Pagina 1 van 3

aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma feb 07, 2011 11:21 pm
door ajg van den heuvel
Op welke van de 3 remleiding-aansluitingen moeten de 2 leidingen die van voren komen, worden aangesloten op de remdrukbegrenzer?

gr. Jo

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma feb 07, 2011 11:49 pm
door roberto
Als je goed kijkt dan zitten er 2 op gelijke hoogte die moeten naar de achter wielen de ander gaat naar de hoofdremcilinder

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma feb 07, 2011 11:56 pm
door p304c
op zich heeft roberto gelijk maar als je twee leidingen van voren hebt en een remdrukverdeler met 3 aansluitingen dan mis je 1 aansluiting en heb je dus de verkeerde remdrukverdeler.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: di feb 08, 2011 12:09 am
door roberto
p304c schreef:op zich heeft roberto gelijk maar als je twee leidingen van voren hebt en een remdrukverdeler met 3 aansluitingen dan mis je 1 aansluiting en heb je dus de verkeerde remdrukverdeler.
Dat is een andere remdrukverdeler dus ook een ander verhaal deze is met 3 aansluitingen, dus een naar de hoofdremcilinder

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: wo feb 09, 2011 12:23 am
door p304c
ja maar hij heeft het over twee leidingen die van voren komen. dan heeft ie toch een remdrukverdeler met vier aansluitingen nodig.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: wo feb 09, 2011 12:42 am
door roberto
p304c schreef:ja maar hij heeft het over twee leidingen die van voren komen. dan heeft ie toch een remdrukverdeler met vier aansluitingen nodig.
Diede je hebt gelijk ! ik had dit niet goed gelezen, hier hoort een andere remdrukverdeler op

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: wo feb 09, 2011 1:09 am
door jeffr4
ajg van den heuvel schreef:Op welke van de 3 remleiding-aansluitingen moeten de 2 leidingen die van voren komen, worden aangesloten op de remdrukbegrenzer?

gr. Jo
Effe voor een R4 beginnende leerling sleutelaar,die niet te remmen is en zeker af en toe met zijn ADHD een remdrukbegrenser nodig heeft,maaaaaar wat is de bedoelde remdrukbegrenser in het bovenste of wordt de remdrukverdeler bedoelt???
Afbeelding

In de uitvoering met de 2 leidingen die van voren komen, dus die extra leiding voor de remdrukverliesschakelaar, die gaan zoals het plaatje laat zien naar de remdrukverdeler en die heeft 3 aansluitingen, want de leiding die naar achteren gaat, wordt dan daarna pas met een verdeelblok gesplitst.
Iemand een uitleg? en die van de 4 aansluitingen?

Ben niets nieuwsgierig... weet gewoon graag alles :D

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: wo feb 09, 2011 11:01 am
door lordje
Wanneer een remdrukverdeler gemonteerd is met 4-aansluitingen, is er geen verdeelstukje meer nodig naar de achterwielen. Dit is dan ingebouwd in de remdrukverdeler zelf. De aansluiting met de wat grotere nippel moet rechtstreeks van de hoofdremcylinder naar de grotere aansluiting op de remdrukverdeler. Bij een hoodremcylinder met 3 aansluitingen hoort ook een remdrukverdeler met 3 aansluitingen. groet Lordje.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: wo feb 09, 2011 12:54 pm
door jeffr4
Maaaar, als er 2 leidingen van voren komen, dan heeft Jo dus de uitvoering met de remdrukverliesschakelaar
en ook de verdeelstuk en als je dan de remkracht (druk)verdeler gaat/moet vervangen ,volstaat dus eentje met 3 aansluitingen, want ja dan zul je ook weer 2 nieuwe leidingen naar je remmen achter moeten aanleggen,
als je een 4 aansluiterige neemt. :D

M.a.w. Roberto's advies klopt en Jo kan gewoon zijn verdeler gebruiken, of ehh????

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: za mar 28, 2015 8:59 pm
door erwinvandijk
Probleempje....
Ik heb een oud type r4 met 1 leiding naar voor, en orgineel een remdrukbegrenzer met 2 aansluitingen. De leiding die van voor komt , komt er op , en op de andere leiding komt een T-stuk waar de achterwielen op zitten. Zo zat het toen ik de auto ging slopen....
Ik heb echter overal geprobeerd een zelfde nieuwe te kopen, maar helaas. Weet iemand of ik ongestraft een begrenzer met 3 aansluitingen kan pakken, zodat ik de achterwielen apart aan kan sluiten op de begrenzer, en 1 leiding naar voor.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: za mar 28, 2015 9:38 pm
door ervaar.R4
Remdrukbegrenzer met 2 aansluitingen:

http://www.r-quatre.nl/index.php?item=& ... 56&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma mar 30, 2015 9:37 am
door Bertje
erwinvandijk schreef: Weet iemand of ik ongestraft een begrenzer met 3 aansluitingen kan pakken, zodat ik de achterwielen apart aan kan sluiten op de begrenzer, en 1 leiding naar voor
Volgens mij wel. De remdrukbegrenzer zit in een behuizing die op 3 punten vastzit, hiervan zijn 2 punten bouten van de achterwielophanging, die zouden bij een oude 4 op dezelfde plek moeten zitten als bij een nieuwe. Dat derde punt kunt je maken door een gaatje in de balk te boren en hier een draadeind in te lassen. Of anders gewoon weglaten ;-)

Verder moet er een plaatje op de linker wieldraagarm geschroefd kunnen worden om de bedieningspen van de remdrukbegrenzer op te monteren, je moet dus even kijken of zo'n aansluitpunt voorzien is. Ik neem aan dat je nog een plaatstalen achterwielophanging hebt (ipv gietijzer)? Zou wel eens kunnen dat je dan pech hebt, en zelf zo'n bevestigingspunt moet gaan maken.

Het is in elk geval veiliger om zo'n begrenzer te monteren, je zult dan niet zo snel in slip komen met de achterwielen, dit geeft risico op om je as tollen. Dus het lijkt mij een zinnige upgrade (Renault heeft dat niet voor niks ook zelf doorgevoergd bij de latere modellen).

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma mar 30, 2015 11:10 am
door jandoe1000
Remdrukbegrenzer van het oude type is regelmatig te koop op Ebay.fr. Ik heb er misschien ook nog een liggen. Veel zeldzamer zijn de t-stukjes. Als dat er goed vanaf gekomen is, ben je al een heel eind.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: ma mar 30, 2015 11:50 pm
door harbourseal
Het T-stuk is prima zelf te repareren met een nieuw stukje remleiding.
Zaag het oude stuk remleiding flush af en boor het uit met een 5 mm boortje.
Daarna nieuw stukje klaarmaken met een aansluiting en een nieuw trompetje maken. Plaats het op zijn plaats in het 5 mm gat en stook het boeltje heet met een gasbrander lood erbij en het leiding stukje zit vast. Eventueel even het gaatje weer gangbaar maken met een 2 mm boortje omdat er lood in gelopen is werk weer als nieuw.

Re: aansluiten van remleidingen

Geplaatst: di mar 31, 2015 12:05 am
door marcGTL.BE
Bij de lood soldering heb ik even mijn bedenking, uit praktijk ervaring weet ik dat een lood soldering geen te hoge druk aan kan. Nu weet ik niet hoe hoog de druk in een remleiding is maar ik vermoed hoger dan een gewone waterleiding.