Koude start gaat goed maar dan!!!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123150Bericht Sousse »

Hoi,

Mij R4 start elke ochtend netjes met behulp van de choke maar als ik niet direct weg rijd of direct na het wegrijden moet stoppen voor een stoplicht zakt de toerental naar beneden en dreigt hij af te slaan ik moet ook steeds gas bijgeven om hem op gang te houden, met als gevolg een gigantische rookpluim die mijn mede weggebruikers niet fijn vinden. Auto gaat naar een paar honderd meters wel keurig lopen.
Heft iemand een idee waar dit aan kan liggen? ik heb zelf het vermoeden dat dit te maken heeft met een verkeerde mengsel. (te rijk of te arm)

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Sousse op ma dec 06, 2010 8:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123151Bericht roberto »

Het koude weer! na een paar honderd meter is de motor nog niet op bedrijfstempratuur in de winter dus iets langer op de choke rijden.
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123152Bericht Sousse »

Roberto, het probleem komt voor bij een volledige open choke, en dat vind ik vreemd. Je zou denken dat de motor door de open chook voldoende benzine krijgt.
Laatst gewijzigd door Sousse op ma dec 06, 2010 9:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123153Bericht roberto »

Probeer eens wat minder choke in de winter moet je er een beetje mee spelen, als ze goed warm is loopt de motor dan wel mooi stationaire?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123154Bericht Mark4GTL »

choke mag sneller naar half

eventueel sproeier van de carb schoonmaken (kleine schroefje helemaal int midden, klein vuiltje = hoop ellende)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123155Bericht harbourseal »

Na het starten op volle choke zet ik de choke op ongeveer driekwart. direct voordat ik wegrijd.
Niet warmdraaien, maar meteen rijden.
Na een kilometer geen choke meer nodig.

probeer eens.
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123157Bericht hans vooijs »

De verhouding verhoogd toerental en hoeveelheid choke is bij de Zenith carburateur te regelen met een boutje op het choke gedeelte.
Het boutje klemt een stangetje welke het verhoogde toerental regelt, ik start (ook in de winter) op LPG dan heb ik natuurlijk geen choke nodig.
Heb daarom het zo ingesteld dat bij het minimaal aantrekken van de choke het toerental verhoogd maar de choke niet inkomt, erg makkelijk in de winter wanneer de eerste 10 minuten de motor niet stationaire wil lopen bij het koude weer en het rijden op LPG.
Origineel staat het verhoogde toerental vrij laag ingesteld als je het iets verhoogt blijft de motor keurig netjes lopen en staat toch niet op de choke en dat spaart weer brandstof!
Mijn tip even een paar keer proberen wat het ideale verhoogde toerental is.

mvrgr hans
hans
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Koude start gaat goed maar dan!!!

Bericht: # 123176Bericht Sousse »

Mannen, bedankt voor de tips.
Ik heb zoals Hans aangaf het stangetje van de verhoogde toerental een paar millimeter hoger gezet en de auto maakt nu meer toeren bij het starten, toerental blijft ook stabiel en zakt niet weg. Ook het dierct wegrijden zonder op te warmen en de choke snel terugdraien helpt.
De komende dagen maar het benzine verbruik in de gaten houden.

Groeten
Ben
Plaats reactie