Start niet!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Start niet!
Beste helpers in nood,
Afgelopen zaterdag was ik een weekendje weg met vrienden. Mijn vrouw wilde 's ochtends de R4 gebruiken bij een verhuizing. Helaas startte ie niet. Zelfs met startkabels + andere auto niet. Ik heb er vandaag naar gekeken. De accu was naar z'n grootje. Die heb ik vervangen voor een nieuwe. Helaas was daar het probleem niet mee opgelost. Waarschijnlijk is de accu leeggegaan door het vele proberen te starten en daarna kapotgevroren ofzo. Sowieso was ie al een paar jaar oud.
Er zit een geschiedenis aan het starten. Dat ging de laatste tijd niet zo goed. In dec. is daar bij de garage nog naar gekeken: nieuwe contactpuntjes, afgesteld, andere afstelling motor. Daarna is hij niet heel erg veel beter gaan starten.
De symptonen nu:
De startmotor draait rond, maakt geluid. De motor slaat echter niet aan en maakt ook geen aanslaggeluid.
Ik heb naar het volgende gekeken:
Vaste elektroden in de verdeelkap, schoongemaakt, aanslag verwijderd; ze zien er nog wel ok uit.
Kabels in de verdeelkap bekeken. Zat wat vocht in, drooggemaakt.
Nog eens naar de afstelling van de contactpuntjes gekeken.
Gekeken of alle kabels goed vastzitten.
Wat me opviel was dat er geen smeerviltje zit op de plaats waar die moet zitten. Is dat heel essentieel? Misschien is die verdwenen toen hij bij de garage is geweest. Daarna heeft hij nog wel goed gereden.
Hebben jullie nog tips & tricks of oplossingen?
Alvast bedankt!
Ferdinand.
Afgelopen zaterdag was ik een weekendje weg met vrienden. Mijn vrouw wilde 's ochtends de R4 gebruiken bij een verhuizing. Helaas startte ie niet. Zelfs met startkabels + andere auto niet. Ik heb er vandaag naar gekeken. De accu was naar z'n grootje. Die heb ik vervangen voor een nieuwe. Helaas was daar het probleem niet mee opgelost. Waarschijnlijk is de accu leeggegaan door het vele proberen te starten en daarna kapotgevroren ofzo. Sowieso was ie al een paar jaar oud.
Er zit een geschiedenis aan het starten. Dat ging de laatste tijd niet zo goed. In dec. is daar bij de garage nog naar gekeken: nieuwe contactpuntjes, afgesteld, andere afstelling motor. Daarna is hij niet heel erg veel beter gaan starten.
De symptonen nu:
De startmotor draait rond, maakt geluid. De motor slaat echter niet aan en maakt ook geen aanslaggeluid.
Ik heb naar het volgende gekeken:
Vaste elektroden in de verdeelkap, schoongemaakt, aanslag verwijderd; ze zien er nog wel ok uit.
Kabels in de verdeelkap bekeken. Zat wat vocht in, drooggemaakt.
Nog eens naar de afstelling van de contactpuntjes gekeken.
Gekeken of alle kabels goed vastzitten.
Wat me opviel was dat er geen smeerviltje zit op de plaats waar die moet zitten. Is dat heel essentieel? Misschien is die verdwenen toen hij bij de garage is geweest. Daarna heeft hij nog wel goed gereden.
Hebben jullie nog tips & tricks of oplossingen?
Alvast bedankt!
Ferdinand.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Start niet!
Hoe zijn de bougies? en welke afstelling hebben ze?
Heb je gekeken of er een vonk op de bougiekabels komt? Condensator okee?
viltje onder de rotor is een smeerpuntje, daar moeten enkele druppels motorolie op on de vervroegeronderdelen te smeren... kunt het ook zonder viltje smeren maar het risico dat de olie in de rondte slingert is dan groter
Heb je gekeken of er een vonk op de bougiekabels komt? Condensator okee?
viltje onder de rotor is een smeerpuntje, daar moeten enkele druppels motorolie op on de vervroegeronderdelen te smeren... kunt het ook zonder viltje smeren maar het risico dat de olie in de rondte slingert is dan groter
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Start niet!
Mijn advies: vervang de verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies en condensator. Helpt dat nog niet, dan ook de bobine, dan ben je elektrisch gezien weer het heertje...
Re: Start niet!
Hierboven was het electrisch gedeelte, maar heb je ook naar het knal gedeelte gekeken zit er misschien vocht in de benzine leiding die nu bevroren is haal de slang los van de benzinepomp, de andere kant die naar de tank gaat (perskant) of luchtfilter eraf en sprenkel wat benzine in de carburateur, starten als hij begint te lopen dan weet je wat het probleem is.
Succes!!
Succes!!
Re: Start niet!
Ja de standaard dingen... vonkt ie? krijgt ie benzine ? en nou ja krijgt ie lucht ? maar da's voor het starten wat mender van belang.... om te controleren of er benzine naar de carburateur komt kan je ook ff het benzine slangetje losmaken, en de auto in de 4e versnelling een kleinstukje naar voren duwen, dan komt er benzine uit... of niet.. kan er nog een probleem in de carburateur zitten natuurlijk... maar ja stukje bij beetje....
Re: Start niet!
?Tweety schreef:Ja de standaard dingen... vonkt ie? krijgt ie benzine ? en nou ja krijgt ie lucht ? maar da's voor het starten wat mender van belang.... om te controleren of er benzine naar de carburateur komt kan je ook ff het benzine slangetje losmaken, en de auto in de 4e versnelling een kleinstukje naar voren duwen, dan komt er benzine uit... of niet.. kan er nog een probleem in de carburateur zitten natuurlijk... maar ja stukje bij beetje....
Re: Start niet!
De winnende inzending! Bedanktroberto schreef: sprenkel wat benzine in de carburateur, starten als hij begint te lopen dan weet je wat het probleem is.
Succes!!
Maar ik ben er nog niet helemaal.
Hij startte in elk geval weer. Ik heb een scheutje benzine in de carburateur gegoten. Hij bleef alleen niet lopen. Misschien iets teveel benzine er in gegooid of de contactpuntjes nog wat nauwkeuriger afstellen, morgen bij meer licht
Wat zijn de mogelijke oorzaken van dit probleem? Je gaf al aan: bevroren water in de benzineleiding. Nog meer opties? Hoe ga ik dit in de toekomst voorkomen?
Re: Start niet!
Koop een vochtoplosser voor benzine, deze zorgt dat het vocht in de tank via de carburateur weer verbrand in de motor, het zou ook de benzinepomp kunnen zijn maar dat verwacht ik niet probeer eerst het bovenstaande.
Een belangrijke tip: Vervang het benzinefilter boven op de kleppendaksel door een MAN filter iets duurder maar wel beter en laat de onsteking en de punten gewoon staan zoals het allemaal stond.
Een belangrijke tip: Vervang het benzinefilter boven op de kleppendaksel door een MAN filter iets duurder maar wel beter en laat de onsteking en de punten gewoon staan zoals het allemaal stond.
Re: Start niet!
zit het slangetje naar de carburatuer nog wel goed vast? Dat hadden wij laatst namelijk en de problemen klinken wel ongeveer hetzelfde. De ANWB heeft toen de hele carubateur nagekeken en schoongemaakt tot ze erachter kwamen dat dat slangetje loszat. Het was een beetje gescheurd doordat het rubber droog was geworden. Een plakbandje bleek een prima tijdelijke oplossing, inmiddels zit ie met slangklemmen vast en gaan we op zoek naar een nieuw slangetje. In dit topic viewtopic.php?f=2&t=12401" onclick="window.open(this.href);return false; staan foto's van het betreffende slangetje.
Re: Start niet!
Hoi Brenda,
Bedankt voor het meedenken. Dat gezeur met het restrictieslangetje heb ik ook al een keer gehad. Duurde lang voordat dat probleem boven was (hoe simpel kan het zijn?). Maar nu zit er nog een redelijk nieuwe op, dus daar zal het niet aan liggen.
Overigens loopt hij weer aardig soepel. Ik zal het benzinefilter vervangen voor de zekerheid. Waar zit de benzinefilter, op het kleppendeksel. Maar waar, want op het kleppendeksel zie ik niet 1,2,3 een plek waar de benzinefilter in zou passen.
Die vochtoplosser voor benzine, waar verkopen ze dat? Bij de Brezan hadden ze het niet.
Bedankt voor het meedenken. Dat gezeur met het restrictieslangetje heb ik ook al een keer gehad. Duurde lang voordat dat probleem boven was (hoe simpel kan het zijn?). Maar nu zit er nog een redelijk nieuwe op, dus daar zal het niet aan liggen.
Overigens loopt hij weer aardig soepel. Ik zal het benzinefilter vervangen voor de zekerheid. Waar zit de benzinefilter, op het kleppendeksel. Maar waar, want op het kleppendeksel zie ik niet 1,2,3 een plek waar de benzinefilter in zou passen.
Die vochtoplosser voor benzine, waar verkopen ze dat? Bij de Brezan hadden ze het niet.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Start niet!
benzinefilter zit in een houdertje wat voor op het kleppendeksel zit.
kort achter de waterpomp. Houdertje zit er soms niet op.
kort achter de waterpomp. Houdertje zit er soms niet op.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Start niet!
Hoi Brenda, Bij Bebber!
Voor Ferdinand kijk even bij jouw in de buurt bij een autoshop daar zullen ze het ongetwijfeld hebben zo ziet de verpakking er uit.
Voor Ferdinand kijk even bij jouw in de buurt bij een autoshop daar zullen ze het ongetwijfeld hebben zo ziet de verpakking er uit.
Re: Start niet!
(quote vanwege leesbaarheid ingekort, mod. Rik H.)
dus wat snap je niet ?
wat snap je niet... ? als je de motor draait hoort er benzine uit de benzine pomp te komen.... maar 't sproeiertje kan ook verstopt zitten, of zelfs het vlottertje vast(komt zelden voor).... benzine filter kan verstopt zitten... hoeft geen vocht te wezen.... tank kan leeg zijn...heb ik wel eens gehad...toen starte ie ook niet...Als er echt vocht in de tank zit blijf ik van mening dat je 'm toch het beste helemaal leeg kan halen maar die discussie is hier al vaker gevoerd, en methanol toevoegen werkt ind. ook. de meeste mensen hebben geen perslucht op de parkeerplaats, maar een klein stukje duwen kan wel.roberto schreef:?
dus wat snap je niet ?
Re: Start niet!
(quote vanwege leesbaarheid ingekort, mod. Rik H.)
Ferdinand schreef hierboven het volgende, citaat " Overigens loopt hij weer aardig soepel " dit was mijn vraagteken.Tweety schreef:wat snap je niet... ?
Re: Start niet!
Ik kan echt niet vinden waar die benzinefilter in moet. Heeft iemand er iemand een foto van?Mark4GTL schreef:benzinefilter zit in een houdertje wat voor op het kleppendeksel zit.
kort achter de waterpomp. Houdertje zit er soms niet op.