1100 en carburateur-update
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
1100 en carburateur-update
heren, dames ook,
onlangs viel bij mij het kwartje dat het getal achter de carburateurnaam de diameter in milimeters is aan de zuigkant. Een zenith28 XXX heeft dus een diameter van 28 mm en een Solex32 YYY een groter diameter nl 32 mm.
Je zou dus zeggen dat er door een 32 mm carb meer lucht + brandsstof gaat dan door een van 28 mm en ik verwacht dan ook hogere prestaties (en een hoger verbruik).
Ik zie in de documentatie van Renault dat de Solex32 in het begin van de productie op op de 688-12 motor (in een aantal uitvoeringen) van de R1123 1126 en 1129 gemonteerd is geweest.
Voor ik het spruitstuk en carb (Zenith28) ga vervangen eigenlijk mijn vraag:
Heeft er iemand dat al gedaan? Wat is de winst in snelheid/optrekken?
vr gr Fons
onlangs viel bij mij het kwartje dat het getal achter de carburateurnaam de diameter in milimeters is aan de zuigkant. Een zenith28 XXX heeft dus een diameter van 28 mm en een Solex32 YYY een groter diameter nl 32 mm.
Je zou dus zeggen dat er door een 32 mm carb meer lucht + brandsstof gaat dan door een van 28 mm en ik verwacht dan ook hogere prestaties (en een hoger verbruik).
Ik zie in de documentatie van Renault dat de Solex32 in het begin van de productie op op de 688-12 motor (in een aantal uitvoeringen) van de R1123 1126 en 1129 gemonteerd is geweest.
Voor ik het spruitstuk en carb (Zenith28) ga vervangen eigenlijk mijn vraag:
Heeft er iemand dat al gedaan? Wat is de winst in snelheid/optrekken?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: 1100 en carburateur-update
Fons, dat kwartje moest wel van een eind komen zeker??
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: 1100 en carburateur-update
Het vervangen van alleen de carb. heeft bij mij weinig winst gegeven MAAR!! met een scherpere nokkenas en een dunnere kop +/- 3 mm merk je een wereld van verschil.
Ik heb er nu een R6 tl blok inliggen en dat is een gtl blok met scherpere nokkenas dunne kop en de 32 mm carb. zelfs in mijn F4 trekt hij een gtl bak makkelijk.
Ik heb er nu een R6 tl blok inliggen en dat is een gtl blok met scherpere nokkenas dunne kop en de 32 mm carb. zelfs in mijn F4 trekt hij een gtl bak makkelijk.
Re: 1100 en carburateur-update
Intressant Ap, wat is het vermogen en verbruik van jouw r6 blok
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: 1100 en carburateur-update
Volgens de papieren 47pk en berekend verbruik 1:17 met een beladen F4
Re: 1100 en carburateur-update
heren,
ik heb gevonden dat een R6 TL (R1181) 140km/h haalt en de R4GTL volgens Olieslager een max heeft van 120 km/h, hoewel die van mij 137 TOMTOM haalt...
@Ap, merk je wel een hoger topsnelheid vgl met de orginele R4 motor?
vr gr Fons
ik heb gevonden dat een R6 TL (R1181) 140km/h haalt en de R4GTL volgens Olieslager een max heeft van 120 km/h, hoewel die van mij 137 TOMTOM haalt...
@Ap, merk je wel een hoger topsnelheid vgl met de orginele R4 motor?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: 1100 en carburateur-update
Ja absoluut het loopt een stuk harder dan met GTL blok.
Moet binnenkort weer even met het blokje bezig maar 150 op de teller loopt het zonder problemen en volgens mij zit er nog meer in.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik achter het GTL blok een F6 dus kortere bak had liggen dus dat geeft een vertekend beeld.
Ik heb ook een GTL blok met GTL bak geprobeerd en dat wil wel maar als je er een beetje gewicht in gooit trekt het GTL blok het niet meer en rij je op de snelweg meer in de 3e dan in de 4e versnelling.
Daar heb ik nu geen last meer van.
Binnenkort gaan er nieuwe zuigers en bussen in eens kijken wat er dan gebeurt .
Nog even doorwerken en er staat een GTI killer op de oprit .
Moet binnenkort weer even met het blokje bezig maar 150 op de teller loopt het zonder problemen en volgens mij zit er nog meer in.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik achter het GTL blok een F6 dus kortere bak had liggen dus dat geeft een vertekend beeld.
Ik heb ook een GTL blok met GTL bak geprobeerd en dat wil wel maar als je er een beetje gewicht in gooit trekt het GTL blok het niet meer en rij je op de snelweg meer in de 3e dan in de 4e versnelling.
Daar heb ik nu geen last meer van.
Binnenkort gaan er nieuwe zuigers en bussen in eens kijken wat er dan gebeurt .
Nog even doorwerken en er staat een GTI killer op de oprit .
Re: 1100 en carburateur-update
Toch is een grotere carb en een ander spruitstuk een beetje een onbeschaafde manier om een vlotter blok te krijgen. Met een elektronisch ontsteking krijg je een betere ontsteking (met de curve uit het boekje), levert dat niet ook betere prestaties op? Ik bedoel: een goede afstelling maakt ook al een wereld van verschil. Of maak ik nu deze thread stuk met een ongewenste opmerking?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 1100 en carburateur-update
Klopt een goede ontsteking maakt een wereld van verschil maar als je dat met een 32mm carb en een scherpere nokkenas combineert win je nog veel meer.
Want het R6 blok waar ik nu mee rij is eigenlijk het oude R4 blok.
En of die elektronische ontsteking nu zo veel verschil maakt weet ik niet, een goed afgestelde "ouderwetse" werkt ook en die kost geen €300.
Mij is het in ieder geval niet zoveel geld waard, dan maar af en toe puntjes vervangen en stellen.
Want het R6 blok waar ik nu mee rij is eigenlijk het oude R4 blok.
En of die elektronische ontsteking nu zo veel verschil maakt weet ik niet, een goed afgestelde "ouderwetse" werkt ook en die kost geen €300.
Mij is het in ieder geval niet zoveel geld waard, dan maar af en toe puntjes vervangen en stellen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: 1100 en carburateur-update
Vellemankitje van 20 euro?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: 1100 en carburateur-update
@heren,
Ik was aan het zoeken naar manieren om met relatief weinig werk een snellere koets te krijgen.
Uiteraard zit er al Vellemankitje op en haal ik nu het maximale uit het blok.
Heb dit al gedaan
1) Velleman, bougies, alles goed afstellen.
2) Betere bobine (bosch met voorschakelweerstand)
Een volgorde voor meer performance (in relatie tot het minst mogelijke werk) is dan:
3) inlaat + carb aanpassen (bv inlaat van het luchtfilter vergroten, inlaat kelk, chokeklep weg, alles smoothen en polijsten. Geen K&N filter ivm geluid
4) andere Spruitstuk+Carb (van de R6TL motor)
5) Ander uitlaatspruitstuk Autobleu oid
6) Andere kop
7) Aanpassen kop (kleppen polijsten, verbrandingsruimte en kanalen optimaliseren, meer compressie,
Andere motor (bv van de R6)
Ben nu aan het denken of de R6 motoroplossing niet het snelst gaat. Hoewel dan natuurlijk direct de vraag opkomt: hoe verhoudt de R6 TL motor zich eigenlijk tot de 1400 respectievelijk de R11 moter met de R4 kop
Als hier iemand informatie over heeft?
Voorlopig doe ik maar niks (dat is echt het minste werk)en zorg dat hij door de APK gaat komen
vr gr Fons
Ik was aan het zoeken naar manieren om met relatief weinig werk een snellere koets te krijgen.
Uiteraard zit er al Vellemankitje op en haal ik nu het maximale uit het blok.
Heb dit al gedaan
1) Velleman, bougies, alles goed afstellen.
2) Betere bobine (bosch met voorschakelweerstand)
Een volgorde voor meer performance (in relatie tot het minst mogelijke werk) is dan:
3) inlaat + carb aanpassen (bv inlaat van het luchtfilter vergroten, inlaat kelk, chokeklep weg, alles smoothen en polijsten. Geen K&N filter ivm geluid
4) andere Spruitstuk+Carb (van de R6TL motor)
5) Ander uitlaatspruitstuk Autobleu oid
6) Andere kop
7) Aanpassen kop (kleppen polijsten, verbrandingsruimte en kanalen optimaliseren, meer compressie,
Andere motor (bv van de R6)
Ben nu aan het denken of de R6 motoroplossing niet het snelst gaat. Hoewel dan natuurlijk direct de vraag opkomt: hoe verhoudt de R6 TL motor zich eigenlijk tot de 1400 respectievelijk de R11 moter met de R4 kop
Als hier iemand informatie over heeft?
Voorlopig doe ik maar niks (dat is echt het minste werk)en zorg dat hij door de APK gaat komen
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: 1100 en carburateur-update
Ik heb het wel 's uitgezocht, maar ik heb de specs niet bij de hand. De oude GTL motor is precies hetzelfde als de R6TL motor qua cilinderkop (compressie) en nokkenasdiagram. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is een kleinere koppeling, een 32 mm carb ipv 28 mm en andere uitlaat.
Een 1400 motor is echt een hele stap verder ipv de R6TL motor, zit vooral in de trekkracht onderin het toerenbereik. In mijn rodeo had ik met een GTL-bak alleen de 2 en 3 nog maar nodig, doordat het koppel van de motor vrij constant was in het hele toerenbereik. Ik wil zelfs beweren dat een vijfbak niet veel toevoegt, je kan met de 4-bak zelfs nog versnellingen overslaan, zonder dat acceleratie kost.
Ik zou eerst eens een ander carburateurtje erop zetten, moet in theorie een heel verschil uitmaken.
Een 1400 motor is echt een hele stap verder ipv de R6TL motor, zit vooral in de trekkracht onderin het toerenbereik. In mijn rodeo had ik met een GTL-bak alleen de 2 en 3 nog maar nodig, doordat het koppel van de motor vrij constant was in het hele toerenbereik. Ik wil zelfs beweren dat een vijfbak niet veel toevoegt, je kan met de 4-bak zelfs nog versnellingen overslaan, zonder dat acceleratie kost.
Ik zou eerst eens een ander carburateurtje erop zetten, moet in theorie een heel verschil uitmaken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2