koelsysteem ontluchten.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Een vraagje over het ontluchten van het koelsysteem. Als ik in een van de slangen knijp (van de radiateur naar de waterpomp) hoor je water stromen ("klotsen" zeg maar). Is dit nou per definitie een teken dat er lucht in het systeem zit? (bij een cv-installatie is dat wel zo als je water hoort kletteren). Er bubbelt echter geen lucht op in het expansievaatje, de kachel wordt goed warm en na een tijdje draaien slaat de van gewoon aan. Het vaatje loopt langzaam leeg, maar de oorzaak hiervan is bekend: een lekkende slangaansluiting bij de radiateur. En als ik het systeem dan onlucht, moet ik dan het expansievaatje dan losmaken van het spatbord en omhoog houden of is dat niet nodig? Graag wat tips!!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
lucht vangt zich meestal bovenin de radiator, dus als je de dop eraf draait (als ie koud is natuurlijk) en je houdt je vaatje idd wat omhoog, dan zou er op een gegeven moment water over de rand moeten gaan stromen. Op dat moment dop erop draaien en dan is je systeem luchtvrij.
Of je lucht in je systeem hebt als je het water hoort in de slangen als je knijpt durf ik niet te zeggen.
Of je lucht in je systeem hebt als je het water hoort in de slangen als je knijpt durf ik niet te zeggen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Je kan niet zo hard knijpen dat je het water hoort borrelen. Er zit onmiskenbaar lucht bij. Aangezien er doorgaans in de bovenste slangen geknepen wordt verdenk ik je systeem ervan dat hij niet helemaal gevuld is nee.
Maar nu de tip van de dag :
EERST de lekkage maken, dan je systeem vullen.
Vullen zonder reparatie is vullen met de kraan open, of hoe was dat spreekwoord ook alweer.
Maar nu de tip van de dag :
EERST de lekkage maken, dan je systeem vullen.
Vullen zonder reparatie is vullen met de kraan open, of hoe was dat spreekwoord ook alweer.
dat ontluchtingsslangetje is der voornamelijk om je kachel te ontluchten. De aansluiting voor de water toevoer zit namelijk nooit helemaal bovenaan en de afvoer zit helemaal onderaan. Dit heeft te maken met het feit dat koud(er) water zakt en je zo dus je oppervlakte optimaal benut.
Maar, iig, lucht vangt zich dus boven in dit soort radiateuren, want lucht zakt nou eenmaal niet naar beneden. Daarom moet je op zulke plaatsen ontluchten.
Waarom denk je dat die dop anders op je radiateur zit?
Maar, iig, lucht vangt zich dus boven in dit soort radiateuren, want lucht zakt nou eenmaal niet naar beneden. Daarom moet je op zulke plaatsen ontluchten.
Waarom denk je dat die dop anders op je radiateur zit?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
En als je dan toch alles doet, dan toch ook maar even het ontluchtingsslangetje opendraaien. Dat blijft het hoogste punt en ik ken het traject van het koelwater niet precies. Als je thermostaat dicht blijft zitten heb je twee circuitjes, maar als hij op temperatuur is dan gooit hij alles door elkaar, dus ook de lucht denk ik.
Als ik er naast zit moet iemand het maar zeggen. Ik ben ook maar een leek.
Resumé : als je alles doet wat hier staat, dan moet het lukken.
Tevens :
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 65&forum=2
Als ik er naast zit moet iemand het maar zeggen. Ik ben ook maar een leek.
Resumé : als je alles doet wat hier staat, dan moet het lukken.
Tevens :
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 65&forum=2