Schakelproblemen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 123881Bericht harbourseal »

Een van mijn patiënten suggereerde vandaag hetzelfde.

Dat van een versleten druklager.

Wie van de heren hier in het zuiden zou mij kunnen assisteren om het druklager te vervangen?,

Dit als eerste in ieder geval.

Om het dan goed aan te pakken wil ik ook de koppeling vervangen en het druklager en de olie keerring op de motor.

Welke afmeting moet ik kiezen voor een F6. Is dat de 160 of de 180 mm koppeling?
en welke keerring bij de franzose is van alles te kiezen. Maar ik zie tussen de bomen het bos even niet.

groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 123916Bericht Rudi »

Ga je het zelf doen, ik heb nog wel een tel nr van iemand met 2 rechter handen in Etten-Leur, garage achter het huis. Hij vraagt er wel geld voor.

Of naar mijn vaste garage Bram Tangeman in Etten-Leur, heb je ook garantie dat ie goed gemonteerd wordt.

Succes, Rudi

(heb wel 2 rechter handen als drukker, maar twijfel wel eens bij reparatie aan mijn eigen wagen)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 123919Bericht brecht »

druklager klinkt logisch.

Hiervoor moet de hele bak er af, dus dan gelijk de koppeling en de drukgroep vervangen is aan te raden.
Bak demonteren kan zowel onder- als bovenlangs en is best wat werk. Onderlangs hoef je minder los te halen, maart je wordt er wel viezer van... :-) maar het kan

hier een linkje naar een verhaal met foto's van een bakwissel die ik ooit met JBeekmann gedaan heb. Hier staat ook ongeveer wat er los oet en zo. Later nog eens een bakwissel in mijn eentje gedaan, in een bevroren schuur. Dat is niet plezierig! ff zoeken op "bakwissel" levert je nog meer verhalen op trouwens.

succes! Brecht
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124659Bericht harbourseal »

(quote vanwege leesbaarheid verwijderd, mod. Rik H.)

Gisteren samen met Lordje voortvarend begonnen met deze klus, Koppelingsrevisie dachten we.

Om half tien in de ochtend begonnen en rond een uur of 12 hadden we de motor en versnellingsbak uit de auto getakeld, gescheiden en koppeling en vliegwiel verwijderd. ondertussen was bij het demonteren van de uitlaat een draadeind afgebroken. Vervelend maar wel te repareren. en op het vliegwiel brak een bout van de drukgroep bevestiging af. Ook nog wel te repareren, maar toch weer wat tijd weg.

Bij nadere inspectie van de versnellingsbak. bleek die slecht te functioneren. Draaide niet makkelijk rond en had een moment dat hij helemaal vast zat.

Sloperijen in de buurt hadden geen bak liggen. Gelukkig had Lordje nog een versnellingsbak uit een oer R5 liggen.
Die kon ik overnemen van hem.

Die moest nog wel even van de 1400 cc motor afgehaald worden en omgebouwd omdat het kopplingshuis voor vloerschakeling was.

Dus koppelingshuis er af en wisselen versnellingsbakdeksel eraf en wisselen. Toen bleek ook dat de tandwielen ernstig beschadigt waren, en een as krom.

Toen het grote moment de motor en versnellingsbak weer aan elkaar zetten. @#$^&$# Past niet.
Na het nagemeten te hebben bleek de prisee-as net iets te lang. Prisee uit de oude bak gehaald en overgezet naar de nieuwe, nog meer tijd weg helaas.

Gelukkig liep het daarna weer op rolletjes en konden de motor en versnellingsbak in de auto gezet worden nadat er een nieuw tapeind in het spruitstuk was gezet.

Alles weer ingebouwd en aangesloten, vloeistoffen weer aangevuld en proefdraaien maar.

Ja de thermostaat schakelaar werkte en de kabelboom brande af. Ik had hem verkeerd aangesloten. :oops: :evil: <$%#@!&*^%

Bij nadere inspectie was alleen de draad van de thermostaat verbrand, maar die moest nog wel even vervangen worden tot aan het schutbord. Alle isolatietape eraf en daarna weer omwikkelen. verbindingen maken en inspecteren.

Om 24:00 uur was de klus zover klaar dat we een proefrit konden maken.

Was dat even wennen. veel langere versnellingen, en trekken , ongelofelijk.

Al met al kon ik om 1:00 uur weer retour Breda.

Die bak uit het vijfje is een grote vooruitgang voor de F6.

Lordje bedankt voor je tijd en assistentie, zonder jou was deze klus niets geworden.
Al was ik meer de assistent :wink:

Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lordje
Berichten: 679
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124660Bericht lordje »

Graag gedaan
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124670Bericht zwergje »

Dus in feite heb je nu een 4 versnellingen bak van een 1400cc oer vijf in je f6 liggen?
Is die vergelijkbaar met de gtl bak?
Ik ben erg benieuwd welke tandwielverhoudingen je nu hebt, en vind het vooral verrassend dat je zegt dat het beter rijdt. Vooral in de eerste en tweede versnelling zou ik verwachten dat de acceleratie toch minder is.
Verrassend dat jouw vermoedelijk 1100cc nu prettiger rijd!
Ook zou ik verwachten dat het bij hoge snelheden moeilijker is om in de hoogste versnelling je auto op snelheid te houden ( f6=meer weerstand dan gtl/ r5).
Heb begrepen dat de 1100 van een f6 veel meer toeren maakt dan de gewone 1100 op topvermogen, en ook meer verbruikt.
Je zou dus verwachten dat je niet ongestraft een gtl of vergelijkbare bak in de f6 kan hangen.
Daarom ben ik ook benieuwd welke invloed jouw nieuwe bak op je topsnelheid heeft.
(beer) Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124675Bericht harbourseal »

Hoi Serge,
Je argumenten stemmen tot nadenken.
Maar... In 2005 is in deze auto al een GTL blok geplaatst.

Acceleratie merk ik niet noemenswaardig. Wat wel opvalt is dat 80 in de derde versnelling voelt als in de 4e bij de oude F6 bak. Op snelheid houden had ik vannacht geen problemen mee op de snelweg.

Ik zal het baknummer eens bij de r5club aanmelden, misschien weten zij wat de overbrengings verhoudingen zijn.
Ik houd je op de hoogte.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124678Bericht RVIER »

he robert,

noem de nummers op de ronde plaatjes op de bak even dan zoek ik de overbrengverhoudingen op

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124680Bericht zwergje »

Dus je hebt een F6 bak voor een 1100 gtl motor gehad, de afgelopen jaren?
Heeft dat nog invloed gehad op het rijgedrag van je f6 tov van de 1100 die standaard in de f6 ligt?
Denk aan verbruik, topsnelheid, acceleratie?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124685Bericht harbourseal »

Sorry Serge,
Daar kan ik je niets over vertellen.
Han Kleinjan heeft deze F6 voor 2005 van een klusbedrijf gekocht. Op enig moment had de originele motor het begeven bij een kilometerstand van rond de negentigduizend kilometer.
Han heeft toen de GTL motor met meer dan tweehonderdduizend kilometer er in gezet. en hem later verkocht aan weer een ander klusbedrijf. Die heeft hem weer verkocht aan Maarten Kessel. en Ik heb hem nu ongeveer 1,5 jaar. Dus altijd met deze configuratie gereden. De eerste 9 maanden niet erg zuinig omdat de chokeklep niet goed gemonteerd zat.
Tot nu een gebruik van rond de 1 op 12. Ik weet nog niet wat ik moet zeggen van deze nieuwe versnellingsbak, behalve dat het best prettig rijd. Verbruik weet ik nog niet.
Morgen zoek ik het nummer op voor Fons. Dan weten we misschien wat meer.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lordje
Berichten: 679
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124687Bericht lordje »

De vierbak is afkomstig van een 1100 cc blok met een 32 mm Carb en scherpere nokkenas. De 1400 motor is van de oer 5 automaat. ( nee niet te koop) Een tijd geleden heb ik eens gevraagd wat voor bak het was in een topic over de 5-bak. (kan dat niet terugvinden, meer verstand van r4 dan computers.) Het koppelinghuis was dieper waardoor de bak 1,5 cm langer was maar ook de prise-as daardoor langer. Ik heb nu een 5-bak welke ik aan de 1400-motor ga monteren, lijkt me wel mooi te combineren, groeten Lordje.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124695Bericht zwergje »

Hoi Lordje en Robert,

Die 1100, komt die van een r5 van voor 84?
Welke code staat er op die motor?
Is dat 688-13?

Heb begrepen dat die 1100 een vermogen van 45 pk heeft, en zonder aanpassen in de 4 past.
De gewone 1100 van de 4 heeft maar 34 pk.
Ben eigenlijk op zoek naar zo'n motor, om in de f6 te zetten, met een gtl bak uit een vier ervoor (5 bakken en 1400 motors zijn zeldzaam tegenwoordig, of zoek ik niet op de goede plaats misschien).

By the way, heb ik hier de overbrengverhoudingen van de 354-135 bak die voor een 1100 uit een 5tl/gtl. zit, vermoedelijk de bak die jullie in de f6 gezet hebben:

1= 3.83
2= 2.24
3= 1.46
4= 1.03

Achteruit= 3.55

Dan nog het differentieel pignon/ kroonwiel: 3.10

groet, Serge (beer)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124696Bericht Willem de Zwijger »

Als ik dat in mijn tabelletje opneem van totale overbrengingen krijg ik:

Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.....F6……R5-1100
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2
5...................3.3......3.3

(TS = HA1-03; AT= 385; R5-1100 = 354-135)

De totale overbrenging is simpelweg de vermenigvuldiging van de overbrengingsverhouding van de tandwielen met de eindoverbrenging van pignon/kroonwiel en geeft aan hoe vaak de krukas ronddraait om 1 keer het voorwiel rond te draaien.

Conclusie: de R5-1100 = GTL bak.
@Harbourseal: als ik het goed begrijp zit er een GTL motor in je F6. Betekent dat dat er ook een GTL versnellingsbak in zat? Of is die kapotgelopen bak een F6 bak?
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op ma jan 31, 2011 8:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124703Bericht zwergje »

Hoi Willem,

Apart, als ik 1.03 maal 3.1 doe kom ik op 3.2.
Rekenfoutje?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Schakelproblemen

Bericht: # 124704Bericht zwergje »

Het hele lijstje wordt, als ik vermenigvuldig:

1e =11.9
2e =6.9
3e =4.5
4e =3.2

Hetzelfde als de gtl bak dus. (omg)
Of doe ik iets verkeerd? :roll:

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie