Aanpakken van roest
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Solexdavid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
- Locatie: De Lier
Aanpakken van roest
Hallo,
Mijn R4 heeft al een hele tijd geduldig staan wachten op deze dag: de dag dat ik tijd had voor zijn roest.
Ik ben nog niet echt een ervaren sleutelaar aan auto's (wel aan brommers) dus het gaat allemaal nog niet heel vlug, maar dat is ook niet belangrijk.
Vandaag alleen toegekomen aan het "analyseren" van de roest op de bekende plek: het randje bij de achterschermen. Na daar de (volgens mij originele) kit weggehaald te hebben ontstond er wat natuurlijke ventilatie. Oeps
Maar goed, verder ontstaat er aan de binnenzijde van de achterspatborden (in de kofferruimte) een roest bel:
De plek aan deze kant van de kofferruimte is het ergst. Aan de linkerkant begint het ook al te bobbelen op dezelfde plaats.
Die roestbel van de foto lijkt me vrij ver door, maar aan de buitenzijde is echter niks te zien omdat dit plaatje voor de plek zit:
Nu vraag ik me af waar dit stuk dubbele plaatwerk voor dient. Zo ver ik kon zien zit er niks aan vast of zo..
En hoe zijn die roestplekken daar het best aan te pakken? Lijkt me lastig lassen zo
Groeten David
Mijn R4 heeft al een hele tijd geduldig staan wachten op deze dag: de dag dat ik tijd had voor zijn roest.
Ik ben nog niet echt een ervaren sleutelaar aan auto's (wel aan brommers) dus het gaat allemaal nog niet heel vlug, maar dat is ook niet belangrijk.
Vandaag alleen toegekomen aan het "analyseren" van de roest op de bekende plek: het randje bij de achterschermen. Na daar de (volgens mij originele) kit weggehaald te hebben ontstond er wat natuurlijke ventilatie. Oeps
Maar goed, verder ontstaat er aan de binnenzijde van de achterspatborden (in de kofferruimte) een roest bel:
De plek aan deze kant van de kofferruimte is het ergst. Aan de linkerkant begint het ook al te bobbelen op dezelfde plaats.
Die roestbel van de foto lijkt me vrij ver door, maar aan de buitenzijde is echter niks te zien omdat dit plaatje voor de plek zit:
Nu vraag ik me af waar dit stuk dubbele plaatwerk voor dient. Zo ver ik kon zien zit er niks aan vast of zo..
En hoe zijn die roestplekken daar het best aan te pakken? Lijkt me lastig lassen zo
Groeten David
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Re: Aanpakken van roest
advies is toch eruit slijpen en een nieuwe plaat erin.
Maar voor je aan de carrosserie begint.. check eerst je chassis op roest..aan de hand van de staat van het chassis kan je bekijken of het zinvol is om de hele 4 op te knappen. De bekende plekken zijn wel terug te vinden hier op t forum.
Maar voor je aan de carrosserie begint.. check eerst je chassis op roest..aan de hand van de staat van het chassis kan je bekijken of het zinvol is om de hele 4 op te knappen. De bekende plekken zijn wel terug te vinden hier op t forum.
Savane 1993 =D
- Solexdavid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
- Locatie: De Lier
Re: Aanpakken van roest
Chassis is keihard. Heb het ff laten checken bij een garage, en ook de RDW had er niks op aan te merken toen ik hem op NL-kenteken liet zetten Voor de toekomst hoeft alleen het vliegroest eraf en een laag tectyl erop. Dus dat zit iig wel snor.
Alleen de koets vertoont nu hier en daar wat lelijke plekken, wat door de vorige eigenaar lomp met wat vegen anti-roest is "behandeld" en dat ziet er natuurlijk niet uit. Bovendien roest het onder dat anti-roest spul vrolijk verder
Alleen de koets vertoont nu hier en daar wat lelijke plekken, wat door de vorige eigenaar lomp met wat vegen anti-roest is "behandeld" en dat ziet er natuurlijk niet uit. Bovendien roest het onder dat anti-roest spul vrolijk verder
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Aanpakken van roest
Mijns inziens is de enige logische manier om die aan te pakken het verrotte stuk er uit slijpen en een nieuw stuk er in. Met name omdat dit ook geen oppervlakteroest is. Het is van buiten uit beginnen te roesten en zit dus nu al in je kofferbak, dan kan volgens mij alleen maar betekenen dat die hele plaat is doorgeroest. Is trouwens een erg bekende plek voor roestvorming bij R4tjes, de mijne heeft het ook. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk ook uitslijpen en vervangen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Solexdavid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
- Locatie: De Lier
Re: Aanpakken van roest
Inderdaad Rutger, het leek me alleen een lastige plek om te lassen. Dit omdat het 2 platen op elkaar zijn en het waarschijnlijk tussen de platen in aan het roesten is (lijkt me sterk als het van binnenuit gebeurt).
Maar zal het dan wijsheid zijn om dat hele plaatje eraf/eruit te slijpen omdat het anders toch weer gaat roesten ertussen, of is het beter het van binnenuit aan te pakken?
Kan wel merken nu dat ik nog niet veel roest-ervaring heb, ben alleen nog maar Kreidlers gewend
Maar zal het dan wijsheid zijn om dat hele plaatje eraf/eruit te slijpen omdat het anders toch weer gaat roesten ertussen, of is het beter het van binnenuit aan te pakken?
Kan wel merken nu dat ik nog niet veel roest-ervaring heb, ben alleen nog maar Kreidlers gewend
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Aanpakken van roest
Hee David, klopt, één van de grote R4 roestproblemen is het dubbele plaatwerk wat je overal aantreft. Water gaat tussen de twee lagen zitten en dan begint het logischerwijs te rotten.
Net als wat GijSsie zegt: dubbele plaat er uit slijpen, enkele er in zetten. Bij het repareren van mijn chassis hebben wij dit ook gedaan, als je maar zorgt dat je er een plaat van die dikte in zet die evenredig is aan de originele, dubbele plaat. Bij de koets is dat denk ik wel iets minder relevant dan bij het chassis.
Opzich prima te doen, die reparatie denk ik!
Net als wat GijSsie zegt: dubbele plaat er uit slijpen, enkele er in zetten. Bij het repareren van mijn chassis hebben wij dit ook gedaan, als je maar zorgt dat je er een plaat van die dikte in zet die evenredig is aan de originele, dubbele plaat. Bij de koets is dat denk ik wel iets minder relevant dan bij het chassis.
Opzich prima te doen, die reparatie denk ik!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Solexdavid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
- Locatie: De Lier
Re: Aanpakken van roest
Bedankt voor de tips heren
k ga as. zaterdag weer verder met de auto. Het zal vast niet de laatste vraag geweest zijn hier, dit ging pas over de achterkant. Wie weet wat de voorkant voor verrassingen te bieden heeft
k ga as. zaterdag weer verder met de auto. Het zal vast niet de laatste vraag geweest zijn hier, dit ging pas over de achterkant. Wie weet wat de voorkant voor verrassingen te bieden heeft
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Re: Aanpakken van roest
Dat dubbel stuk plaat vormt trouwens de aanslag voor de rubbers op de achterarmen. Zodat je geen deuk in je auto slaat als je een keer wat te hard over een drempel rijdt, zeg maar. Op het moment dat de rubbers echter aanslaan kan door de werking de lak licht beschadigen, waardoor die plaatjes er uiteindelijk allemaal af roesten (ten minste, dat is mijn redenering).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd