 feb 2011, 17:01
Ik hoop voor de topicstarter dat er na ruim 3 jaar inmiddels een oplossing is gevonden.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Chassis vervangen
Hoop ik ook ja! Hoe is dit topic opeens weer tot leven gekomen? Volgens mij heeft Sander aardig wat zitten bijlezen de laatste tijd
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 367
- Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am
Re: Chassis vervangen
Nee hoor ben zelf bezig met het restaureren van 2 4 tjes een van 1966 en een van 84
Ik kan de 4 tjes in middels wel dromen
Begon er al mee toen ik 14 was
Mvg sander
Ik kan de 4 tjes in middels wel dromen
Begon er al mee toen ik 14 was
Mvg sander